Monday 12 July 2021

TRIP TO HANOI

Dikesempatan masa terluang ini, aku just nak kongsikan pengalaman ketika ke Hanoi, Vietnam. Cerita ni dah lama sebenarnya sekitar tahun 2017 tapi saja nak kongsikan juga kepada anda yang sudi singgah di blog aku ni mengenai trip ke hanoi.

Kepada yang pernah ke Vietnam tentu tahu kan macam mana suasana kat sana. Ramai je orang Malaysia yang melancong ke Vietnam (sebelum pandemik covid-19 melanda). Tempat tumpuan popular orang Malaysia ke sana adalah di bandar Ho Chi Minh. Di sana bandar Ho Chi Minh memang terkenal malah peniaga di sana pun dah pandai cakap melayu 😆. Tapi aku bukan nak cerita pasal Ho Chi Minh, tapi aku nak cerita pasal trip ke hanoi iaitu ibu negara vietnam.

Perjalanan ke sana aku pergi dengan rakan-rakan di pejabat sekitar tahun 2017 menaiki flight AirAsia dari KLIA  terus menuju ke Noi Bai International Airport, Hanoi Vietnam. Ianya memakan masa kira-kira 3 jam sejauh 2092km untuk sampai ke negara yang mempunyai kepadatan penduduk sekitar 95 juta orang itu. Trip kami hanya 3 hari 2 malam sahaja.

Noi Bai International Airport

Sebaik mendarat, kami di bawa oleh tour guide terus menuju ke hotel penginapan. Untuk makluman, di Hanoi berbeza dengan Ho Chi Minh, kerana di sini untuk mendapatkan makanan halal agak susah berbanding Ho Chi Minh. Dikatakan dalam kota raya Hanoi hanya 100 orang sahaja muslim dan ada satu masjid di tengah bandar hanoi iaitu Masjid Al Noor. Hari pertama kami sampai, mengikut jadualnya kami akan ikuti satu persembahan (lebih kurang wayang kulit kalau di Malaysia) di Lotus Water Puppet. Salah satu persembahan kebudayaan di sana. Sangat menarik. Wayang kulit di Malaysia dimainkan dibelakang kain tabir tapi yang ni masih dibelakang tabir jugak tapi menggunakan air.

Di dalam panggung melihat mereka sedang membuat persembahan

Walaupun ianya dilakonkan di dalam bahasa vietnam, tapi kami tetap terhibur melihat budaya dan cara serta seni yang dipertontonkan kepada pelancong.

Bergambar kenangan dihadapan Lotus Water Puppet

Selepas sahaja tamat persembahan kebudayaan di Lotus Water Puppet, kami hanya bersiar-siar di kawasan sekitar yang juga berhampiran dengan tempat hotel kami menginap. Malamnya kami ke pasar malam sambil mencuci mata. Kami diberi taklimat kemudiannya, bahawa keesokkan paginya kami akan mula bertolak ke Halong Bay iaitu salah satu tapak warisan yang telah mendapat pengiktirafan daripada UNESCO. Sebelum aku terlupa, di sana matawang yang digunakan adalah vietnamese Dong. Duit Malaysia tak laku. Kalau di Ho Chi Minh memang mereka turut menerima mata wang Malaysia, tapi apabila anda di Hanoi, mereka hanya menggunakan matawang Dong. Namun, jika korang menggunakan mata wang USD akan diterima di sana. Selain dari itu, memang mereka akan tolak. Apa yang aku perasan di sana, dari segi makanan, dalam setiap hidangan pastinya ada menu kangkung (tak kira lah sama ada kangkung yang digoreng ataupun dimasak air). Kalau ada mee atau kuey teow sup turut akan ada sayur kangkung disertakan.

