Sunday 24 September 2023

MENANG KUIZ SEMPENA WEBINAR 'BICARA BUKU TAFSIR MAWDU'I SUNGAI' BERSAMA PENGARANG

 

Buku Tafsir Mawdu'i Sungai

Baru-baru ini satu webinar 'Bicara Buku Tafsir Mawdu'i Sungai bersama pengarang' telah diadakan pada 17 September 2023 bermula jam 8.00 hingga 9.00 malam. Buku yang dibicarakan ini ditulis oleh mereka yang ahli tentangnya dan bukan sembarangan orang. Buku ini dikarang oleh 2 penulis terkenal iaitu Profesor Dato' Dr Zulkifli bin Mohd Yusof dan Dato' Seri Dr. Ir. Zaini bin Ujang, Ketua Setiausaha Kementerian Sumber Manusia. 2 tokoh ilmuan ini telah banyak menyumbang kepada perkembangan dunia ilmu terutama berkaitan pelestarian alam sekitar.

Buku Tafsir Mawdu'i Sungai ini merupakan buku terbaru mereka yang bakal diluncurkan oleh DYMM Sultan Nazrin Muizzuddin Shah ibni Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah, Sultan Perak pada 25 September 2023 nanti di Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Sebelum penerbitan buku ini, kedua-dua tokoh ilmuan ini telah menulis buku yang menghimpunkan 40 hadis berkaitan alam sekitar. Buku berkenaan sangat sesuai untuk dijadikan bahan bacaan selain dikuliahkan serta dikupas hadis-hadis yang dinukilkan di dalam majlis-majlis ilmu. 

Berbalik kepada webinar ini, aku juga telah mengikuti webinar ini yang pada aku ingin mengetahui serba sedikit berkaitan buku baru yang bakal diluncurkan nanti. Dari segi kupasan oleh kedua-dua penulis, buku ini nampak menarik dan sangat sesuai untuk dijadikan bahan bacaan ilmiah selain mendalami serta memahami mauduk di dalam al-quran berkaitan sungai dan kepentingannya kepada kehidupan. Selain itu juga, apa yang menarik semasa webinar ini, sesi kuiz kepada penonton dengan menawarkan hadiah senaskah buku kepada pemenang. Sebanyak 10 naskah ditawarkan kepada 10 pemenang yang berjaya menjawab kuiz dengan betul. Alhamdulillah, aku berjaya terpilih sebagai salah seorang pemenang pada malam tu.

Penganjur/urusetia telah menghubungi setiap pemenang termasuk aku selepas webinar berakhir. Para pemenang akan dijemput ke majlis perasmian peluncuran buku itu nanti serta hadiah akan disampaikan di sana.

Alhamdulillah berjaya jadi pemenang kuiz

Dikesempatan ini, aku ingin merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada pihak penganjur webinar berkenaan kerana memilih aku sebagai salah seorang pemenang kuiz dan sekaligus menerima hadiah buku baru ini. Terima kasih. Buku Tafsir Mawdu'i Sungai ini telah membuka satu lagi lembaran baru berkaitan tafsir al-quran supaya khazanah ilmu berharga dari kitab suci al-quran dapat digali dan dikongsi kepada umum segala yang ditercatat di dalamnya. Semoga usaha murni seumpama ini mendapat ganjaran dan kebaikan berpanjangan atas usaha untuk menjadikan ummah yang kamil serta madani.



2 comments: