Tuesday 19 June 2012

Dialog Nasional Pendidikan Negara

Menyentuh soal pendidikan atau dunia pendidikan ini, saya begitu terarah untuk mendekati dunia ini dan juga untuk turut menjadi sebahagian kepada penyumbang bagi merancakkan atau memajukan sektor pendidikan negara bersama-sama dengan yang lain-lain termasuk para akedemia, ilmuan dan sebagainya.





Selaras dengan tindakan kerajaan dengan membuka atau memberi platform buat rakyat Malaysia untuk menyumbang pandangan/idea untuk kebaikan generasi akan datang, maka dianjurkan satu kajian semula ke atas pendidikan negara. Dahulunya, jika kerajaan ingin menggubal sesuatu dasar berkaitan pendidikan, tidak perlu mendapatkan pandangan ramai. Cukup hanya mereka yang tertentu sahaja. Walau bagaimanapun, masa telah merubah segalanya. Kini pendekatan dengan melibatkan orang awam sebagai sebahagian daripada medium atau kaedah untuk melaksanakan sesuatu dasar diambil bagi memastikan idea-idea atau perkara yang bakal dilaksanakan kelak adalah sesuai dan mantap dengan mengikuti denyut nadi rakyat. Oleh itu, sebagai langkah bagi menerima maklumbalas awam, maka dianjurnya sesi dialog nasional pendidikan negara. Apa yang saya ingin sentuh disini adalah saya juga merupakan salahseorang peserta yang terlibat sama dalam sesi ini yang dianjurkan di USM, Pulau Pinang pada 17 Jun 2012 yang lalu.




Walaupun dianjurkan di Pulau Pinang, saya dapat melihat bagaimana rasa tanggungjawab ke atas masa depan 'permata negara' - PELAJAR sangat dititikberatkan oleh kebanyakkan rakyat malaysia yang datangnya dari pelbagai lapisan usia, bangsa, agama dan lokasi. Kedatangan mereka bukannya mendapat sebarang bayaran, bahkan perlu membelanjakan wang sendiri untuk datang iaitu termasuk membiayai kos pengangkutan,tol dan sebagainya. Tapi, atas rasa tanggungjawab itu mungkin mereka sanggup datang beratus kilometer agaknya untuk ke sesi ini. Syabas saya ucapkan kepada mereka!

Saya mulakan dengan beberapa respons yang diterima daripada para peserta yang hadir bagi sesi di Pulau Pinang. Rata-rata termasuk saya yang turut mengambil bahagian dengan tegas menyuarakan mengenai kualiti guru, fasiliti dan juga mengenai aspirasi yang diharapkan oleh rakyat malaysia untuk melahirkan permata negara pada masa depan.

Kualiti Guru sebagai penyampai ilmu
  Kementerian seharusnya sedar bahawa pelajar/murid sekolah nerupakan permata negara yang akan mewarisi negara ini pada masa depan. Justeru, bekalan mengenai ilmu akademik dan nilai moral hendaklah seimbang diantara keduanya. 
Selaras dengan itu, untuk melahirkan permata, maka tentu sekali guru-guru yang bertindak sebagai pendidik dan penyampai ilmu juga perlu dilihat semula dari segi kualitinya. Apakah dengan tindakan kerajaan mengambil graduan ijazah menjadi guru melalui KPLI dan GSTT merupakan satu langkah tepat? Sedangkan, apakah kerajaan sedar bahawa graduan-graduan ini pada asalnya tidak pun mempunyai cita-cita sebagai guru? dan hanya apabila mereka-mereka ini  tidak boleh bersaing di pasaran terbuka dan diterima oleh pasaran kerja, maka jalan mudah dan menjamin masa depan adalah dengan memohon untuk menjadi guru dibawah kementerian pelajaran. Cuba kita tanya diri masing-masing, apakah kualiti yang kita harapkan untuk mendidik dan melatih anak bangsa? Berapa ramai diantara guru-guru hari ini yang punyai jiwa pendidik dan berapa ramai pula yang menjadi guru semata-mata untuk MAKAN GAJI?

Sepatutnya, kemasukkan untuk menjadi guru seharusnya dilihat dan dikaji semula.

