Monday 14 May 2012

Selamat Hari Ibu buat Mak... maaf terlambat

Setiap kalinya tiba hari ibu pastinya ia akan menyentuh jiwa saya. Walaupun ianya tidaklah digahkan segah hari-hari perayaan atau sambutan yang lain, namun ia tetap memberi makna yang sangat mendalam buat saya.

Buat mak, tahun nih sangat sibuk dengan persiapan dan persediaan untuk menghadapi peperiksaan akhir semester. kebetulan pula, tarikh hari ibu jatuh pada hari peperiksaan. Alangkah seronoknya jika dapat bersama mak kala itu kan,. Walaupun ucapan ini agak terlambat, tapi dengan penuh yakin bahawa ucapan ini bukannya hanya tertumpu pada hari-hari tertentu sahaja, bahkan boleh diucapkan pada bila-bila masa cuma diraikan pada satu hari yang dikhaskan.

Menyentuh mengenai sambutan hari guru, teringat dan tersentuh saya mengenai rakan di twitter saya yang menulis di sana mengenai terkenangkan akan arwah ibunya pada setiap kali orang lain menyambut hari ibu. tatkala orang lain meluahkan rasa terhadap ibu maisng-masing melalui twitter,Fb, sms, telefon dan bersama insan tersayang -IBU, namun kawan saya ini tidak dapat meraikannya memandangkan ibunya telah pergi dulu mengadap illahi. Tulisan dan tangisan dan kesedihannya pasti saya juga dapat merasai apabila saya juga telah kehilangan orang yang saya kasihi iaitu Ayah saya yang telah lama meninggalkan kami.. Pasti perasaan sama juga saya dan dia dikongsi.

Saya mengharapkan supaya, ibu saya yang lebih mesra saya panggilnya dengan panggilan mak,, supaya sihat sentiasa, ceria dan sentiasa berada dalam redha Illahi. Semoga cita-cita mak dan kita semua untuk menunaikan ibadah haji sekeluarga akan tercapai melalui keizinan Allah yang mengatur dan bijak menyusun corak kehidupan hamba-hambanya ini, insya Allah...

Buat anda yang di luar sana, yang masih punyai ibu dan punyai waktu untuk menghargai dan mengasihi mereka, maka bersegeralah berbuat demikian sementara mereka masih ada...Sesungguhnya kasih ibu membawa ke syurga dan redha Ibu maka redha lah sekalianya buat kita, Insya Allah,.,

No comments:

Post a Comment