Monday 13 September 2021

TRIP TO TURKEY

Salam semua,

Jika diimbau kenangan kira-kira 2 tahun lepas, hari ini bermulanya perjalanan aku melancong ke Turkey. Melancong ke sana kira-kira 10 hari dan 8 malam. Sebenarnya kepada mereka yang pernah sampai ke sana, mesti tahu akan suasana dan keindahan di negara berkenaan selain bumi yang pernah merakam sejarah silam mengenai penaklukan kota Constantinople oleh Sultan Muhammad Al-Fateh yang pernah disebut oleh Nabi Muhammad s.a.w. Sementara yang belum pernah sampai ke sana, mungkin boleh saja membaca atau boleh dapatkan maklumat yang banyak di internet dan di media.

Aku hanya ingin berkongsi pengalaman dan memori aku sepanjang di sana. Perjalanan dari KLIA ke Ankara Esenboga, Turkey mengambil masa kira-kira 12 jam perjalanan dengan jarak lebih kurang 8,000km. Trip aku bukanlah direct flight. Sebaliknya flight kami transit di Al-Khomeini International Airport Tehran, Iran sebelum meneruskan perjalanan ke Ankara. Sebaik sahaja tiba di Tehran, Iran suasana ketika itu kira-kira pukul 3 atau 4 pagi waktu tempatan. Kami perlu berada di sana untuk tempoh 3-4 jam sebelum mengambil flight ke Ankara. Cuaca baik tetapi sangat sejuk. Sementara menunggu, kami hanya berada di dalam airport sahaja. Kelihatannya orang-orang di sana kurang mesra. Ketika masuk ke aras bawah untuk ke surau bagi menunaikan solat subuh, terdapat beberapa orang Iran yang juga berada di surau berkenaan bagi menunaikan solat. Seperti yang diketahui umum bahawa di sana mereka menganut fahaman syiah dan solat mereka juga agak sedikit berlainan dengan ajaran sunni. Mereka meletakkan batu di tempat mereka sujud. Kami berlepas dari Tehran ke Ankara kira-kira jam 8 pagi waktu tempatan dan memakan masa kira-kira 2 jam untuk mendarat.

Sebaik sahaja mendarat di Ankara, kami dibawa untuk menikmati makanan sebelum berlepas ke Muzium Mustafa Kemal Attarturk yang merupakan tempat lawatan pertama kami di Turkey.

Museum Mustaffa Kemal Attarturk

Kemudiannya, kami bergerak ke Cappadocia dan bermalam di sana. Perjalanan di sana, kami menaiki coaster kerana trip group kami hanya 12 orang sahaja. Perjalanan yang jauh untuk sampai dan memenatkan. Disapanjang perjalanan kami menikmati pemandangan yang berbukit bukau dan sempat berhenti dibeberapa persinggahan. Antara tempat persinggahan itu adalah tasik garam kedua terbesar di Turkey (aku dah lupa namanya..haha). Tasik ini ketika merupakan tempat tumpuan pelancongan. Di sana kita boleh berada di tasik berkenaan kerana airnya surut dan boleh melihat pasir-pasirnya yang diambil untuk dijadikan tujuan perubatan dan kosmetik. Malah dijual dalam bentuk sabun dan pencuci muka di galeri cenderamata.

Hot  Air Ballons @ Pamukkale

Di Cappadocia, kami menginap di hotel Burcu Kaya. Kelihatan antik dan nyaman sekali. Suhu rendah yang menyejukkan. Kami menikmati makan malam di hotel berkenaan. Sangkakan boleh makan nasi, ternyata meleset sekali. Di sana mereka kebanyakkan makan roti. Kalau pun ada nasi memang tak sama dengan nasi di Malaysia. Nasinya lembik. Keesokkan harinya, kami bergerak ke ‘Seni seviyorum’ atau pigeon valley. Melihat kawasan yang penuh dengan burung merpati. Walaupun di bawah matahari, tetapi berangin dan suhu rendah memang menyamankan.

Seterusnya kami bergerak ke Konya. Di sana, persinggahan di Mevlana Mosque melihat akan kesenian dan usaha dakwah tokoh islam silam di Konya dan kami meneruskan perjalanan ke Pamukkale. Perjalanan dari Cappadocia ke Pamukkale memakan masa selama 6 jam. Di Pamukkale kami akan menaiki hot air ballon. Sebenarnya bayaran untuk menaiki hot air ballon berbeza antara Cappadocia dan Pamukkale. Di Cappadocia bayarannya antara USD200-250 sementara di Pamukkale USD160-180. Jadi korang mempunyai pilihan. Jika mempunyai budget lebih bolehlah cuba di Cappadocia. Pemandangannya pun menarik. Tetapi tidak kurang juga pemandangan indah di Pamukkale. Walau apapun, ianya bergantung kepada cuaca. Jika laporan cuaca mendapati hujan atau tiupan angin kencang, maka pengalaman menaiki hot air ballon akan terlepas. Bergantung atas nasibla. Selepas itu, kami ke Cotton Castle berdekatan dengan kawasan hot air ballon.

