Wednesday 1 June 2016

Kenduri Aqiqah, Tahlil arwah & kesyukuran serta menyambut ramadhan

Assalamualaikum dan selamat petang!

Syukur kehadrat Allah swt kerana segala perancangan untuk melangsung majlis kenduri aqiqah, tahlil dan kesyukuran serta menyambut ramadhan telah selasai diadakan pada 29 Mei 2016 di kediaman keluarga kami, Selama Perak. Alhamdulillah, majlis berjalan lancar walaupun pada awal paginya hujan turun dan mendung turut sikit sebanyak mencemaskan perasaan kami sekeluarga namun akhirnya cuaca kembali cerah dan menyebabkan kehadiran tetamu ke majlis ini adalah sepertimana yang dirancang.

Bermula dari hari sabtu lagi, kesibukkan bermula apabila kaum keluarga yang sampai ke rumah untuk membuat persiapan majlis. Pagi sabtu, sembelihan arnab dimulakan. Sebanyak 20 ekor telah disembelih dengan pisau sembelihan yangdi'order' khas dari kota belud sabah. Dah sembelih kena lapah dan kerja-kerja proses seterusnya telah memakan masa hingga ke jam 3 petang apabila ianya bermula pada jam 11 pagi. Mujurlah Pakngah aku sampai, boleh bantu untuk percepatkan proses arnab. Jam 4 petang pula, aku bergegas bersama pakcik ke tempat sembelihan kambing untuk tujuan aqiqah pula di Selama, Kedah. Alhamdulillah proses disana berjalan lancar. Besar jugak kambingnya dan cukup umur. Kambing seberat 34 kilogram dengan harga RM 24/kg.

Ucapan terima kasih dipanjangkan juga kepada semua yang membantu dalam menjayakan majlis ringkas ini. Mudah-mudahan semuanya akan mendapat rahmat serta keberkatan daripada Allah s.w.t. Wallahu allam.

No comments:

Post a Comment