Sunday 10 September 2023

PERCUTIAN KE BUMI KENYALANG, SARAWAK

Dewan Undangan Negeri Sarawak

Percutian keluarga kami ke Kuching, Sarawak pada 19 hingga 23 Julai 2023 yang lalu sungguh bermakna dan memberi kenangan indah. Sebenarnya dengan percutian ke bumi kenyalang ini melengkapkan diari percutian kami apabila secara ironinya keempat belas negeri dalam Malaysia ini telah pun kami sampai. Alhamdulillah. Percutian ini telah lama kami sekeluarga rancang. Kebetulan pula, abang aku tinggal dan berkhidmat di Kuching, maka aku dan family decide untuk travel ke sana. Sarawak aku sendiri belum pernah ke sana sebelum ini. Jadi bila buat perbincangan singkat dengan orang rumah untuk ke sana, so kami decide untuk terus booking flight pada tarikh berkenaan yang kebetulannya 19hb Julai tu jatuh pada cuti umum iaitu cuti awal muharram. Selain itu juga, aku memang plan untuk bawa anak aku fia untuk merasai pengalaman menaiki kapal terbang. Dia belum pernah naik flight lagi. So dia punya excited bukan main lagi.

Percutian kami turut disertai oleh keluarga adik aku dan juga mak yang ikut sama. Kami berlepas dari Penang Airport terus ke Kuching menaiki Firefly. Pada awalnya jadual penerbangan adalah pada pukul 7.00 pagi tetapi dibuat penjadualan semula maka flight kami ditunda pada pukul 12tghari. Cuaca di Pulau Pinang pada hari itu hujan tapi alhamdulillah di Sarawak cuaca cerah dan baik. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2jam 15 minit dan akhirnya kami mendarat di lapangan terbang Kuching pada pukul 2.15 petang. Ketibaan kami dijemput oleh abang dan juga adik aku (diorang berlepas dari KLIA 2) dan sampai lebih awal dari kami. Di Kuching, kami menginap di Riverfront Hotel.

Fia 1st time naik flight

Bergambar kenangan dengan berlatarbelakangkan panorama Gunung Santubong

Sebaik sahaja selesai check-in dan hantar barang ke tempat penginapan, kami sekeluarga terus ke Gunung Santubong bagi menikmati panorama yang cantik serta makan bersama keluarga di sana selain bersantai menikmati pemandangan sun set di tepian pantai.

Makan tengahari (sebenarnya dah jam 3 petang dah pun) di restoran

Bergambar kenangan fia dan haziq (her cousin)

Malam tu kami hanya bersiar-siar dalam bandar Kuching sahaja. Keesokkan harinya kami bergerak ke perkampungan budaya Sarawak untuk discover sarawak native and culture. Tempat dan persembahan menarik dan berbaloi untuk kami yang dari luar Sarawak untuk dipersembahkan kebudayaan pelbagai etnik di sini selain dapat mengenali dengan lebih dekat kebudayaan selain mendedahkan pada fia tentang Sarawak. Caj masuk RM 85/orang (dewasa) dan RM 55/orang. Dah datang jauh-jauh, jangan lepaskan peluang. Masuk je. Kami tiba di perkampungan budaya ini sekitar jam 10.30 pagi. Persembahan kebudayaan 2 kali/hari pada jam 11.00 pagi dan 4.00 petang kalau tak silap. Memang rezeki kami, sampai tepat waktu apabila terus masuk untuk menyaksikan persembahan kebudayaan. Time tu memang dah penuh orang ramai pengunjung dan pelancong luar dan dalam negara datang.

Yang tengah tu adik aku dan anak dia-farzana dan yang hujung tu my beloved mom

Di sini aku ambil peluang untuk dedahkan pada anak aku fia bila melawat dari satu rumah ke satu rumah tradisional etnik Sarawak. Sekurang-kurangnya dia dapat pengalaman dan ilmu baru dalam hidup dia.

bergambar kenangan di perkampungan kebudayaan sarawak

Abang aku tak dapat join skali memandangkan sibuk dengan persiapan dan persediaan sambutan hari Sarawak yang jatuh pada 21 Julai 2023. So kami-kami jela yang mengisi masa kami di sana. Kebetulan pula, anak dia haziq demam.

The White Barouk, Kuching ni di bawah tempat penginapan kami je, so aku lepak sini time malam

Waktu malam, kami bersiar-siar di pinggiran sungai sarawak ni yang orang ramai penuh di kawasan ni hinggalah ke jambatan Darul Hana. warung dan kedai makan selain persembahan band yang menyanyi lagu-lagu bagi menghiburkan pengunjung.

Apa barangan yang dibeli dan dicari

Sebenarnya sebelum aku ke Sarawak ini aku memasang impian untuk mencari dan mendapatkan barangan untuk dibeli dan dibawa pulang sebagai tanda kenangan;

1. Kek Sarawak - Semestinya lah bila sampai di sini benda yang patut dibeli adalah kek sarawak. Yang tu kami beli dan borong untuk di bawa pulang.

2. Souvenir - Keychain dan fridge magnet, memang asal jumpa je beli. Untuk dibawa pulang kepada sanak saudara dan rakan taulan tanda ingatan.

Barangan yang ada dalam list, tapi just simpan dalam hati

1. Tikar Sarawak - dah jumpa, tapi harganya pula harga kayangan😂. Tapi yelah kan nak menganyamnya tu bukannya senang. Dh over budget so, terpaksalah aku tengok jela.

2. Congkak perahu - puas mencari tak jumpa. Last sekali jumpa jugak. Bila dah berkenan, penjual pula tak sediakan perkhidmatan untuk bungkus dan bila bagitau nak bawa balik ke semenanjung, dia kata risiko patah. Memandangkan kotak semua xada, so xjadi lah beli. (satu hari jika aku ke sana, insya Allah aku akan beli jugak)

3. Parang Ilang - Akhirnya aku jumpa parang ilang ni di perkampungan kebudayaan sarawak. Ada dijual, harganya pula boleh tahan. Tapi bila adik aku suruh aku fikir 2-3 kali tentang 'membazir' so aku xjadi beli. hahaha.

Makanan yang dicuba di Sarawak

Setiap pagi kami breakfast di lokasi berbeza dan makan tengahari serta makan malam juga di tempat yang berbeza. Minum dan makan pagi kami ada mencuba di Rumah Kopi,dalam bandar kuching. Memang menarik. Antara makanan yang aku makan di Kuching ini, of course lah Mee Kolok. Selain itu, aku juga try order nasi goreng terubuk masin ni. Memang sedap!

Nasi goreng ikan terubuk. Memandangkan ianya merupakan signature dish dekat sini (nama kedai aku dah lupa..haha)

Fort Margherita, Kuching

Di atas Fort Margherita, Kuching

Percutian kami turut melawat ke tempat-tempat bersejarah seperti di Fort Margherita, Kuching. Bangunan ini terletak di seberang sungai yang dijadikan kubu suatu masa dahu semasa zaman awal pemerintahan raja brooke. Sejarah pemerintahan keluarga brooke atau rajah putih di Sarawak serta tinggalan artifak serta manuskrip lama turut dipamerkan di sini.

Makan malam di Pullman Hotel, Kuching

Bergambar di tugu kucing di tengah bandar Kuching ini satu kemestian sebagai tanda kami telah menjejakkan kaki di bumi kenyalang

Sebelum kami berlepas pulang keesokkan harinya, hari ini kami hanya bersiar-siar di kawasan bandar Kuching sahaja termasuk ke Muzium Borneo, Kuching. Muzium ini sangat disyorkan kepada sesiapa yang berkunjung ke sini. Memang menarik. Kebetulan kami masuk ke sana percuma memandangkan sambutan hari sarawak maka tempat ini dibuka secara percuma kepada orang ramai.

Level paling atas sekali (tingkat 5 kalau tak silap) dalam Muzium Borneo

Setelah 5 hari 4 malam kami di Sarawak, masanya untuk berangkat pulang. Flight kami jam 9.40 pagi. Berlepas dari Kuching terus Pulau Pinang. Travel ke Sarawak memang menyeronokkan dan pastinya ia mewarnai pengalaman di dalam hidup kami sekeluarga dan pastinya merakam memori-memori indah sepanjang di sana.

Hingga berjumpa lagi dilain waktu

Percutian bersama keluarga mcam ni pada aku sangat penting. Disamping healing ke apa, pada aku inilah masanya untuk kita meluang masa yang berkualiti bersama keluarga dan insan-insan yang kita sayang. Pastinya ia akan merakam kenangan indah dalam hidup ini. Insya Allah, jika dikurniakan rezeki masa depan, aku plan untuk melancong ke tempat lain pula termasuk ke luar negara.