Sunday 22 April 2012

Kenapa mesti letak gambar anak?

Salams kerahmatan buat anda pembaca yang sudi meluang masa untuk membaca entry di sini setiap kali saya menulisnya di sini.

Kali ini saya mencuba untuk menulis berhubung trend sekarang terutama para rakan-rakan dan boleh dikatakan majoriti jugak yang suka meletakkan gambar anak mereka yang abru lahir di profile pic masing-masing di FB. Ya, saya jugak cuba untuk memahami perasaan untuk berkongsi rasa kegembiraan mendapat orang baru dalam hidup yang mahu dikongsikan bersama rakan-rakan anda di fb, tetapi apabila setiap perlakuan anak anda mahu diceritakan dan ditulis disana, membuatkan saya merasa mual dan naik menyampah pulak. Seolah-olah mahu menunjukkan bahawa mereka saja yang mempunyai anak dan mengapa pula mahu meng'update' semua perkara berkenaan baby itu?

Saya boleh juga menerima dan berkongsi kegembiraan mereka apabila buat pertama kalinya meletakkan gambar baby yang mahu ditunjukkan kepada semua. Tapi tak perlu rasanya sampai semua perkara sampaikan baby demam, mahu ke klinik, shopping dan sebagainya nak dimasukkan dalam tu. Profile pic sendiri pun, boleh ditukarkan kepada gambar baby. Bukankah bagus mereka-mereka ini membuka saja akaun FB untuk anak kecil itu dan update semua perkara berhubung baby kat situ kalau benar sangat pun mahu memberitahu dunia yang anak anda mahu berak,mahu minum susu, pegi clinic,balik kampung, pakai baju merah dan sebagainya.

Saya yakin juga buat pembaca yang mungkin tak bersetuju dengan pandangan ini akan mengatakan bahawa itu adalah FB mereka dan biarlah mereka menulis apa saja. Benar. Tapi ini juga pandangan saya yang melihat keletah yang memualkan dan menunjukkan bahawa mereka itu sudah tidak punya apa-apa mahu ditulis sehinggakan mengubah untuk menulis segalanya berkenaan anak mereka. ;) Ada juga yang saya perhatikan, siap meletakkan ayat dialog dengan anak mereka. Apakah ini laman sosial? Kebanyakkan daripada pemerhatian saya mendapati, kebanyakkan mereka-mereka yang meletak gambar-gambar baby dan cerita-cerita pasal anak mereka adalah dalam kelompok yang abru menjadi ibu dan ayah (anak sulung). Tetapi bila dah masuk 2 dan 3, penulisan di wall FB dah mula bertukar. Tiada lagi update sepanjang hari ataus etiap hari berhubung baby. Mungkin kerana dah mula merasa muak dan jelak agaknya. ;) Justeru, pandangan saya, marilah kita mengekalkan identiti sebenar dalam FB dan bercerita berkenaan apa yang difikirkan sesuai tentang apa saja termasuk anak, tetapi biarlah ianya sekadar besederhana dan tidak berlebih-lebihan.


2 comments:

  1. biasalah parent's love. they proud with their new born baby.. lg2 yang the first born kan.. hihi. comel apa.. :P

    ReplyDelete
  2. @ATHRHB : setuju. Tapi janganlah more excited sangat. Nampak macam parent tuh pulak yang meng'gedik' lebih,, ;p

    ReplyDelete