Sunday 6 October 2024

TRIP OFFICE KE SABAH 06 - 08 SEPTEMBER 2024

berlatarbelakangkan puncak gunung kinabalu

Sabah antara negeri yang bagi aku kaya dengan aset pelancongan dan cantik untuk dilawati. Selain daripada pelbagai tempat yang boleh dikunjungi, ianya juga mempunyai kebudayaan serta dialek yang sedikit berbeza jika dibandingkan dengan semenanjung. Pada 06 September yang lalu, office aku ada trip ke Sabah. Walaupun trip ni hanya 3 hari 2 malam sahaja, tapi bagi aku ianya cukup bermakna. Oleh kerana trip singkat ini, kami memilih untuk berada disekitar Kota Kinabalu, Kundasang, Ranau dan kembali semula ke Kota Kinabalu sahaja. Sebenarnya, lawatan ini adalah sebagai penghargaan kepada semua kakitangan yang telah bertungkus lumus bagi menjayakan semua program dan aktiviti yang telah kami sama-sama laksana.

Perjalanan kami bermula pada malam 5hb dan flight kami pada awal pagi 06hb September jam 7.15 pagi dari kl terus ke kota kinabalu. Penerbangan mengambil masa 2 jam 30 minit untuk sampai dan syukur alhamdulillah kami berjaya mendarat dengan selamat di KKIA. Ketibaan kami disambut oleh agen pelancongan yang dilantik iaitu brother Jenggotman. Beliaulah yang akan menemani kami sepanjang kami berada di Sabah. Lokasi pertama kami adalah melawat salah satu projek usahawan di bawah seliaan ppk inanam yang mengusahakan kerepek ubi dan pisang. Selepas selesai lawatan, kami seterusnya menuju terus ke salah satu restoran di kawasan berhampiran untuk menikmati hidangan makan tengahari. Restoran ini kebetulannya merupakan restoran yang mengusahakan masakan tengahari dari kelantan, dan pelbagai lauk pauk disediakan.

Di Rumah Terbalik, Tamparuli

Kemudiannya, kami meneruskan perjalanan ke Rumah Terbalik. Tiada banyak perubahan di sana, kecuali ada infra dan kemudahan-kemudahan dan naiktaraf dilakukan di kawasan ini. Sebenarnya, untuk rekod aku datang ke Sabah termasuk trip kali ini sudah 4 kali secara peribadi. Kami seterusnya mahu menuju ke Kundasang dan dalam perjalanan itu kami sempat singgah di Jambatan Gantung Tamparuli bagi menghirup udara segar dan melihat keindahan alam sambil melayan permainan alat muzik tradisional yang dipersembahkan oleh anak-anak muda kampung berkenaan. Menarik.

Kami berkesempatan melintasi sungai dengan menggunakan jambatan gantung tamparuli. Sebaik sahaja selesai, kami bergerak menuju ke pekan kundasang dan kami akan bermalam di sana. Kami singgah di pekan nabalu bagi menunaikan solat jamak asar dan zohor selain berjalan sambil mencuci mata dan jika berkenaan boleh beli cenderahati buat kenangan ke atas barangan kraf yang dijual di sana. Orang kata kalau datang ke Sabah jangan lepaskan peluang untuk mencuba buah tarap atau terap. Rezeki kami di pekan nabalu ada dijual buah berkenaan. Kami mencubanya dan rasanya sedap. Masam manis macam sedikit rasa cempedak dan nangka. Satu lagi kami mencuba juga buah durian dalit. Ada 2 jenis dalit. Ada colour isinya merah dan satu lagi isi kuning. Bagi isi merah, seakan tiada rasa. Bagi colour kuning rasa durian dapat dinikmati. Bagi orang Sabah, dalit merah itu biasanya akan dimasak untuk dimasukan dalam masakan.