Sikap Guru itu sendiri
 Kita telah sedia maklum bahawa semasa temuduga untuk kemasukan menjadi guru, antara soalan yang popular ditanya oleh panel temuduga adalah "sekiranya kamu ditempatkan di pedalaman, sabah atau sarawak apakah kamu bersedia untuk ke sana?" Jawapan yang sangat popular pula kita pasti dengar adalah "sudah tentu! tugas dan peranan guru sememangnya menuntut supaya guru bersedia berkhidmat dimana juga, kerana tugas itu mulia"

Persoalannya, apakah ianya benar datang dari hati? Mengapakah setelah ditempatkan di sesuatu tempat, maka timbul persoalan yang guru mohon pindah dan sebagainya? mana janji kamu sewaktu masa pertama kali ditemuduga dulu? Jangan kamu letakkan alasan sebagai berkahwin, perlu menjaga keluarga dan sebagainya untuk kamu berpindah! Tambah menyedihkan lagi apabila masalah ini adalah berkaitan diri kamu, tetapi kamu telah jadikan ia sebagai masalah kerajaan dan kementerian! Kononnya, jika guru mendapati masalah prestasi menurun, maka disalahkan kerajaan dan kementerian yang tidak melayan permohonan perpindahan mereka. Boleh pulak ditanyakan kepada kementerian bahawa jika hati guru sudah tidak ada di situ, maka bagaimana untuk menyampaikan khidmat terbaik untuk anak bangsa? bukankah anak didik yangmenjadi mangsa?

Inilah persoalan yang kadang-kadang selalu bermain di fikiran. Dimana pula janji-janji kamu sebelum ini, yang kononnya boleh berjauhan dengan keluarga, suami,isteri dan sebagainya? hari ini saja, Timbalan Perdana Menteri dengan terbuka mengakui di Parlimen bahawa kementerian/kerajaan gagal menangani isu kekurangan guru! alasannya kerana permohonan pertukaran masih belum boleh diatasi sepenuhnya. Jika saya diberi kesempatan untuk menangani masalah ini, pasti saya akan utarakan mengenai option kepada para guru. Jika terlalu banyak sangat alasan sehinggakan menjejaskan tumpuan mereka melaksanakan tugas dan tanggungjawab, maka guru-guru bermasalah ini perlu diberi peluang untuk memilih jalan keluar dari profesion perguruan dan memilih kerjaya lain selain guru. Keadaan ini lebih sempurna daripada kementerian sakit kepala melayan karenah yang tak pernah habis-habis berkaitan warga didik ini.




Majlis Tindakan Pendidikan Negara

Antara cadangan peserta dialog ialah menyarankan kepada kerajaan supaya soal pendidikan sepatutnya tidak dipolitikkan oleh mana-mana pihak sekalipun. Cadangan supaya satu majlis ditubuhkan khusus untuk pendidikan sahaja sepertimana yang dilakukan ke atas ekonomi negara dengan menubuhkan Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) sebelum ini. Penubuhan ini wajar dilaksanakan segera bagi menyelesaikan permasalahan dan pelaksanaan dasar oleh kerajaan berkaitan pendidikan negara.



Akhir sekali, harapan seluruh peserta dialog yang dihadiri panelnya Tan Sri Alimuddin Md Dom, Mantan Ketua Pengarah Jabatan Pelajaran Malaysia dan Prof. Sivamurugan Pandian, Timbalan Dekan dari USM adalah semua perkara yang dibangkitkan diambil perhatian oleh kerajaan dan kementerian khususnya dan bukannya hanya membuat secara 'selective" sahaja dan selebihnya dibuang dalam tong sampah! disamping itu juga, pandangan, kritikan dan idea yang dilontarkan dalam majlis ini patut diberi penekanan dan tidak hanya menjadikan majlis ini sekadar platform yang sekadar "wayang" sahaja untuk menunjukkan kementerian sangat prihatin kepada pandangan awam sebaliknya sekadar untuk mengambil hati rakyat semata-mata.

Demi memastikan anak didik atau permata negara ini dipelihara dan dicorakkan sebaiknya, maka menajdi harapand an tanggungjawab semua rakyat malaysia untuk sama-sama berganding bahu bagi membantu kerajaan untuk sama-sama menjayakan misi nasional ini, insya Allah.

No comments:

Post a Comment