Wednesday 13 June 2012

Lambaian Kaabah, rinduku pada baitullah..

Bismillahirahmanirrahhim.. assalamualaikum w.b.t buat anda yang sudi membaca entry ini adanya. Doa saya buat anda semoga sentiasa berada dalam rahmat Illahi dan bersama dengan kasih sayang yang dipinjamkan olehNYA untuk dikongsi dengan orang-orang yang dikasihi. Bersyukurlah kepada tuhan yang menciptakan langit dan bumi (ALLAH), mudah-mudahan dengan memperbanyakkan kesyukuran itu, Allah akan tambahkan nikmatNYA kepada kita semua insya Allah.

Saya ingin berkongsi rasa bersama anda sekalian dimana satu daripada rukun islam ialah mengerjakan ibadah haji pada yang mampu. Ucapan pertama yang ingin dinyatakan di sini adalah Alhamdulillah... akhirnya impian untuk mengerjakan ibadah haji buat diri saya telah memasuki fasa awal dimana saya telah pun berjaya mendaftar sebagai calon jemaah haji Malaysia yang insya Allah jika mengikut perancangannya, dan jika diberikan keizinan waktu dan sihat tubuh badan, saya akan mengerjakan ibadah haji pada tahun 2050 masihi. Allahurobbi. Walaupun jangka masa itu agak lama, tapi doa saya yang tidak pernah luput adalah supaya saya dapat mengerjakan ibadah ini dan dapat sendiri melihat kebesaran Allah di tanah suci kelak. Jika diawalkan, subhanallah tentulah saya lebih bersyukur dan tidak sesekali untuk melepaskan peluang berkenaan.

Sejak kecil, lambaian kaabah ini menjadi bualan dan juga sebuatan oleh kedua ibubapa saya supaya sentiasa berazam dalam diri akan suatu hari nanti untuk menjejakkan kaki ke tanah suci bagi mengerjakan ibadah haji. Tiupan semangat dan keadaan ini juga telah mendorong saya untuk juga mahu mendaftar sebagai salah seorang calon jemaah haji. Wahai pembaca sekalian, tidak semua yang sihat tubuh badan dan cukup kewangannya boleh pergi mengerjakan haji. Cuba kita tengok disekeliling kita bahawa betapa ramai orang punyai kestabilan kewangan dan sihat tubuh badan tapi belum tergerak untuk mengerjakan haji. Justeru itu, marilah kita beramai-ramai memasanga niat dan azam untuk suatu hari nanti diberi keizinan oleh Allah s.w.t untuk mengerjakan ibadah haji.





Saya juga ingin menyeru dan mengajak diri saya dan anda wahai pembaca yang dikasihi, supaya kita lebih untuk mengutamakan perintaah Allah, ajaran agama melampaui segalanya. Adalah sedih dan malang sekali apabila ada perintah yang dikeluarkan supaya jemaah haji yang telah layak untuk mengerjakan ibadah yang bertahun lamanya dinanti, tapi cuba diminta supaya tidak pergi demi kepentingan politik dan parti. Apakah parti dan politik melampaui agama? Allahurobbi.. Marilah kita bermuhasabah diri kita dengan sebenar-benarnya, mudah-mudahan Allah lorongkan kita ke jalan yang diredhai Illahi, Insya Allah.

*rinduku pada baitullah...

2 comments:

  1. insyaAllah, mudah2an dengan izinNYA, segala yang sukar pun akan menjadi mudah... segala yang mustahil pun nanti akan menjadi nyata sekelip mata..semuanya dgn izin Allah.. perbanyakkan doa, amalan dan istiqomah dalm mlakukannya.. moga yang terbaik jugalah yang sentiasa mengelilingi kehidupan awak nti...;)

    ReplyDelete
  2. thanks @MualimaH yg CHILL ,, ;p insya Allah..

    ReplyDelete