Sunday 26 September 2021

LUANGKAN MASA BERSAMA KELUARGA

 

lake garden Taiping, Perak

Setelah sekian lama berkurung sahaja di rumah akibat daripada pandemik covid-19 yang melanda, pengumuman kerajaan bahawa pembukaan sektor-sektor-sektor ekonomi dan juga sosial secara berperingkat, maka aku mengambil kesempatan untuk membawa keluarga kecil kami untuk bersantai dan riadah di tempat yang dekat je dengan rumah iaitu Lake Garden Taiping atau Taman Tasik Taiping. 



Bawa anak berehat dan melihat keindahan alam yang menenangkan boleh membuat minda kita terasa sangat lega dari semua keletihan dan juga memberi ketenangan. Ceritanya hujung minggu lepas aku bawa keluarga aku pergi ke lake garden Taiping. Kawasan ini banyak memori. Ingat lagi masa aku form 4, masa tu ada ujian kecergasan untuk memasuki sekolah perantisan askar masa tu yang dibuat di SMK King Edward dan selepas selesai, aku bersama kawan-kawan pergi bersiar-siar di kawasan lake garden ni dan tentunya kami masuk zoo taiping yang menjadi tarikan pelancong luar dan dalam negara hingga ke hari ini.

orang ramai mengambil kesempatan untuk beriadah di sekitar taman tasik taiping

fia seronok sangat dapat berjalan-jalan di sini


Setiap kali aku ke Taiping hingga ke hari ini, mesti akan meronda kawasan taman tasik ni. Bagi aku, kawasan ni menenangkan dengan pemandangan yang cantik serta menenangkan dengan keindahan alam. Dulu-dulu semasa ingin mengambil ujian memandu kereta dan motor pun di kawasan taman tasik ni lah antara route ujiannya dengan pihak JPJ. 

Pelbagai aktiviti boleh dilakukan di sini, antaranya boleh melawat zoo, boleh berbasikal mengelilingi kawasan tasik ini. Selain itu juga, aktiviti beriadah dan berkelah seisi keluarga juga sesuai dan memang ramai pun yang berkelah di sini. Malah ada yang memasang khemah untuk menikmati suasana 'camping' terutama yang membawa anak kecil masing-masing ke sini. Terdapat juga aktiviti seperti berjalan kaki dan berjogging mengikut trek yang disediakan oleh pihak berkuasa tempatan sambil menghirup udara nyaman dan juga melihat keindahan tasik. Disamping itu juga akiviti di air seperti berkayuh sampan atau kayuh itik tu masih belum dibuka lagi memandangkan ianya masih belum dibenarkan untuk fasa kali ini. Mungkin selepas ini akan dibenarkan dengan SOP yang ditetapkan.

Apapun aktiviti, luangkan masa bersama keluarga. Bagi aku dan isteri yang bekerja, masa yang terbatas akan digunakan sebaiknya bersama keluarga terutama anak kami yang sedang meningkat usia. 'Quality time with family' kata orang putih. Kerana masa yang berlalu akan terus pergi meninggalkan kita. Antara perkara yang tidak boleh dibeli atau ditebus adalah masa. Jadi, nasihat pada diri aku dan juga semua, hargailah masa bersama orang yang tersayang sementara diberi kesempatan bersama di dunia ini. Luangkan masa bersama mereka walau sesibuk mana pun kita. Moga kita semua berada di dalam rahmat Allah swt hendaknya. 

Wallahua'lam.


2 comments:

  1. bestnya dapat ke tasik tu, cantik pulak tu... saya tak pernah sampai lagi taman tasik taiping tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah,,tenang dan mendamaikan..hehe,, yeke,, nnt kalau da boleh rentas negeri bolehla dtg ke taiping ni dana...byk tempat menarik dan tempat makan yg best2..

      Delete