Setibanya kami di pekan kundasang. Kami menikmati makan malam di sana. Suasana dan suhunya sejuk dan segar. Kami kemudiannya diingatkan agar membeli sedikit makanan untuk kudap-kudap memandangkan di kawasan tanah tinggi dan sejuk seperti kundasang ni perut akan cepat terasa lapar. Difahamkan tempat penginapan kami merupakan tempat yang paling tinggi di kawasan ini iaitu berhampiran kawasan Desa Dairy Farm. Ketinggian gunung kinabalu sekitar 4,095kaki dari aras laut, sementara tempat penginapan kami pula sekitar 2000 kaki. Alhamdulillah juga, tempat penginapan kami ini direzekikan adalah paling hampir dengan gunung kinabalu dan dapat panorama sun rise serta kinabalu jika cuaca mengizinkan.

Kinabalu menjelmakan wajahnya. Gambar diambil dari tempat penginapan kami

Desa Dairy Farm, Kundasang Sabah

Keesokkan paginya selepas kami bersarapan pagi, kami ke desa dairy farm. Antara tempat tumpuan pelancong. Ramai orang ke sini. Cuaca baik pagi ini, dapatlah kami melihat puncak gunung kinabalu dari jarak dekat. Selepas itu kami ke Ranau, di sungai moroli untuk fish massage dan seterusnya ke Sabah Tea. Kemudiannya kami bergerak ke pekan Ranau untuk menikmati makan tengahari sebelum bergerak ke Kota Kinabalu. Sebaik tiba di Kota Kinabalu, kami ke Masjid Ar-Rahman, bergambar kenangan di hadapan bangunan Yayasan Sabah yang menjadi bangunan ikonik negeri di bawah bayu ini dan kemudiannya terus ke medan selera ikan bakar berhampiran pasar sinsuran. Makanan kat sini memang best. Rumpai laut atau latok memang menu wajib try bagi sesiapa yang datang ke Sabah. Makan malam sambil menikmati sunset memang mengasyikkan. Sebaik saja check-in hotel, jam 8.30 malam kami keluar ke pasar malam api-api. Orang ramai memenuhi ruang. Termasuk juga sambil menyaksikan buskers yang membuat persembahan.

Bangunan Yayasan Sabah - bangunan ikonik negeri Sabah

Menikmati sunset

Hari terakhir dimulakan dengan bersarapan pagi di hotel dan destinasi pertama kami adalah membeli belah di sekitar kota kinabalu iaitu di pasar filipina, pasar besar KK (bagi yang ingin membeli makanan laut untuk dibawa pulang), Jamilah jewels. Selepas makan tengahari di sembulan, kami menuju ke destinasi berikutnya iaitu di Kingdom of chocolate, yang mempunyai ladang koko dan diproses untuk dijadikan chocolate. Mendapat permintaan yang tinggi dari dalam mahupun di luar negara. Bagi aku, industri tanaman koko merupakan antara komoditi yang dijalankan di negara kita suatu masa dahulu. malah bukan itu sahaja, negara ini juga sebelum merupakan antara negara pengeluar koko. Agensi turut ditubuhkan untuk mengawalselia industri koko iaitu Lembaga Koko Malaysia. Tetapi kini, tanaman koko sudah terlalu sedikit diusahakan di negara ini sedangkan kita semua tahu permintaan terhadap chocolate amat tinggi dipasaran dunia. Sesuatu perlu dilakukan terutama dengan pihak terlibat memikirkan bagaimana untuk memajukan semula tanaman koko agar Malaysia kembali mengungguli industri ini. Sebelum berangkat pulang, kami ke pantai tanjung aru menikmati bayu laut china selatan.

di Kingdom of chocolate

Flight kami untuk berlepas dari Kota Kinabalu ke KLIA dijadualkan pada jam 9.20mlm. Kami tiba di KLIA pada jam 12tgh malam. Terus bergerak pulang. Percutian singkat tapi padat dengan aktiviti serta merakam kenangan untuk dikenang selamanya. Insya Allah jika ada rezeki pada masa depan, kami merancang untuk ke tempat lain pula.