Satu lagi apa yang aku perasan, tentang kebanyakkan gigi diorang ni seolah-oleh berkarat. Ikut logik aku (dan mungkin aku salah) aku dapati antara penyumbang kepada gigit diorang ni berkarat mungkin disebabkan mereka suka makan makanan yang panas-panas terus masuk ke mulut. Contohnya, macam kangkung yang baru dimasak akan terus dimakan. Itu hipothesis aku jela. Mungkin sebenarnya tidak. haha

Hari kedua pula, kami bertolak ke Halong Bay menaiki sebuah bas persiaran. Perjalanan memakan masa kira-kira 3 jam lamanya. Sebaik sahaja sampai di sana, kami menaiki sebuah kapal yang disewa khas untuk kumpulan kami sahaja di dalamnya untuk ke Halong Bay. Atas kapal tu, sudah dipakejkan dengan makan tengahari sekali. Menikmati pemandangan yang indah di sana, memang mengujakan. Sambil melihat kebesaran Allah swt.
Pulau Batu tu, ianya diletakkan dibelakang sekeping wang Dong

Bergambar kenangan di atas kapal

Banyak lagi gambar-gambar sekitar di Halong Bay yang menarik dan cantik-cantik tapi tidaklah aku berhajat nak share kat sini semuanya. Halong Bay ni memang salah satu destinasi yang wajib korang pergi kalau dah sampai ke Hanoi ni. Rugi kalau tak pergi ke sini. Selain itu juga, kami juga berkesempatan untuk ke salah sebuah ladang tea. Merasai sendiri pengalaman memetik daun tea dan boleh masak dan minum sendiri tea yang dipetik dan jika mahu boleh juga untuk dibawa pulang dengan membayar mengikut timbangan sebagai tanda kenang-kenangan.

Pengalaman memetik daun tea ni secara jujurnya tidaklah mengujakan sangat sebab di cameron pon dah pernah tengok tea.. tapi layankan saja

Kemudiannya kami turut dibawa ke salah sebuah pusat kraftangan yang menghasilkan kain sutera daripada ulat sutera menjadi kain. Memang sangat cantik dan harganya mengikut kualiti yang anda mampu. Aku pun ada jugak membelinya sebagai buah tangan bila balik ke Malaysia.
kain sutera yang ditenun menggunakan mesin penenun

walaupun mereka mempunyai GST, namun harga yang dijual masih murah berbanding di Malaysia

Jika korang berkunjung ke Vietnam especially jika ke Ho Chi Minh, jangan lepaskan peluang untuk buat tempahan satu suit blazer. Serious murah berbanding Malaysia. Pembuatannya pun cepat.

Kesimpulan kepada trip ke Hanoi ni, ketika flight kami ingin mendarat dan juga mahu take off, kami dapati seluas-luas sawah padi yang terbentang. Kalau flight dah take off, kira-kira 20 minit tu masih boleh nampak lagi kawasan sawah padi yang menghijau. Betapa luasnya kawasan sawah padi di Vietnam. Yela, masa belajar dulu pun mereka kan antara negara pengeluar padi dunia. lembah mekong yang menjadi sumber utama pengairan sawah padi mereka di sana. Melancong ke sana kita akan dapat melihat budaya, makanan serta suasana di tempat orang-orang di Vietnam. Satu lagi yang aku perasan sepanjang berada di sana adalah setiap mereka seolah-olah berbangga dengan negara mereka dengan boleh dilihat di mana-mana bendera vietnam akan dikibar. Sama ada di motorsikal, kereta, bangunan premis hotel, rumah, restaurant dan sebagainya. Perkara ini boleh kita jadikan contoh untuk tanam dan budayakan kepada anak watan negara kita tentang semangat patriotisme. Di Malaysia misalnya, untuk mengibarkan bendera dilihat seolah bermusim sahaja. Apabila tiba bulan kemerdekaan barulah hendak dikibarkan. Mengapa kita tidak mengibarkannya sepanjang masa sebagai tanda semangat kita cintakan tanah air ini? Aku fikir sudah tiba masanya untuk kita mulakan menyemai budaya dan semangat ini supaya kita semua lebih menghargai dan mencintai tanah air ini yang kita sayangi!

Kepada yang belum pernah sampai ke Hanoi, masukkan di dalam kalendar pelancongan anda sebagai salah satu destinasi yang mesti dikunjungi ya!