Thursday 3 May 2012

PANDANGAN MENGENAI BERSIH 3.0

28 April 2012 yang lalu, satu perhimpunan besar-besaran telah berlaku di ibu negara yang melibatkan puluhan ribu dan mengikut sesetengah orang pula menyatakan ratusan ribu peserta bersih yang menyertai perhimpunan raksaksa itu yang mahu menyatakan dan mahukan pilihanraya yang bersih,adil dan bebas.

Niat dan hasrat asal dilihat cantik dan sangat bersih lagi murni. Saya tidak berhajat untuk mengulas mengenai hasrat dan niat serta keadaan di perhimpunan berkenaan. Sudah pasti kini dan sebelumnya ramai orang telah menghantar komen dan ulasan serta menulis blog mengenai bersih. Ada yang menyokong dan tidak kurang juga yang menentangnya. Walau apapun, ianya bersandarkan kepada hujah masing-maisng yang melihat dan menilai dari sudut pandang masing-masing.

Apa yang ingin diperkatakan disini adalah mengenai apakah rasionalnya penganjuran bersih dan apakah pula kewajaran tindakan pihak kerajaan untuk bertindak balas dalam menangani soal ini?

Sekadar pandangan saya;

Pada saya, tindakan asal bersih adalah mahu menyatakan rasa tidak puas hati mereka mengenai sistem pilihanraya yang berlaku dalam negara ini yang pada pandangan mereka bahawa apa yang berlaku sekarang ini adalah masih tidak menepati apa yang mereka mahukan dan inginkan. Jadi, tindakan-tindakan untuk menyatakan rasa ketidakpuasan hati ini sepatutnya dilakukan melalui saluran yang betul dan tidak berlangsung dijalan-jalan. Tetapi jika itulah pilihan yang ada, sedia berlapang dada dan lakukanlah dengan aman dan sempurna. Tunjukkan ketinggian tamadun sesebuah negara bangsa yang anda sendiri sedang perjuangkan yang kononnya menentang kekejaman dan kezaliman serta penindasan yang difikirkan sebelum ini bukan?


Kerajaan Dalam Menangani Kelompok Peserta yang memprotes

pendapat saya, dalam soal kerajaan mahu menangani perkara seumpama ini pada masa depan, seharusnya ditangani secara berhemah dan penuh hikmah. Dari pemerhatian mendapati banyak tersebar mengenai kekejaman dan tindakan-tindakan pihak berkuasa melakukan tindakan terhadap peserta perhimpunan. Adalah wajar sebenarnya ianya dilakukan dengan melancarkan satu kaedah menangani melalui kaedah secara senyap dan berdisiplin. Antaranya, sepatutnya pihak polis terutamanya tidak perlu untuk meyekat jalan2 dan memasang barbwire untuk menyekat kemaraan peserta. Pihak kerajaan seharusnya membiarkan peserta yang mahu berhimpun secara aman berhimpun. Polis boleh menjalankan tugas rutin dan seolah-olah tidak ada apa yang perlu diberi tumpuan di sana. Dari pemerhatian dalam kebanyakan siri perhimpunan, peserta perhimpunan mahukan diri mereka diberi perhatian dan perlu mencari sesuatu untuk diprovokasi. Mereka sangat perlukan adegan2 yang boleh menunjukkan kepada dunia dan rakyat seolah2 mereka sedang dikasari dan memerlukan simpati rakyat dan masyarakat dunia. Justeru keperluan untuk mengajak dan mendorong polis untuk bertindak adalah saat-saat yang ditunggu2. Cuba bayangkan, jika polis tidak melakukan sekatan dan menyekat jalan raya dan memasang barbwire serta water canon dan tear gas? Melainkan hanya membiarkan yang berada di tempat berkenaan hanya peserta perhimpunan semata-mata? Pasti aktiviti memprovokasi tidak timbul dan peserta2 perhimpunan ini akan bersurai dengan sendirinya apabila tidak ada pihak yang sepatutnya mereka seret ke dalam babak2 perhimpunan itu,.

