Sunday 27 May 2012

Hari Peladang,Penternak & Nelayan 2012

Assalamualaikum dan semoga diharapkan agar anda pembaca setia blog ini sentiasa sihat dan bahagia selalu hendaknya. Entri kali ini menyentuh sedikit mengenai satu perayaan yang meraikan kelompok petani,peladang,penternak dan juga nelayan tanah air setiap tahun.

Barangkali sambutan perayaan hari ini tidaklah se-gah sepertimana perayaan untuk meraikan Sambutan Hari Guru mungkin dan tidak begitu signifikan kepada semua orang sepertimana Hari Pekerja, namun ianya cukup diraikan dan memberi makna kepada golongan petani,penternak dan nelayan. Hari dimana pengiktirafan kepada jasa mereka dalam membangunkan tanpa jemu dalam keterlibatan sektor pertanian sejak dahulu hingga kini. Hasil jerih payah mereka untuk mengeluarkan hasil makanan terutamanya padi dan makanan lain seperti sayuran,daging,ikan dan sebagainya untuk memastikan kecukupan makanan rakyat Malaysia sentiasa terjamin walaupun kekangan terhadap sektor pertanian kini semakin mencabar dan juga melibatkan kerajaan terpaksa meng'import' barangan keperluan dari negara luar.

Negeri Perlis telah memilih tarikh 24/05/12 hingga 27/05/12 sebagai sambutan perayaan Hari Peladang,Penternak dan Nelayan ini diperingkat negeri. Namun, sambutan ini akan diteruskan hingga ke peringkat kebangsaan dan sambutan Malaysia Agriculture,Horticulture and Aquaculture (MAHA) yang akan berlangsung setiap 2 tahun di tapak MAEPS Serdang, Selangor. Banyak produk pertanian yang akan dipamerkan dan turut dijual di sana yang membabitkan penglibatan seluruh negara oleh para peladang dan mereka yang terlibat dalam sektor pertanian. Kemeriahan ini juga pastinya akan turut dikunjungi oleh orang kenamaan dan yang datangnya dari pelbagai lapisan masyarakat.

Hasil pengalaman dan pemerhatian mengenai hari seumpama ini biasanya produk yang dibawa akan laris terjual. Contohnya, jualan jagung madu akan laris jualannya apabila produk berkenaan di bawa ke sana. Namun, agak pelik apabila produk berkenaan dijual dipasaran tempatan dan tidak memasuki sebarang ekspo seumpama ini. Sedangkan produk yang sama juga cuma berbeza lokasi dan keadaan. satunya jagung dijual di kampung dan satu lagi jagung yang di bawa dari kampung dan dijual di ekspo seumpama ini. Kadang-kadang harganya lebih mahal dari jualan biasa. Namun, permintaan melalui ekspo dan sebagainya lebih menggalakkan daripada jualan di tepi jalan atau dikampung-kampung mahupun di pasar malam. Mungkinkah juga orang mengejar brand? maksud saya, orang akan rasa lebih bangga apabila dapat beli jagung misalnya dari MAHA berbanding jagung dikampung mahupun dipasar malam walaupun harganya lebih mahal dari jualan biasa. Mungkin juga.

Apapun, saya berharap agar sambutan seumpama ini lebih memberi makna lagi dengan pengisian-pengisian yang menarik dan juga dapat dijadikan tumpuan kerajaan dalam membangunkan sektor ini dengan lebih mampan dan juga bukan sahaja membangunkan masyarakat tani, tetapi juga para pegawai yang terlibat dalam sektor pertanian ini yang jasa mereka juga tidak boleh dinafikan terutama dalam membangunkan,membimbing dan melatih para peladang dengan sewajarnya melalui ganjaran setimpal. Apa yang penting, mereka ini sedang mendidik manusia untuk menjadi manusia yang berpengetahuan dan terlatih dalam amalan harian mereka. Guru kepada orang dewasa yang terlibat dalam sektor pertanian khususnya.

Buat semua masyarakat tani, Selamat menyambut Hari Peladang,Penternak dan Nelayan 2012!


No comments:

Post a Comment