Sunday 22 August 2021

SASARAN BACA 21 BUAH BUKU DI TAHUN 2021

 

sebahagian koleksi buku yang dibaca sepanjang tahun 2020

Assalamualaikum semua, 

Tabiat membaca dalam kalangan rakyat Malaysia perlu dijadikan amalan dan budaya. Bagi negara-negara maju, bukan sahaja negara mereka mempunyai fasiliti kelas pertama tetapi minda rakyat dan masyarakatnya juga berminda kelas pertama. Selain itu, tabiat dan budaya membaca semacam sudah sebati di dalam kehidupan harian mereka. Tanpa disuruh dan dipaksa, membaca menjadi kemestian. 

Tahukah kita semua bahawa sasaran untuk mencapai negara membaca adalah rakyatnya secara purata membaca sekurang-kurangnya 30 buah buku setahun. Namun, dapatan kajian menunjukkan tahap tabiat pembacaan buku secara puratanya adalah sekitar 15 buah buku dalam satu tahun. Walaupun dapatan menunjukkan demikian, tetapi ianya juga suatu peningkatan daripada sebelum-sebelumnya apabila sekitar tahun 90-an dan 2000, purata membaca dikalangan rakyat Malaysia lebih rendah daripada itu. Ini bermakna, ianya masih jauh untuk dicapai tetapi tidaklah mustahil. 

Di dalam agama islam, ayat pertama diturunkan adalah menyuruh umatnya MEMBACA! Jadi jika fahami perkara ini, membaca bukan lagi sekadar hobi, tetapi ianya kewajipan kepada kita semua selaku muslim. Ayuh kita setkan supaya budaya dan tabiat membaca ini diterapkan pada diri kita dan keluarga terdekat kita. Kita perlu mulakan dari sekarang. Kita perlu mulakan dengan diri kita, keluarga kemudian barulah kepada masyarakat. Aku sendiri akui, bahawa aku juga belum lagi sampai ke tahap membaca 30 buah buku setahun. Aku pun baru saja cuba disiplinkan diri untuk membaca buku. Tahun lepas, masa PKP selesai baca dalam 15 buah buku pelbagai judul yang aku minat. Pada tahun ini, aku cuba sasarkan sekurang-kurangnya aku dapat baca dan habiskan untuk 21 buah buku. Kenapa 21? Sebenarnya tidak ada yang istimewa pun, cuma aku ambil seiring dengan tahun ini iaitu 2021. Moga aku berjaya capai sasaran yang aku sendiri tetapkan pada diri menjelang akhir tahun ini, Insya Allah. Sebagai makluman, sehingga hari ini aku telah selesai membaca 10 buah buku. Masih jauh lagi nak capai sasaran. Harapnya berjaya.

Dikesempatan ini, aku juga ingin mengajak rakan-rakan atau pembaca yang singgah ke blog aku ini untuk ayuh kita sama-sama membudayakan tabiat membaca tak kira apa pekerjaan, pangkat, keturunan, lapisan masyarakat dan sebagainya. Banyak faedah kita akan perolehi melalui pembacaan. Ingat, bangsa membaca bangsa berjaya! 

Wallahua'lam

2 comments:

  1. so far saya dah baca 53 buku untuk tahun ni, sebab banyak masa kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perghhh..Alhamdulillah... Tahniah, teruskan dengan budaya serta tabiat membaca!

      Delete