Thursday 22 August 2013

Kak,,, profesional lar sikit,,

Assalamualaikum wbt.,

SUdah jadi tabiat manusia yang nak buat yang terbaik dalam semua perkara. Kadang-kadang kita lupa bahawa tindakan-tindakan yang kita lakukan demi untuk capai kebaikan yang diinginkan tuh telah mengguris hati orang lain. Menyebabkan tindakan-tindakan kita tu nampak seperti cuba untuk menuang pasir dalam periuk nasi orang. Malah yang lebih teruk lagi, bila tindakan kita bila tiap kali berhadapan masalah, kita cuba pindahkan kesalahan tu pada orang lain supaya di mata bos atau orang atasan kita, yang kononnya kita ni terbaik dan tak pernah buat silap.

Menyentuh kepada perenggan mukadimah di atas tadi, aku ada sikit pengalaman yang cuba nak dikongsikan bersama dan terbuka untuk perbincangan,ulasan,komen dan pendapat daripada anda semua yang membaca entri ni. Ianya berlaku baru lagi,,minggu lepas. Puncanya, bila aku terima satu surat daripada cawangan lain, satu organisasi yang menulis surat kepada bos kami. Surat berkenaan ditulisnya kerana ingin menjelaskan punca cawangan dia tertunggak untuk buat bayaran pinjaman. Surat tu telah disalinkan kepada cawangan aku dan juga ke HQ. Apa yang dikesalkan apabila surat berkenaan isi kandungnya menyalahkan cawangan aku bulat-bulat yang menyebabkan cawangan dia gagal bayar pinjaman? banyak alasan yang dikemukakan pada pihak atasan kononnya cawangan aku gagal buat bayaran pada cawangannya hinggakan menyumbang kepada kegagalan cawangan dia untuk jelaskan pinjaman.

Sedangkan alasan-alasan yang ditulis dalam surat berkenaan tak lebih daripada untuk memindahkan kelemahan diri kepada orang lain. Dalam soal ini, dia nak pamerkan seolah-olah dia tak pernah bersalah. yang bersalah adalah orang lain. Setelah meneliti surat berkenaan, aku merasakan bahawa keperluan untuk aku jawab semula surat berkenaan dan menjelaskan kedudukan sebenar kepada pihak atasan. Tanpa bertindak seperti dia yang terang-terangan kepada orang lain dengan tidak punya fakta melainkan alasan dan tuduhan, aku telah meletakkan fakta dan menjaga profesionalisme dalam melayani surat berkenaan.

Dalam kerja ni, aku turut menasihati diri aku sendiri dan semua, perlu ada profesionalisme dan jangan berdendam. Jika kita punyai sifat suka berdendam dan ada niat jahat pada orang lain, akhirnya ia akan makan diri kita sendiri. Orang yang banyak sangat sifat negatif akan berada dalam kehidupan yang tertekan dan sentiasa xtenteram hidupnya. Sebab, mereka akan bersangka buruk dengan sesiapa sahaja. Tapi kalaulah kita ikhlas dan yakin akan kerja buat kita hari ni betul dan ikut peraturan, jaga hubungan rakan sekerja, insya allah, mungkin lebih luas pertolongan Allah pada kita, insya Allah.

Berbalik pada si dia ni..setelah aku selidik punca disebalik surat berkenaan ditulis, tak lain tak bukan adalah bermotifkan dendam. Yang aku pelik dan hairannya, aku agak kurang berurusan dengan dia ni.. jadi kenapa dia perlu dendam dan benci aku?? kononnya xsuka aku dengan pelbagai alasan. Kononnya kerana aku baru keja dah belagak tunjuk pandai pulak,,,adoiii kak,,apa dosa aku pd kak?sungguh aku xfaham... Kalau ya pun, tolonglah profesional,, ni xprofesional langsung.. aku hormat dia sebab dia lebih super senior dari aku,,tp kalau begini tingkahlakunya,,, hurmmmm,,, - membujur lalu, melintang patah.. ;)


No comments:

Post a Comment