Thursday 5 April 2012

Subhanallah,,

Terfikir saya sebaik saja mendengar ceramah agama di youtube yang disampaikan oleh Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man malam semalam. Antara yang disebut oleh alfadhil ustaz ialah beliau menyentuh soal kehidupan didunia dan alam akhirat dan kubur.

Memetik kata-kata Saidina Ali r.a yang mengibaratkan kehidupan manusia di muka bumi ini umpama seseorang yang sedang bermimpi. Kemudian, selepas mati maka umpama manusia itu baru terjaga dari tidur yang dibuai mimpi. Allahurobbi.. Ertinya, cuba kita bayangkan yang kita sedang bermimpi. Kita bermimpi menjadi seorang kaya misalnya, memandu BMW, duduk dalam rumah mewah, berpakaian lawa dan mahal atau bermacam-macam mimpi. Tetapi apabila kita tersedar dari tidur, apakah semua yang kita mimpi tadi masih ada atau sebenarnya tidak ada?? Kita pun, akan cakap, "owhh aku mimpi tadi.." tak pun, "alahh,, kenapalah mimpi,, kenapa xbetul-betul jer senang,,,hurmmm". itulah ungkapan-ungkapan yang mungkin diluahkan. 

Demikianlah halnya dengan kehidupan didunia. Sebenarnya, seolah-olah kita sedang bermimpi dan kemudiannya kita semua akan menuju alam akhirat yang pastinya kekal dan tiba! Bagi mereka yang telah pergi dulu dari kita, sebaik saja didalam kubur, maka terjagalah si mati dan sedarlah dia bahawa dia telah kembali kerahmatullah. Tahulah dia bahawa alam kubur itu benar,mati itu benar dan pertanyaan di alam kubur itu juga benar. Di dunia ini, jika kita menikmati kenikmatan sekarang ini adalah bersifat sementara dan tidak kekal. Contohnya kereta,harta, anak-anak,isteri,keluarga dan sebagainya. Tetapi apabila kita mati, semua itu akan pergi dan hilang. Tidak satupun yang akan bersama-sama kita di alam kubur nanti walau sayang macam mana sekali pun. Cuma amalan, sedekah jariah dan doa dari anak yang soleh,,,,Samalh perumpamaan seperti mimpi. Apabila tersedar semua itu hilang dan tak mungkin akan tersambung kembali mimpi tersebut walaupun kita sambung tidur semula. demikianlah halnya dengan kehidupan di dunia. Apabila mati, tak mungkin akan hidup semula dan kembali ke muka bumi dan alam dunia seperti dulu.. Subhanallah..

Justeru, dikesempatan ini, saya ingin mengajak kawan-kawan yang sudi baca entri ini agar marilah kita memperbanyakkan amalan kita untuk bekal diakhirat nanti..;( kerana kita tak pasti bilakah kita akan terjaga dari mimpi ini.. Subhanallah.. Semoga allah letakkan kita dalam golongan orang-orang yang dikasihiNYA , Insya Allah..  

No comments:

Post a Comment