Sunday 18 March 2012

Ketika ber'Facebook' , kalau boleh elakkan

Ramai yang mempunyai akaun FB. Fenomena FB nih telah melanda dunia termasuk malaysia sejak beberapa tahun yang lalu. Bagi Malaysia,(negara lain xtau) fenomenanya sangat hangat dan dahsyat. Macam-macam cerita boleh berlaku kerna FB. Ada yang bertemu jodoh alaf bafu nih pun kerana FB lah, jumpa kenalan lama pun di FB jugak,ada bab kes-kes cerai-berai pun sebab FB, share maklumat pun di FB, promote barangan,produk,syarikat,jualan langsung dan bermacam-macam lagi juga diguna oleh orang melalui saluran FB termasuklah ahli-ahli politik,artis dan sebagainya bagi mencapai matlamat masing-masing.

Tapi, bagi aku tak kisahlah apa tujuan sekalipun, bagi pengguna Akaun di FB pastikan anda menjaga tata penulisan serta sensitiviti orang lain ketika mencurahkan isi hati atau apa yang terlintas di fikiran anda di sana. Di sini, banyak yang boleh dilakukan demi kebaikan. Apa yang aku nak sentuh di sini berhubung satu perkara yang jika boleh dielakkan kerana bakal mengundang rasa mual,loya serta meluatnya para pembaca di FB anda.

1. Elakkan daripada Terlalu sangat nak update pasal anak korang (bg yg dah berkawin+beranak)

contohnya, dulu masa belum berkahwin dan beranak pinak,xpulak sibuk nak update sebegini kerap pasal korang punya rumahtangga. Tapi sejak2 beranak nih, amboiii...kejap2 jer update pasal anak sorok remote tv lah, gelagat anak di rumahlah, ambik foto anak tengah tidur then wat ayat sedih yg kononya kesian kat baby sebab mummy busy xdapat ng perhatian mcm mummy org lain..uwekkksss,, tlg lar,, mo muntah oke,,Tambah teruk lagi, siap tulis kat wall yg anak korang nak adik???adehhh,.,,etc..

Moral, - Bukan xboley korang nk tulis pasal anak korang, tapi jgn berlebihan sangatlah sehinggakan menampakkan pada khalayak yang seolah-olah korang jer yg ada anak and sampai semua nk cerita...too much ok,

2. Elakkan daripada mencurahkan kasih sayang yg berlebihan pada kekasih anda di FB

Ok, ramai rakan-rakan Fb jugak punyai kekasih hati masing-masing. Buat semua, tak perlu nk tunjukkan korang dan pasangan seolah-olah pasangan paling romantik atau apa di FB. Cukup untuk tau korang dan couple masing-masing. Tak payah nk tulis ayat yang meleleh2 kat FB yang kononnya bercinta bagai nak rak or caring habis.. Cukup thru telefon or sms or apa saja yang just melibatkan korang dan xmelibatkan orang lain. Kerana anda juga perlu tau yang orang lain xambik pusing pun tentang korang punya percintaan. Nih ada sesetengah tuh yang tulis makkkaiii bersastera bagai...haha...kalau ada yang baca dan pernah lakukan, harap pasni berubah. Cukuplah, yang tau hanya pasangan masing-masing. Sebab yang bercinta korang bukannya semua pemabca FB kan,kan..

Banyak lagi perkara yang perlu dielakkan, tapi rasanya cukup dulu untuk kali ini dan semoga menjadi panduan dan jika anda rasakan yang ditulis ini tak betul dan sebagainya, terpulang pada diri masing-masing,,;p

No comments:

Post a Comment