Tuesday 17 August 2021

PENGALAMAN KE PULAU TIOMAN, PAHANG

 

Tahun 2020 sebelum PKP, aku berpeluang ke Pulau Tioman, Pahang. Jujurnya, Pulau Tioman memang aku tak pernah jejak kaki walau sekali pun. Dari kecil hingga dewasa hanya sekadar pernah dengar nama dan tengok sesekali dalam tv. Kata orang di sana pulaunya cantik dan penuh ketenangan. Cerita orang lagi, di sana sesuai untuk aktiviti air seperti ‘scuba diving’, ‘snorkelling’, memancing, ‘jet ski’ dan sambil melihat keindahan alam.

Ketika aku bertugas di Pahang tahun lalu, aku berpeluang ke Pulau Tioman untuk menghadiri satu mesyuarat serta kursus dalam 3 hari 2 malam. Sememangnya aku tidak melepaskan peluang keemasan itu untuk melihat sendiri serta merasai sendiri pengalaman di Pulau Tioman. Perjalanan lebih kurang 3 jam jugak dari kenderaan darat dan juga menaiki feri.

Diringkaskan cerita, sampai sahaja di Pulau Tioman, melihatkan suasana di sana memang tenang. Pulau yang masih bersih dan suasana pulau itu dirasai. Walaupun kemudahan-kemudahan asas ada serta jabatan dan agensi kerajaan juga ada di sana, kehidupan penduduk di sana dilihat tenang dan mendamaikan. Semasa di sana aku menginap di Chalet Peladang yang dimiliki oleh Pertubuhan Peladang Kawasan Pulau Tioman. Lokasinya tidak jauh dari jeti dan strategik. Tambahan pula bersebelahan dengan balai polis.

Sebelum naik boat

Pemandangan dari atas boat ke pantai

PPK Pulau Tioman


Aktiviti di sana (aku lebih menghuraikan mengenai aktiviti santai dan bukan formal ye) aku dan yang lain-lain di bawa untuk ‘island hoping’ di 4 tempat berhampiran dan ‘snorkelling’ untuk melihat hidupan akuatik serta terumbu karang yang memangla sangat cantik termasuk juga di kawasan taman negara. Sumpah cantik. Airnya jernih, ikan-ikan yang datang ketika kita snorkelling dan juga melihat kawasan terumbu karang yang aneka corak dan warna. Tapi oleh kerana aku jadi mabuk laut, sempat enjoy untuk 2 tempat awal sahaja sebelum aku jadi rasa nak muntah dan lembik dalam boat.haha. Untuk 2 tempat lagi tu aku just tengok kawan-kawan je mandi. Sementara aku melayan mabuk laut atas boat saja sampailah pulang semula ke jeti.

Gambar kenangan



Snorkelling..snorkelling jugak,, bergambar penting..haha


Aktiviti petang, bola tampar pantai


Petang tu, kami sempat juga join main bola tampar pantai. Best jugak. Malamnya biasalah melayan ikan bakar di restoran dan juga karaoke sebelum keesokkannya bersiap-siap untuk pulang bersama kenangan dan pengalaman. Pandangan aku, untuk percutian di Pulau Tioman ni, di pulau ini tidaklah seperti pulau langkawi. Sebaliknya pulau ini sesuai untuk mereka yang cintakan alam dan ketenangan.

Wallahua’lam.

 

No comments:

Post a Comment