Wednesday 6 June 2012

Dah banyak berubah,dah jauh beza,,

Assalamualaikum w.b.t buat anda wahai pembaca yang setia menyinggah dan membaca di blog ini. Semoga diharapkan anda sentiasa berada dalam limpah dan rahmat serta kasih illahi hendaknya. Agak lama juga saya tidak update entry di ruangan blog sy ini. Boleh jadi saya bukanlah penulis tegar untuk meng'update' blog ini seperti bloger2 yang lain yang boleh dikatakan dalam 1 hari tuh, 4-5 entry baru di update.

Tinggalkan seketika mengenai intipati awal kalam bicara di atas. Saya ingin berkongsi bersama anda mengenai satu perkara yang tidak berapa penting mungkin tetapi ianya begitu signifikan buat diri saya. Pada 31Mei 2012 yang lalu, saya bersama seorang teman ke Terengganu dan singgah bermalam di Kota Bharu. Suasana dan keadaan di Kelantan sudah jauh berbeza daripada 6 tahun yang lalu. 6 tahun yang lalu dimana, saya dan rakan-rakan berada di Kelantan untuk menuntut ilmu. Jauh berbeza dan jauh berubah.

Sebagai contoh, kami check in di tengah-tengah Kota Bharu, saya dapati dahulunya roundabout di tengah-tengah bandar kota bharu digunakan untuk masuk ke jalan-jalan pilihan, tapi kini ianya telah jadi jalan sehala. Di KB MALL misalnya, masih lagi saya teringat bahawa traffic light yang berada berdekatan disitu, begitu jauh jaraknya dengan seberang jalan, tapi kini, dengan adanya satu flyover di atasnya melihatkan traffic light itu sudah semakin mengecil diantara jarak ke seberang jalan. Mungkin anda di luar sana sudah menganggap biasa bagi yang kerap ke kelantan atau baru sahaja pulang dari sana, tapi bagi saya ianya sangat nostalgik apabila kali terakhir menjejakkan kaki ke kelantan adalah pada tahun 2007 iaitu semasa majlis konvokesyen! Ketika  mula-mula menjejakkan kaki di kelantan tahun 2003, seakan mahu saja cabut lari dan tak mahu duduk kelantan kerana suasana yang tak menyenangkan hati bila melihat keadaan yang sangat naif dan boleh dikatakan 'tiada apa' langsung.

Stesen Bas Jalan Hamzah - Dulunya terletak di belakang KB Mall. Disitulah tempat kami anak perantauan akan berkumpul untuk menaiki bas ekspress untuk pulang ke kampung halaman bila tiap kali cuti semester dan cuti perayaan. Tapi kini, tapak stesen bas berkenaan telah pun tiada dan dilihat tersergam indah bangunan hotel Tune AirAsia. Difahamkan stesen berkenaan telahpun berpindah ke tapak baru.

Politeknik Kota Bharu, Kok Lanas  - Dulunya ketika saya mula menjejakkan kaki, bangunannya yang buruk dan sangat tidak menyelesakan. Namun, ditahun terakhir sempat juga saya merasa guna bangunan baru. Tapi kali ini bila kami singgah untuk lihat tempat dimana kami pernah menuntut ilmu suatu ketika dahulu, ianya telah jauh berbeza. Pagar,bangunan dan kemudahan juga telah berubah sama sekali. Saya masih ingat lagi bila hendak mengeluarkan wang simpanan, kami perlu ke pekan ketereh atau machang, kerana di sana mempunyai bank. Tapi kini, pelajar-pelajar disana, boleh saja mengeluarkan wang masing-masing di Politeknik berkenaan saja kerana kemudahan ATM telah disediakan. Amboii,,untungnya la hai,,









UiTM Machang - Tempat yang juga signifikan pada saya sepanjang di kelantan. Tempat dimana kawan saya belajar di sini. Kini, dihadapan universiti ini juga sudah jauh berbeza. Jalan yang menghubungkan dengan universiti ini juga kini sudah jauh sibuk berbanding zaman saya dahulu. Perubahan masa dan keadaan agaknya.

Ermm satu lagi, sebelum terlupa, simpang jalan utama ke politeknik dulunya hanya simpang tiga dan usang. Tapi kini, dipekan kok lanas, simpang berkenaan dah jadi simpang 4! makkaaiii..canggih-canggih.. kedai-kedai makan masa saya dan kawan-kawan melepak waktu malam tengok AF dulu pun dah xda lagi, banyak digantikan dengan gerai baru. Ada pasar raya lagi. Kami cari jugak kedai roti canai kuah sardin yang jadi pot kami melepak waktu lewat malam sekityar jam 12 or 2-3pagi musim menyiapkan assignment pun dah xda lagi,,semuanya berlandskap baru! fuhh,, dahsyat2..

Oklah para pembaca yang sudi membaca hingga habis entry ini sekalian, terima kasih diucapkan.

Nota: Tuntutlah ilmu sebanyaknya. Kerana menuntut ilmu juga adalah jihad ke jalan Allah. Menuntut ilmu juga amalan mulia dan terpuji. Beza antara orang tidak berilmu dengan yang berilmu. Allahurobbi.

No comments:

Post a Comment