Tuesday 19 April 2011

JUST SHARE UNTUK SEMUA

Assalamualaikum,

Masa yang masih berbaki sebelum saya masuk tidur, elok saya tulis sedikit untuk entri kali ini untuk dikongsi bersama anda yang sedang tekun dan sudi membaca di blog saya ni mengenai pengalaman saya sebelum menyertai perkhidmatan awam.

Semuanya bermula, sebaik sahaja saya selesai menghabiskan pelajaran kira-kira 5 tahun dulu. Time abis saja pengajian, saya hantar resume berpuluh-puluh malah hampir ratus resume ke mana-mana saja syarikat/kilang/agensi/ apply kerja melalui jobstreet dan sebagainya. Satu hari, sedang asyik membaca akhbar the star, saya terlihat satu iklan jawatan daripada syarikat GLC- GUTHRIE/SIME DARBY , iaitu salah sebuah syarikat perladangan dan multi nasional. Pada masa tuh, saya mengunting iklan bekenaan dan letak atas meja. Oleh kerna waktu tuh biasa lah, agak sibuk jugak dengan kerja sedia ada waktu tuh (bertugas sebagai penyelia di salah sebuah anak syarikat) maka iklan berkenaan hampir terlupa untuk dimohon. Sampailah adik saya ketika itu mengemas rumah then bole pulak keratan berkenaan dicampak ke luar umah. Sangkanya, dah tak digunakan. Tapi kalau allah dah nak bagi, puas saya cari iklan berkenaan then baru jumpa yang keratan iklan tuh masih kat depan umah.

Sebaik saja permohonan dikirim melalui jasa baik pos malaysia, akhirnya, dalam tempoh sebulan, saya menerima satu surat untuk jemputan menghadiri interview oleh Guthrie yang bertempat di Port Dickson, Negeri Sembilan. Dalam surat tuh, katanya minta untuk calon hadir ke sesi interview berkenaan. Maklumlah time tuh saya telah bekerja berdekatan umah, then bila dapat pulak surat interview yang jauh sampai ke negeri sembilan, ayah saya agak keberatan untuk beri kebenaran tuk saya attend interview. Tapi dengan menggunakan bantuan my mum,, hehe... tuk pujuk ayah beri kebenaran+duit poket sekali, akhirnya ayah mengalah then dia bagi beserta peruntukan kewangan untuk tiket bus n makan+minum skali. Tapi kata ayah, supaya saya dapat melakukan yang terbaik dalam interview tuh nanti sebab katanya “kita tuh datang jauh, so jangan sia-siakan peluang yang ada”. Lebih kuranglah ayat ayah yang agak macam antara restu ngan tak masa di stesen bus kamunting.

Sebaik saja bus bertolak, saya sampai di seremban pukul 6.00 pagi. Time tuh nasib baiklah ada umah member kat seremban. Kebetulan pulak, member pon sempoi punya boleh bantu saya dari segi penginapan untuk stay di rumah dia. Kebetulan pulak pada hari sama, ada sedara kawan tuh jugak bertandang di umah tuh sebab nak registered anak diorang masuk politeknik port dickson! Siang tuh saya bersama sedara kawan nih ke port dickson tuk cari tempat interview saya dan jugak ke politeknik tuh. Biasalah sebab kebetulan saya dan jugak sedara kawan nih belum pernah sampai ke situ. Untuk rekod, jika tidak kerana interview maka saya belum pernah menjejakkan kaki ke negeri sembilan sebelum itu. Syukurlah, tempat interview dah jumpa untuk saya ingati sebab keesokkan harinya saya perlu berada di situ seawal jam 8.00 pagi.
Malam tuh bedebar tak hengat. Syukurlah Allah permudahkan, interview saya berjalan dengan baik. Soalan yang diajukan dapat dijawab dengan sebaiknya. Kemudiannya, saya pulang ke kampung halaman dengan membawa seribu harapan. Cewah, ayat..haha..

