Monday 14 May 2012

Abis dah tuk sem nih,,

Hurrayyyy!!!!!,,, gambaran keseronokan sebaik saja selesai jawab soalan last paper tadi. hihi.. Selama nih yang duk sakit kepala dan jadual waktu persendirian jadi tak menentu dah pun sampai ke akhirnya. Alhamdulillah. tapi, wait... bukan tamat selamanya,,, just untuk sem nih saja. Untuk sem baru akan datang tuh, kita akan cerita lain..

Walaupun, semester nih agak kelamkabut, beberapa perkara yang perlu diberi perhatian dan ditambah baik untuk sem akan datang dalam sesi pembelajaranku ini ialah perlu menguruskan masa dengan sebaik mungkin dengan memastikan bahawa segala tugasan yang diberikan dapat disiapkan awal dari tarikh akhir penghantaran tugasan. Tak nak jadi macam sem nih,, dengan tanggapan bahawa "tak apa,, masa masih panjang lagi" telah membuatkan saya kadang-kadang hampir terperangkap dengan desakan waktu yang akhirnya menyebabkan pengurusan diri dan masa jadi berterabur. Tugasan sepatutnya boleh disiapkan dengan susunan sempurna tapi dah jadi berterabur kerana mengejar masa atau tarikh akhir yang sememangnya telah hampir.

Azam untuk sem akan datang ni, semua tugasan yang dberikan perlu disiapkan secepat mungkin dan tidak bertangguh. Persiapan untuk hadapi peperiksaan perlu diperkemaskan secepat dan seawal mungkin. Biarkan pembacaan atau ulangkaji pelajaran dilakukan dengan berulang-ulang. Pengajaran bagi sem nih, apabila banyak subjek yang saya xsempat cover semua topic dan akhirnya menjadikan saya sem nih, bukan lagi mengulangkaji tapi sebaliknya berusaha untuk menghabiskan bacaan dan membuat spot pada topik2 yang dirasakan akan ditanya dalam peperiksaan nanti. Akibatnya, banyak soalan yang ditanya tidak dapat dijawab dengan sempurna oleh saya sendiri. Kenyataan itu memang diakui akan kelemahan saya sendiri.

Buat dunia pendidikan,, saya amat merindui kamu.. insya allah saya akan pastikan sesi pembelajaran ini akan tamat dengan jayanya. Amin. Mudah-mudahan anda yang turut membaca entry ini akan turut mendoakan yang terbaik buat saya! Bye,,, ;)

No comments:

Post a Comment