Saturday 28 August 2021

BOBBY

Assalamualaikum guys,



Kali ini aku pilih untuk kongsikan dengan semua mengenai kucing kami - Bobby.

Bobby nama seekor kucing jantan wife punya. Kitorang adopt dia dah 7 tahun. Masa mula-mula adopt, sebab wife aku memang seorang pencinta kucing. Satu hari emak aku amik si bobby ni dari jiran sebelah rumah yang memang pencinta kucing. Bobby masa tu bersama 3 lagi adik beradik dia yang lain yang memang tuannya bagi-bagi pada orang yang mintak. Diringkaskan cerita, Bobby kami ambil masa umurnya lebih kurang 2 bulan. Tiada nama. Aku yang decide letak nama dia Bobby. 

Ada cerita disebalik kami decide untuk adopt si Bobby ni sebenarnya..haha.. Masa tu kami baru kahwin dalam 7 bulan macam tu. Aku pulak masa tu berjauhan dengan wife masa tu. Aku masih di Perlis dia pula dah bertukar ke Perak. So kami weekend husband-wife lah. Jadi dengan adanya anak kucing, orang rumah aku bolehlah bag perhatian pada dia. Alhamdulillah nak dijadikan rezeki, lepas kami adopt si Bobby ni dalam beberapa minggu, orang rumah pregnant! Bobby ni tak macam kucing-kucing yang lain. Dia tak manja, garang dan siapla habis dicakarnya.haha. Dia tak suka dipegang. 

Kitorang pun selalu kena cakar. Dulu masa dia kecik-kecik, memang manja sangat. Kalau tidur nak sekali naik atas katil. Sekarang ni takde lagi dah. Ingat lagi masa orang rumah bawak balik anak kami dari hospital lepas bersalin, Bobby ni jadi weird sangat. Dia tengok je baby tu yang wife aku pegang. Tapi wife aku selalu cakap dengan dia, "Bobby ni adik ni.." Sejak tu, kat mana baby tu ada, Bobby akan ada. Dari kecik sampai sekarang ni. Dulu masa anak kami masih baby, kalau nangis tengah malam, masih budak tu xberenti..Bobby akan naik atas katil dan mula gigit kaki kami. Agaknya nak kejutkan la kot. Hahaha.. Satu lagi aku notice, walaupun Bobby garang dan tak suka dipegang, tapi bila anak aku fia (masa tu baby lagi) pegang dan buat dia, dia macam pasrah.. cuba kalau kitorang, siapla..haha. Tapi mungkin naluri kucing dia tahu tu budak yang tak tahu apa lagi kot.




Sekarang, bila fia dah besar ni, kalau fia nangis...xnak berenti.. dia akan datang dekat dulu. Kalau masih xberenti lagi, dia akan gigit fia. Haha. Dah terbalik pendekatan dia jaga adik dia.. Dan-dan fia berenti nangis. Pada kami, kami ada abang long - Bobby (anak bulu) dan seorang anak sendiri - fia. Orang rumah aku memang paling sayang Bobby tahap gaban aku rasa. Dulu masa kitotang pergi kenduri rumah sedara di felda bukit tongkat, Johor.. Tidur di homestay, sekali ada yang xperasan pegi bukak pintu. Ape lagi, Bobby lari keluar waktu malam. Lepastu wife aku perasan yang pintu terbuka dan Bobby dah xde. Apa lagi, dia punya panik..Dengan aku sekali pakat cari. Memang tak jumpa. Dahla tempat asing dan gelap malam pulak tu. Tapi last sekali alhamdulillah jumpa jugak. Jauh dia pergi dari rumah tu. Nasib jumpa. kalau tidak tak tahula macam mana orang aku. 

Satu lagi, Bobby ni seekor peminat buah durian. Dia memang hantu durian. kalau ade durian dia sanggup tunggu sampai buka untuk dia nak makan. Buah-buah lain yang dia minat buah rock melon dan mangga (harumanis). Memang suka betul. Tapi bukannya boleh banyak, nanti cirit or muntah. 



Banyak kenangan dengan Bobby. Sekarang dia dah 7 tahun manusia. Dan harini dia patutnya kena vaksin (bukan untuk covid-19), tapi yela, dah time PKP ni, terpaksala xboleh bawak jumpa vet. Insya Allah, nanti dah boleh kita bawak pegi vaksin ye. Tu jela nak share, bye!



2 comments:

  1. Muka garang betul Bobby ni ye.. Gebu betul Bobby

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. memang bukan muka je garang, memang dia garang.. xsuke nak kne pegang and manja2 mcm kebanyakan kucing.. Tapi time demam ke or nak makanan ke ms tu je dia buat manja..haha

      Delete