Pemandangan dari kamar melihat laut yang memisahkan Turkey dan Greece

Tempat seterusnya adalah ke Kusadasi. Di sana, kami di bawa ke tempat penginapan di sebuah hotel yang berada betul-betul dipinggir laut. Menariknya di sini adalah pemandangan laut yang sangat cantik. Laut ini adalah laut yang memisahkan antara Turkey dan Greece. Keesokkan harinya, kami ke Ephesus iaitu sebuah kota warisan lama yang digazetkan di bawah UNESCO. Di Ephesus, ianya merupakan sebuah kota yang pernah diperintah ketika kerajaan Byzantine dan beragama kristian. Kota ini antara kota lengkap dengan sistem pertahanan, perpustakaan, penempatan, gereja,  dan sebagainya. Memang menarik. Kemudiannya kami singgah di di pekan Ephesus untuk membeli cenderamata termasuk juga dijual mengenai minyak olive dan juga manisan.

Perpustakaan di Ephesus

Kami kemudiannya bergerak ke Bursa. Perjalanan ke Bursa memakan masa 6 jam. Di Bursa, suasana malamnya meriah. Rakan kami sempat untuk menikmati street food seperti tiram mentah yang diperah limau. Harganya hanya 1 lira sahaja. Keesokannya, kami bergerak ke Istanbul yang dahulunya dikenali sebagai kota constantinople mengambil masa selama 2 jam untuk sampai. Banyaklah tempat-tempat menarik di Istanbul. Dahulunya bila aku tengok filem romantik komedi Istanbul Aku Datang lakonan Beto dan Lisa Surihani, terus jatuh cinta dan menanam impian untuk satu hari akan sampai ke Istanbul. Akhirnya, tercapai jua. Memang menarik dan cantik sekali pemandangan di sana. Menara Galata nya, menelusuri selat bosphorus dengan cruise, Spice Bazaar, Grand Bazaar, Topkappi, Hagia Sophia dan sebagainya.

Di atas Cruise menelusuri selat bosphorus

Selain daripada tempat-tempat menarik, aku juga ingin berkongsi mengenai makanan di sana. Makanan seperti Simmit. Rupanya macam kuih gelang. Tapi gelang besar..haha..sedap. Tambah-tambah kalau pekena simmit nuttela memang sedap. Kemudiannya manisan atau turkish delight seperti baklava yang pelbagai. Oleh kerana aku memang kurang untuk makan manisan jadi takla borong sakan sangat baklava tu berbanding rakan-rakan lain yang borong sakan khususnya wanita. Selain itu juga, aku perasaan di sana memang diorang banyak consume tomato. Memang macam benda wajib dalam makanan kat sana. Sos pun sos tomato. Sayuran memang setiap kali hidangan wajib ada. Roti memang tak dapat dipisahkan. Nasi yang ada pun macam xrupa nasi. Semasa di Topkappi, kami di bawa ke restaurant yang dihidangkan menu keduanya adalah kueyteow goreng. Terasa rindu Malaysia masa tu..haha.. Sekali terjumpa pulak pelajar Malaysia di kawasan gerai-gerai cenderamata kat sana, memang terasa Malaysia sangat. haha

Dolmabache

Spice bazaar, Istanbul

Aku letak gambar lampu ni sebab asalnya nak beli, tapi bertangguh-tangguh langsung tak beli. Balik Malaysia, mula rasa menyesal..

Hagia Sophia - lebih 900 thn jadi gereja, kemudiannya sebaik sahaja Sultan Muhammad Al-Fateh takluk Constantinople ditukar menjadi Masjid selama hampir 500 thn kemudiannya menjadi museum. Kini di Bawah Raceep Taiyyib Erdogan sekali lagi ianya ditukar menjadi masjid hingga kini.

Belakang aku tu kalau nampak - Menara Galata

Baklava boleh dipilih di Grand Bazaar dan sekitar Istanbul pun boleh beli.

Kalau nak tulis semua kat sini, rasanya takkan habis. Tetapi pengalaman di sana memang sangat menarik dan terasa nak pergi lagi kalau ada rezeki. Memang menyeronokkan. Hari terakhir sebelum berlepas pulang kami sempat melihat keindahan istanbul. Memang cantik dan menarik. Sebelum aku lupa, penduduk Turkey 82 juta orang. Penerbangan dari Gockhen International Airport, Istanbul ke KLIA dan transit di Tehran selama 6 jam sebelum ke Kuala Lumpur. Apapun, sebelum mengakhiri perkongsian ini Cuma untuk berpesan jika melancong ke Turkey, perlukan stamina yang kuat kerana perjalanan dari satu tempat ke satu tempat jauh-jauh dan apabila sampai ke sesuatu tempat perlukan kita untuk berjalan. Selain itu, jika yang nak bawa anak, disyorkan umur anak tu biarlah besar sikit dalam 5-6 tahun ke atas. Jangan bawa terlalu kecil sangat masa baby. Sebab nanti takut baby meragam.

Bergambar kenangan sebelum berlepas pulang

Okla guys, sekadar berkongsi pengalaman melancong ke Turkey. Jumpa lagi, bye.

1. Replies
    1. sronok wak...pemandangan dan panorama yng cantik2 dan menarik..alhamdulillah dpt melihat kebesaran Allah