Seterusnya, peranan media juga adalah perlu diberi penekanan. Bagi media elektronik dan cetak, seharusnya tidak perlu meletakkan tajuk sebarang perhimpunan seperti bersih ini sebagai topik utama dan diberi fokus yang teramat sangat. Jika pihak media terus menerus menayangkan dan memutarkan berita mengenainya saban hari, maka ianya secara tidak langsung telah 'mempromosi'kan aktiviti ini kepada umum dan mendorong orang ramai untuk menyertainya. Sudah menjadi lumrah manusia bahawa tiap-tiap perkara yang tidak dibenarkan, maka itulah yang selalunya mahu dilakukan. Sama juga dengan perkara ini, jika saban hari menayangkan bahawa bersih ini akan diadakan,akan diadakan, haram dan sebagainya, maka orang ramai akan tertarik untuk menyertainya dan fikir mereka "jom kita pegi, nak tengok berapa ramai orang kat sana".. jika 100 ribu berfikiran begini, akibat daripada promosi media, bukankah ia akan menambah dan menyulitkan lagi keadaan?
Cuba kita ambil contoh, dulu pasukan bawah 23 tahun malaysia tidak siapa yang kenal bahkan sebilangan besar rakyat malaysia seakan hampir terlupa akan pasukan malaysia sebaliknya memberi tumpuan kepada liga perdana inggeris. Tetapi apa yang berlaku apabila media berterusan menayangkan berita2 mengenai pasukan bawah 23 tahun malaysia dan telah menjuarai piala suzuki AFF dulu? fenomenanya jauh melonjak dan begitu hebat sekali apabila berduyun2 orang seolah2 merekalah penyokong setia pasukan malaysia dengan membeli baju jersey harimau malaya! Itulah impaknya daripada media.Begitulah halnya dengan perhimpunan seumpama ini. Tak perlu beri liputan yang terlampau meluas. Cuba bayangkan lagi, jika petugas media tidak berada di tempat berkenaan dan tidak membuat liputan, aksi dan tindakan peserta mungkin hambar. Tetapi apabila media ada termasuk media asing, maka mereka sangat gemar mencetus kekecohan dan mahukan aksi kejarmengejar antara mereka dengan polis berlaku supaya dirakam media dan disiarkan!

Selain itu dan terakhir, tindakan menyekat jalan raya oleh polis seharusnya diubah dengan mencuba dengan kaedah tidak menyekat jalan raya dan biarkan trafik berjalan seperti biasa. Keadaan sekatan jalan raya oleh pihak polis menyebabkan pengguna jalan raya akan bertindak dan marah kepada polis dan kerajaan. Seolah-olah tindakan sekatan ini telah menganggu lalu lintas. Marah itu beralih kepada pihak polis daripad sepatutnya mereka marah pada peserta perhimpunan yang membanjiri jalan2 utama. Cuba diubah, tiada sekatan, saya percaya pengguna jalan raya akan mempersalahkan penganjur dan peserta perhimpunan kerana tindakan turun ke jalan2 utama telah menganggu aliran trafik dan dilihat menyusahkan orang awam yang lain. Masalahnya sekarang apabila tindakan sekatan dilakukan pihak berkuasa, kemarahan itu telah berpindah kepada pihak berkuasa dan kerajaan kononnya telah menyebabkan gangguan lalu lintas!

Kesimpulannya, akta perhimpunan aman telah diluluskan. Maka mana-mana penganjur boleh berhimpun dengan syarat memastikan perhimpunan berkenaan berlangsung dengan aman. Sementara itu pula, pihak kerajaan seharusnya bertindak dengan lebih proaktif dan hikmah ketika berdepan dengan tuntutan sebahagian rakyat dan mencuba kepada kaedah-kaedah yang membolehkan perundingan 2 hala berlangsung. Ego dan sikap mahu tunjukkan siapa lebih hebat masing menebal dalam jiwa setiap politician. Seharusnya jika apa yang mereka laungkan untuk masing2 membela kebajikan rakyat, sepatutnya kesediaan mereka untuk melihat sesuatu isu itu dalam konteks ilmiah dan membina dan bukannya memasukkan semuanya dalam kantong politik sempit mereka!


No comments:

Post a Comment