Thursday 17 May 2012

Peluang dan Situasi & Bara

Saya seakan terfikir panjang dan merenung tajam kepada 2 buah ungkapan oleh 2 orang rakan ketika masing-masing melontarkannya. 1."Antara peluang dan situasi, kadang-kadang ada peluang tapi situasi boleh merosakkan peluang. Dan ada ketikanya, seseorang perlu mengambil peluang pada satu-satu situasi". 2. "Jangan jadi seperti bunga api yang membakar dengan begitu cepat. Memang cantik bila mengeluarkan percikan bunga api diudara yang bewarna-warni, tapi kecantikan itu tak bertahan lama. Bila habis saja kemilauan percikan itu, maka terus terpadam dan tidak meninggalkan sebarang cahaya dan bara. Sebaliknya jadilah bara, tahan lama walaupun tak cantik, tapi banyak gunanya-boleh nyalakan api semula".

Begitulah 2 buah ungkapan yang dilontarkan di meja kedai kopi 2 malam yang lepas dan membuatkan saya terfikir panjang dan memuhasabah diri ini kepada kehidupan di dunia ini yang penuh dengan cabaran dan ujian yang semakin tidak pasti. Pertamanya, soal peluang dan situasi. Saya sering memandang dan berfikiran untuk memastikan supaya kata-kata atau ungkapan itu menjadi panduan untuk kehidupan saya selaku anak muda. Peluang biasanya datang kepada kita hanya sekali, dan jika kita tidak memanfaatkannya dengan sebaiknya maka peluang itu akan berlalu. Namun, apabila ada peluang, kemungkinan situasi semasa ketika itu tidak mengizinkan. Maka pastinya peluang akan dirosakkan dan terus berlalu dek kerana situasi yang menekan. Banyak contoh yang boleh diambil, antaranya, bagi sesuatu perniagaan yang berpotensi untuk diceburi tetapi situasi persekitaran sesebuah negara yang kacau bilau membuatkan situasi telah merosakkan peluang yang ada. begitu jugalah dalam banyak contoh yang lain.

Bagi persoalan kedua, mengenai bunga api dan bara. Ianya agak dekat juga dengan kehidupan manusia dan tidak terkecuali seperti saya. Saya melihatnya akan sifat bunga api yang menyala dan memercikkan bunga api yang bewarna warni yang sangat cantik di udara, tapi tempohnya tidak lama dan bersifat sementara. begitulah halnya jika dibandingkan dengan kerja kita. Saya tidak berhasrat bagi memberi sebarang contoh disini, atas sebab-sebab yang saya kira agak kurang wajar untuk dilakukan sebaliknya aya penuh yakin dan percaya bahawa anda di luar sana boleh mengunakan akal fikiran sendiri bagi menafsirkan sifat bunga api dan bara ini sebagai pedoman masing-masing.

Selain itu, saya juga mengalu-alukan pandangan dan komen anda melalui sudut pandang anda sendiri berhubung 2 ungkapan berkenaan supaya ianya dapat dilihat dari dimensi yang pelbagai dan sebagai percambahan fikiran dan ilmiah.

No comments:

Post a Comment