Saturday 24 August 2013

Insurans Perlindungan

Seperti biasa aku mulakan dengan salam dan selawat kepada nabi s.a.w dan memanjatkan rasa syukur kepada Maha Pencipta yang masih memanjangkan umurku hingga saat ini dan mesih meneguhkan hati dan imanku kepada agama Islam. Mudah2an nanti jika diizinkan Allah, akan ku mati dalam agama suci ini, insya Allah.

Bukan senang aku nak update blog-blog aku sekarang nih. Maklumlah, sejak kebelakangan nih, memang banyak sungguh keja yang terpaksa dibuat. Kalau tengak pada rakan blogger lain, diorang memang boleh dikatakan blogger yang aktif dengan entri-entri terbaru diorang. Aku nih boleh dikatakan blogger yang hanya update bila punya kesempatan macam sekarang nih. (sebelum masuk bilik air mandi dan persiapan solat maghrib),,hihi..

Kawan-kawan, di sini aku nak update sikit pasal insurans perlindungan. Ya, aku sedar yang tajuk ni bukanlah suatu benda baru, memang dah agak season dah pun,, hihi.. tapi aku nak tulis jugak. Cerita pasal insurans perlindungan diri. Tanggal 14.08.13 lalu, aku nekad untuk ambik insurans perlindungan diri. Kesedaran ini muncul sebab lihat ramai kawan-kawan dan saudara-saudara aku yang banyak jatuh sakit atau kemalangan tapi xpunya cukup kewangan untuk biayai kos perubatan. Akibatnya, mereka terpaksa dapatkan rawatan di hospital kerajaan yang dilihat agak kurang memuaskan dari segi treatment.

Jadi, hasil keputusan ini, aku amik untuk diri aku bukan dengan niat untuk dapat sejumlah wang jika aku ditimpa musibah, tapi untuk persediaan jika aku ditimpa musibah. Perbetulkan niat untuk ambik insurans. Ramai yang masuk insurans rasakan diri mereka dah pun selamat dari segala-galanya. Salah tu. Ini semua ketentuan Allah swt. Ramai jugak yang masuk insurans nih kerana dah pun target untuk dapatkan sejumlah wang yang banyak bila sakit atau sebagainya. Jika anda telah amik insurans dengan niat yang macamni, jangan mengeluh suatu hari nanti kenapa penyakit datang silih berganti pada anda!! Bukankah niat akan menterjemahkan tindakan?, jadi tanya diri soal iman masing-masing. Sebab itu, aku bila nekad amik insurans, bukan kerana berharap untuk dapatkan duit atau keuntungan, tapi niat untuk dapat ringankan kos rawatan jika ditakdirkan suatu hari nanti aku jatuh sakit atau sebagainya. Jika tidak, aku pohon supaya Allah peliharalah kesihatanku agar dapat terus menjadi hambanya yang bersyukur dan beriman kepadaNYA insya Allah.

Oh ya,, mungkin ada yang bertanya syarikat insurans mana yang aku pilih? hehe,, aku masuk Great Eastern Takaful. Untuk makluman, masa Great Eastern Takaful nih melaksanakan sistem konvensional, aku dah pun masuk waktu tu. Seingat aku masa aku keja swasta lagi, sekitar tahun 2007 macam tu. Tapi, aku berenti setahun kemudian sebab rasakan yang insurans tak penting waktu tu. ya lah, kan masih muda remaja lagi,,hehe.. tapi sekarang, alhamdulillah, bila dah beralih pada takaful, lagipun pengalaman kawan-kawan dan saudara-mara, menginsafkan aku. Aku sedar tak punya banyak wang untuk mendapatkan rawatan di hospital-hospital pakar swasta yang menelan kos puluh-puluh ribu misalnya, jadi aku pilih untuk sertainya. Lagipun, dengan takaful nih dijalankan secara islam dan dikeluarkan zakat pula, lebih meyakinkan aku kepadanya.

Buat kawan-kawan yang masih belum masuk mana-mana insurans, buatlah pilihan tepat dan yang penting, mengikut syariat islam. Insya Allah.

No comments:

Post a Comment