Saturday 10 July 2021

HASRAT UNTUK MENYAMBUNG PENGAJIAN KE PERINGKAT MASTER

 Salam semua,

Minat dan hasrat untuk sambung belajar lagi mula datang sejak kebelakangan ni. Kali terakhir aku tinggalkan universiti tahun 2016. Masa tu aku buat ijazah sarjana muda di UPM. Lepas tu memang ada niat untuk further study ke peringkat master tapi yela..macam sebahagian yang lain niat sekadar tinggal niat sahaja. Tapi kali ni, aku sekali lagi terfikir untuk menyambung pengajian diperingkat master.

Jika diikutkan, masa peringkat diploma dulu aku ambil jurusan kejuruteraan. Diploma Kejuruteraan Mekanikal (Pertanian) di politeknik. Kemudiannya, ambil ijazah sarjana muda pula dalam bidang yang berlainan daripada engineering. Aku ambil course Bacelor Sains (Pembangunan Sumber Manusia) di UPM. Alhamdulillah, selepas tamat pengajian hingga sekarang aku belum sambung ke mana-mana institusi pengajian tinggi lagi. 

Aku pernah terfikir jika aku direzekikan lagi untuk sambung belajar, insya Allah aku nak ambil course yang boleh 'generate' duit pada aku menerusi certificate yang aku ada. Misalnya dalam bidang Occupational and Health ke untuk pursue aku punya cita-cita untuk buka firma sendiri suatu hari nanti yang mana firma tu merupakan firma consultantcy dalam bidang keselamatan dan kesihatan pekerjaan dan sebagainya. Aku cuba buat carian dan semakan di universiti tempatan, course tu memang ada tapi yurannya mahal. Maybe aku tak mampu.😆 

Kebetulan, satu malam tu aku sembang-sembang dengan adik aku yang baru tamat pengajian dia diperingkat ijazah sarjana muda dalam bidang psikologi. Dia share cerita dan pengalamannya semasa menjalani latihan industri sangat menarik. Lantas, ianya terus membuka pintu hati ini untuk melihat ke dalam bidang psikologi sebagai bidang pilihan untuk further nanti. Jadi aku mula buat carian dan semakan dan mengetahui secara asas bidang psikologi yang sesuai untuk buat master kalau bersesuaian. Belek punya belek, aku terjumpa satu course ni, Ijazah Sarjana Muda Industrial Organizational Pskilogi yang ditawarkan di UKM. Ianya turut menawarkan secara mode separuh masa. Dari segi kos pula, reasonable untuk ditanggung. 

Aku rasa bidang dan course tu sesuai untuk aku further study diperingkat master nanti insya Allah jika berpeluang nanti. Sekarang masih diperingkat menimbang-nimbang lagi untuk further atau tak. Kalau jadi, plan nya tu nak sambung mungkin tahun depan, Insya Allah. So, guys doakan aku ya!

No comments:

Post a Comment