Sunday, 1 April 2012

Kawan Lama

Assalamualaikum dan semoga anda sekalian berada dalam kerahmatan Allah s.w.t. Entri kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai kawan lama iaitu kawan-kawan masa sekolah rendah dulu.

Bertahun lamanya kami bersekolah di sekolah yang sama ketika di sekolah rendah, akhirnya ada dikalangan kami yang telah berpindah sekolah, rumah dan sebagainya. Ada di antara kawan-kawan saya tu yang telah berpindah ke negeri-negeri lain dan menetap di tempat lain. Tapi ada juga yang masih berada di kampung dan tidak ke mana-mana. Untuk itu, kami boleh berhubung dan bertegur sapa. Buat kawan-kawan yang telah berhijrah, agak sukar buat kami untuk berinteraksi dan berhubung. Tambahan pula, waktu tu masih lagi kanak-kanak dan kecanggihan teknologi pun masih berkurangan. Sehinggalah munculnya Friendster! ada juga diantara kawan-kawan tu yang boleh berhubung semula melalui Friendster. 

Kemudiannya, munculnya FB ini ramai juga yang telah bertemu kembali. Bertemu pun hanya sekadar dalam talian maya saja lah. Tapi, melalui tu jugak, boleh lah jugak kami saling mengetahui status dan apa yang dilakukan bagi pihak masing-masing.

Buat kawan yang memang langsung xjumpa, memanglah terus lost contact. Apapun, pada hari sabtu yang lepas, salah seorang kawan saya menjemput kami untuk hadir ke majlis kenduri kawennya. Semeangnya nostalgia apabila hadir ke kenduri kawen kawan masa sekolah rendah. Hihi... Banyak kenangan dan peristiwa yang boleh diimbau bila ke sana, tambah-tambah lagi kawan-kawan yang seangkatan pn ada sama. Buat nazirah, selamat pengantin baru.

Masa sibuk menunggu kawan-kawan lain datang, kami sempat bersembang dan bertanya khabar mengenai kawan-kawan yang memang terus hilang. Ahmad Syahir- merupakan kawan sekolah rendah saya yang berpindah sejak dari tahun 4. Akhirnya, dimaklumkan oleh salah sorang kawan kami yang dia kini di Kuala Kangsar. Akhirnya, pada malam ahad yang lalu, saya di 'add' oleh ahmad syahir di FB. Pada mulanya sebaik saja approved, saya di sapa melalui chatting, " knai aku lagi x?" .. aku jawab, xcam tapi nama macam member skolah rendah aku dulu. Dia dengan terus sebut itulah dia.. haha.. Keciknya dunia. 17 tahun xjumpa, ilang dan tiba-tiba boleh jumpa dalam FB. haha.. sekali saling bertukar-tukar no fon, then dia telefon just nak cakap " salam,, ape kabor?,,,, 17 tahun xcakap n telefon, hari ni baru dapat cakap ngn ko..lame gile"..

Apapun, saya gembira kerana dapat bertemu semula kawan lama walaupun di ruangan FB. Berharap, pada kawan2 lama boleh berjumpa dalam satu majlis untuk nk imbas semula kenangan lama waktu sama-sama di bangku sekolah dulu...rinduuu..

2 comments:

  1. Tahniah buat Nazirah (budak perempuan paling ayu dan tinggi dalam kelas 6 Indah 1997) dan pasangan..semoga perkahwinan dirahmati Allah s.w.t. Hang pula bila lagi? hehe

    ReplyDelete
  2. haha,,, betul3... insya allah, da tiba masa nnti ak akan invite kawan2,,, ;p

    ReplyDelete