Sunday 7 November 2021

TERNAKAN ARNAB PEDAGING

 

Arnab pedaging induk


2 hari lepas berkesempatan ke rumah seorang kawan masa sekolah dulu di Batu Kurau, Perak. Dia sekarangs edang mengusahakan ternakan arnab pedaging yang telah hampir berusia 1 tahun mengusahakan penternakan ini. Sebenarnya ada cerita di sebalik ini. Ceritanya bermula sejak tahun lepas masa PKP 1 dulu. Masa tu akan sedang berkhidmat di Pahang sementara kawan aku sorang ni bekerja di Shah Alam, Selangor.

Satu hari aku terima satu panggilan telefon dari kawan ni yang pada masa tu dia ingin melibatkan diri dalam sektor pertanian. Untuk makluman semua, dia pada masa itu dan sekarang bekerja di pejabat pos. Dia pada masa tu berjauhan dengan keluarga atas tuntutan kerja dan setiap minggu berulang alik. Minta bertukar memang belum ada rezeki. Jadi masa tu dia mula berfikir untuk berhenti kerja dan menumpukan kepada pertanian di kampung sahaja. Jadi itulah punca dia telefon aku untuk minta pendapat. Tapi masa itu, dia bersama seorang lagi rakannya berhasrat untuk menjalankan penternakan itik penelur. Mereka telah mencari maklumat tentang itik penelur dan yakin akan potensinya. Dia telefon aku untuk meminta pendapat dan nasihat tentang hasrat mereka.

Sebagai orang yang berkhidmat di dalam sektor kerajaan, pandangan dan pendapat yang aku boleh bagi adalah untuk memastikan pilihan mereka itu selaku orang yang tiada pengalaman di dalam pertanian untuk mengurangkan jurang risiko yang akan memusnahkan harapan serta menjadikan mereka mudah kecewa. Kategori mereka yang baru ingin berjinak-jinak dengan pertanian adalah sangat 'fragile' dan memerlukan bimbingan, motivasi dan juga sokongan untuk mempersiapkan diri mereka sebagai usahawan tani berjaya dapat dipupuk dan dididik sebaik mungkin. Dan itulah antara sebahagian tugas kami di LPP pun yang akhirnya dapat membantu untuk meningkatkan taraf sosio-ekonomi para peladang itu sendiri.

Berbalik kepada cerita kawan aku ini, aku cuma nasihatkan supaya mereka cuba melihat akan potensi arnab pedaging berbanding itik penelur. Nasihat aku adalah supaya mereka menimbangkan sebaiknya sebelum membuat keputusan. Buat perbandingan antara itik penelur dan arnab pedaging. Aku juga turut sertakan maklumat-maklumat berkaitan arnab pedaging serta potensinya untuk ditelaah oleh mereka. Namun, aku turut tekankan supaya mereka menimbangkan sendiri kedua-dua komoditi itu sebelum memutuskannya. Akhirnya dia bersama rakannya membuat pilihan untuk terlibat di dalam penternakan arnab pedaging. 

Setelah beberapa bulan lamanya dia mengusahakan ternakan arnab ini, aku dihubungi semula dan kali ini dia bersama rakannya ingin mengucapkan terima kasih kerana membuka mata dan minda mereka untuk terlibat di dalam ternakan arnab pedaging. Menurutnya, ternakan mereka telah mula mengeluarkan hasil dan ternyata mendapat permintaan yang sangat-sangat baik daripada pasaran. Dia bersama rakannya turut menyatakan kesyukuran kerana tidak memilih ternakan itik penelur kerana faktor-faktor sebelum ini yang aku nyatakan serta mereka sendiri melihat bagaimana rakan mereka yang lain yang tetap untuk meneruskan penternakan itik penelur akhirnya gagal.

2 hari lepas aku melawat di reban arnabnya dan melihat ternakan diuruskan olehnya. Dia maklumkan, dia kini telah bertukar ke ipoh dan agak memudahkannya menjalankan penternakan di batu kurau. Dia maklumkan kini mempunyai 30 ekor induk dan telah lebih 100 ekor dijual arnab pedaging untuk memenuhi permintaan. Sememangnya permintaan terhadap daging arnab tidak mampu ditampung olehnya dan rakannya buat masa ini. Walaupun, pendapatan arnab pedaging bukanlah untuk menjadi sumber pendapatan utama tetapi cukup untuk menjadi salah satu sumber pendapatan baharu buat mereka disamping menjadi hobi barunya. Aku sempat bertanya bagaimana tentang makanan arnab? Selain daripada memberi makan pallet, dia juga turut memberikan daun ketum ayam sebagai makanan tambahan dan selingan untuk memastikan arnab-arnabnya mempunyai tinggi protein dan sihat.

Ketum Ayam


Harga dijual sekitar RM35-38/kg dalam bentuk karkas (siap proses). Semasa aku melawat tempoh hari, bekalan daging arnabnya telah habis terjual dan kini hanya tinggal induk sahaja yang akan dibiakkan untuk pusingan seterusnya. Pada aku, aku hanya menumpang gembira melihat penternakannya berkembang biak dan menjana pendapatan kepada usahawan muda sepertinya. Moga penternakan arnab pedaging yang diusahakan akan berkembang biak dan maju pada masa akan datang. Dia begitu teruja berkongsi cerita pengalamannya menjalankan penternakan arnabnya. Suka duka dan persepsi negatif jiran tetangga tentang permulaan dia membela arnab. Ada yang kata, "buat apa bela arnab, sekadar nak bela bolehla tapi nak jual mana? siapa nak beli?" tetapi kini terbukti telahan ramai sebenarnya meleset.



Reban arnab pedaging yang menempatkan induk

Perancangannya pada akan datang untuk membesarkan lagi reban sedia ada untuk menampung kapasiti ternakan untuk memastikan pembekalan daging arnab sentiasa konsisten.

Nasihat aku kepadanya sebelum aku beredar supaya sebarkan ilmu dan pengetahuan kepada ramai anak-anak muda di kampung itu bagi memastikan mereka dapat berkongsi rezeki melalui rezeki kurniaan Allah kepada kita agar perusahaan yang dijalankan bertambah berkat dan maju, insya Allah. Tahniah shahrir, teruskan kecemerlangan dan moga berjaya dalam mengusahakan penternakan arnab pedaging.

12 comments:

  1. Sedap daging arnab ni... Saya suka.. Tpi ssh la nk jumpa kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..daging arnab mmg sedap lagipun ianya dlm kategori daging putih yang rendah kolestrol

      Delete
  2. Sejujurnya saya kesian nak makan arnab hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tp kena cuba dlu dagingnye mmg sedap! ;p

      Delete
  3. Replies
    1. kne cuba... confirm jatuh cinta! blh try satay arnab

      Delete
  4. saya pernah makan daging arnab lama dulu tapi agak berbau tapi kalau anak saya mmg tak mau sebab dia pencinta haiwan berbulu ni..

    salam kenal dari blog iamfuzy

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg berbau tu mungkin cara penggendalian ms sembelihan kot.. btw, salam kenal kak fuzy hamid! ;)

      Delete
  5. nasibla dia mintak pendapat kawan-kawan dulu ya, alhamdulillah semakin mendapat sambutan... kalau dekat teringin jugak nak cuba, pernahla makan tapi dulu-dulu sekarang tak pernah merasa lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. skrg harga jualan dipasaran pn blh tahan jgkla harganye..haha..

      Delete