Saturday 17 March 2012

Macam Tu Pulak,,,Oke,

Order kena pakai code. Tak main lar main tulis,tulis nama menu yg nak makan. Contohnya nak mee rebus, skrg nih dah xtulis "Mee Rebus". Skrg da pakai kod bagi mee rebus yang tertera dalam buku menu tuh. Begitulah keadaannya bila aku berkunjung ke sebuah cafe tadi untuk order makan +minuman.

Cafe nya nih agak esklusif gakla dan selesa. Order macam aku cakap tadi lah, just masukkan code number jer. So, hasil daripada keinginan ku dan juga setelah semak menu yang diberi, jadi aku telah pilih code L22(kuey teow sup) satu, serta untuk minuman J2(orange juice). Bila, pelayan yang datang amik order tadi kembali semula ke meja, maka dia pun bawa lah kertas yang ditulis kod tadi ke kaunter untuk di 'key-in' dalam sistemnya supaya bahagian kitchen dapat sediakan menu sepertimana yang dikehendaki oleh pelanggan. Itulah bertapa canggihnya teknologi sekarang neyh. Main key-in je dalam komputer, xpayah terjerit2 macam time2 dulu atau di warung-warung. tapi, personally, pada aku aktiviti jerit-jerit dan bunyi periuk belanga yang bising tuh penambah kepada kemeriahan untuk makan-makan santai waktu petang dan malam.,taklah terlalu protokol dan sunyi sangat kan.hihi

Ok, back to my cerita nih, setelah hampir 5 minit menunggu, maka J2 aku pun sampai. Walaupun pada aku, jangkamasa yang diberikan oleh pihak cafe pada customer nya tidak memuaskan, tapi oklah pada aku yang tak terlalu cerewet soal tu. Selang 5 minit kemudian, maka saat yang ditunggu2 telah tiba. L22 (kuey teow sup) yang di order akhirnya di bawa oleh pekerja cafe berkenaan dan dengan selamber nya dia bg aku ntah apa kod pun aku xpasti, tapi bahasa mudahnya ialah NASI GORENG KAMPUNG! Oke,.. Aku pada mulanya agak kagum dan bangga jugaklah sebab order pakai kod dan siap key-in pulak pakai sistem+komputer...tapi last2 camni jadiknya..aduiii..

Maka, ku panggillah pekerja cafe berkenaan dan tanya pada dia adakah aku tersalah tulis kod number menu tuh? yela takut gak sebab selalunya kalau tulis kod nih payah nak salah kan.. Kemudian, dia pun check semula kat kaunter, then bgtau yang bahagian kaunter silap key-in kod number. Alamak, pakai sistem pun silap eh?..ermm oke,, So., aku cakap ngan pihak cafe tuh supaya kuey teow sup tuh mintak dibungkuskan jela sebab dah xda mood mo makan situ, sbb lama sangat tunggu. Dengan confident nya dijawab - Ok, tunggu jap bang eh..

After 10 minit kemudian,,setelah muka ku pun da naik tak berapa nak senyum sebab terlalu lama tunggu, pekerja cafe tuh datang dan bgtau yang "abang, kuey teow yang abang pesan tuh, xda lah malam nih. Kalau kuey teow goreng boley x?" ,,Bak kata pepatah, jangan banyak komunikasi kalau time2 camni.. terus aku cakap cancel jer dan buat payment minuman jer. Keluar pada cafe yang ku anggap berprestij tadi terus ke warung then aku order "abg, kuey teow sup 1 bungkus",, dijawab semula oleh abg warung tepi jalan nih.."siap!".. haha (bahasa standard kan org beniaga).. 5minit jugak ah tunggu selepas perkataan siap yag abg slumber nih cakap td..hihi,, tp kejap jer, da siap kuey teow aku, da baru selesai aku sapu td..

Terfikir aku, yg xguna nak pakai sistem canggih manggih kalau last2 warung yang xpayah guna sistem key-in bagai,, boley bagi service cepat dan terbaik!

No comments:

Post a Comment