Monday 16 May 2016

Sekolah pembentuk sahsiah pelajar

Tidak dapat digambarkan semula tentang bertapa bahagianya dan sungguh seronoknya ketika mengimbau kenangan zaman persekolahan. Lebih-lebih lagi ketika zaman persekolahan diperingkat rendah. Nostalgia sekali apabila sempat membelek-belek gambar-gambar lama yang terakam dan tersimpan dalam album. Barangkali tidak semua dapat gambarkan sebenar-benarnya keadaan dan suasana ketika itu walau sedalam mana penghayatan seseorang yang lain apabila diceritakan saat-saat itu kembali. Hanya yang melaluinya sahaja dapat mengetahui.

Sekolah sememangnya perlu memainkan peranan asalnya iaitu membentuk sahsiah pelajar. Bukan sahaja cemerlang dalam akademik tetapi juga perlu hebat dalam sahsiah dan kepimpinan diri pelajar. Sebagai usaha membentuk sahsiah pelajar bagi melahirkan insan berguna kepada nusa, latihan dan pendedahan secara tidak formal juga harus diterapkan dalam sistem pendidikan negara ini dan tidak semata-mata berorientasikan kepada sistem yang jumud semata-mata. Sebagai contoh, bagi subjek bahasa inggeris, tidak hanya tertumpu di dalam kelas semata-mata. Tetapi kreativiti untuk mendorong pelajar-pelajar untuk bercakap dalam bahasa inggeris walaupun pada mulanya inggeris 'rojak' namun inilah permulaan kepada membina keyakinan pelajar-pelajar untuk menguasai bahasa asing berkenaan. Apabila mereka tidak ditertawakan dan berani bercakap bahasa inggeris dalam pertuturan, barulah diajar mengenai grammar dan sebagainya. Pada aku ini mungkin jauh lebih berkesan berbanding daripada mengikut sukatan demi sukatan sepertimana sekarang. 

Oleh kerana sekolah rendah merupakan tempat pertama dan awal kanak-kanak memasuki alam persekolahan, seharusnya mereka diberi kebebasan dalam mencorakkan pendekatan mereka untuk mendapatkan ilmu pengetahuan. Guru-guru di sekolah rendah seharusnya diberi autonomi luas untuk membentuk kanak-kanak ini dalam mempersiapkan mereka berjiwa kuat dalam mengharungi dan memasuki alam remaja diperingkat menengah. Sebab itu pada pendapat aku, peringkat rendah perlu dirombak dari aspek pendekatan dan kaedah pengajaran kepada murid-murid supaya sahsiah diri pelajar benar-benarutuh dan kukuh. Wallahu alam.

No comments:

Post a Comment