Friday 1 April 2011

Banjir datang lagi

Bagi suku tahun pertama 2011, Perlis menerima gelombang kedua banjir dinegeri ini. Macam biasa, seperti yg x diduga, banjir berlaku lagi disini. Rasa-rasanya, banjir tahun sudah pun masih segar dalam ingatan, da datang lagi kali ni. Ikut laporan, banjir bakal berlaku, 5 tahun akan datang selepas banjir besar di perlis 2010. Tp kuasa Allah, banjir berlaku lagi setelah kira-kira 4bulan berlakunya banjir 2010.

Tak kisahlah 5 tahun ke 5 buln ke, tapi bila banjir datang, persediaan kena cukup. Kali ini, banjir 2011 adalah banjir kedua yg saya lalui semenjak berada di Perlis sejak penghujung tahun 2008. Tp banjir kali ni, agak sedikit bersedia berbanding yg lalu. Tp kalau dulu, sy terperangkap dalam rumah,xbley kuar memana pun cz kawasan sekeliling banjir n xbley lalu. Sampai nk ke tempat kerja pun xbley gak.

Tp kali ni, berbeza sikit. Kali ni, saya n team plak trun membantu mangsa-mangsa banjir untuk berpindah ke pusat-pusat penempatan banjir. Bermula dari tengahari sampailah membawa ke malam hari. Antara pengalaman memindahkan mangsa, ada yg lumpuh yg masih terperangkap dalam umah berjaya kita keluarkan dan ada jugak warga emas yg turut dipindahkan. Ada lagi, bantuan pemindahan ni jugak, turut terfokus pd dak2 uitm yg mo berpindah..(bukan tertumpu pd pmpuan jer k..hihi).. Apapun, sy dan kawan-kawan lain, rs sronok bila dapat sama untuk menyumbang tenaga dalam misi kali ini. Pusat penempatan yg dipantau oleh kami adalah di SMK Teknik Arau. Banyak jugak jabatan / agensi serta wakil2 rakyat yg datang bantu terutama dr segi penyediaan ubat-ubatan,makanan serta minuman. Sebagai mangsa yg pernah melalui banjir sebelum ini, sy ckup phm keadaan mangsa. Lapar ni jgn cita lah.. So makanan tuh penting. Tp kat sini, alhamdulillah, sumanya beres.

01.04.2011, jam 1.00tghari tadi, pusat operasi penempatan banjir SMK TEKNIK ARAU, telah ditutup untuk operasi emmandangkan banjir telah surut,maka selesailah sudah misi kami di kawasan ni. ;p yey2! Tp dimaklmkan, keadaan di kangar bertambah buruk,umah sewa blum tgk lagik apa da jadi agaknya. arap2 everything ok la kowt..doa kan ye..

okla guys



,, kita berjumpa di entri terbaru plak!

2 comments:

  1. Baguih hang Mal..semoga segala usaha diberkati Allah swt dan semoga selamat semuanya.

    ReplyDelete
  2. thanks bro! insya Allah.. ;p

    ReplyDelete