Melakukan kerja harian seperti biasa, dengan meronda kawasan-kawasan yang diarahkan dengan menaiki motor honda bulat untuk masuk kebun. Masih ingat lagi waktu tuh, hari dimana gaji masuk pada hari berkenaan, belum pon sempat amik kat bank, dah ada roadblock plak by PDRM. Maka saya juga tak terkecuali untuk ditahan dan diperiksa. Maklumlah, motor untuk masuk kebun, apa yang ada?roadtax?memang hampeh lar.. Siap abang polis tuh check motor dari segi lampunya,dan macam-macam lagik lah. Akhirnya, saya disaman kerna tak mempamerkan roadtax motor. Apo nk buek kan, dah nak jadi..redha jela.. Seingat saya, saman yang dikenakan waktu tuh lam rm70 kot kalau tak salah. Gaji baru masuk, dah kena bayar saman. Uhuhu.. Tanpa buang masa, terus ke cawangan trafik kaunter bayaran saman untuk settle itu saman. Dalam proses tuk settle saman, handphone saya berdering dan dilihat no KL yang tak dikenali. Maka cepat-cepat dijawab waktu tuh, masih segar dalam ingatan suara ence penelefon tuh, “ Assalamualaikum mal, ade mane?dah keje ke belum ni?” Sebaik saja menjawab soalan pertama then soalan kedua dengan jawapan yang agak sedikit menipu sunat, hehe.. “tak kerja lar”,, then dia memperkenalkan dirinya daripada bahagian human resource Guthrie HQ, maklum pada saya yang saya telah berjaya dalam interview dulu yang saya sendirik agak terlupa sebab masa dah berlalu hampir 2 bulan. Katanya pada saya, “okaylah, kalau macam tuh jangan sedey2, next month pack pakaian n get ready tuk kje”... masa tuh, mcm tak pecaya n terasa macam dalam mimpi... banyak kali saya tanya dia suapaya panggilan nih adalah betul dan bukan untuk pekena saya daripada rakan-rakan. Tapi setelah dia menyakinkan saya dan siap baca no ic saya serta maklum penempatan di kluang johor, serta minta saya tunggu surat tawaran yang telah diposkan, time tuh bagai nak melompat ke langit. Bayangkan abag polis yang jaga kaunter bayaran saman tuh pon terkejut tengok reaksi saya masa tuh.
Rasa sakit ati cz kena saman tadi terus terubat. Punyalah seronok n syukur yang teramat sangat sebab memang tak pernah jangka yang saya akan terpilih dalam ramai-ramai yang hadir sebab pemilihan tuh memang tough.. Bila balik umah,saya bgtau pada my mum n ayah yang saya kena saman. Apo laie, memang kono sound tak beragak lar... tapi saya masih tersenyum tanpa henti..sampai my parent plak yang pelik,, kemudiannya saya maklum berita gembira berkenaan pd my mum n ayah, 2,3 kali diorang tanya blk untuk nk kepastian.. pastuh dah tak jadi membebel panjang dah. Dah mula masing-masing sibuk plak ajak saya tuk prepare apa yang patot tuk persiapan ke johor. Padahal, bulan depan kowt..haha.. tapi apa pun, saya gembira sebab saya tak sia-siakan duit ayah bg dulu tuk tiket bus g interview.. ;p n sy dapat buktikan yang saya xkecewakan ayah n mak.. Buat kawan sy yang tumpangkan umah untuk saya di seremban tuh, berbanyak ucapan terima kasih diucapkan. Cuma nk bagitau yang masakan mak ko sangat sedap n sgt pedas! Eheh..maklumla masakan orang negori kan..tq.

Sampai masa, ayah n my mum amik cuti tuk anta saya ke johor. Mula-mula saya excited, tp pastuh agak nervous sebab berjauhan dengan famili n terpaksa menyesuaikan di tempat baru seorang diri ke johor yang juga sebuah negeri yang belum pernah sekali pon menjejakkan kaki sebelum itu. After report duty pada senior mill manager, bermulalah kehidupan di syarikat multinasional di nun jauh di selatan tanah air. Setahun di johor then berpindah ke kedah pulak. Guthrie yang sebelum ni jugak kemudiannya telah dikenali sebagai SIME DARBY. Setahun jugak di kedah, sebelum mula berhijrah masuk ke sektor perkhidmatan awam sehingga kini.

Pengalaman selama 2 tahun dalam syarikat multinasional seperti SIME DARBY, sangat memberi makna pada saya walaupun dilihat agak singkat, tapi cukupmemberi panduan pada saya untuk perlaksanaan tugas serta untuk menggunakan segala budaya kerja yang baik daripada swasta untuk digunapakai dalam sektor awam untuk menambah kecekapan dalam tugasan kini.
Banyak perkara-perkara yang ditimba sepanjang dalam sektor swasta terutama dalam bidang kerja dan sosial. Antaranya bagaimana kami punyai perasaan ‘passionate’ pada kerja kami sendiri. Kami tak kisah untuk datang bekerja pada hari-hari cuti. Pada kami bekerja 7 hari/seminggu adalah sesuatu yang biasa. Kemudiannya, bagaimana kami memanjangkan masa kerja ditempat kerja. Beberapa perkara lagi yang menunjukkan budaya kerja yang cekap dan berhemah serta amalan baik turut ditimba.

Kalau nk ditulis memang lah panjang lagik kalau dikenang-kenangkan semula, tapi rasanya cukuplah sampai disini, sebab mata saya pun dah mengantuk n jam pun dah menunjukkan hampir 1pagi, kang lebur plak subuh sya pagi esok n silap2 lewat plak ke ofis, lagipun esok pagi ada meeting penting yang perlu attend.. hihi.. k’la guys, bye!

No comments:

Post a Comment