Monday 10 October 2022

Nasi Kandar Imigresen & Masjid Kapitan Kling, Penang

 



Salam semua! Setelah beberapa ketika lamanya aku tak update blog ni dek kerana kekangan masa akibat tuntutan kerja, hari ini aku kembali menulis di sini.

Kali ini aku just nak kongsi berkenaan minggu lepas punya cerita kami di Penang. Hari sabtu lepas aku, isteri dan anak ke Pulau Pinang dengan misi mencari nasi kandar. Nasi kandar kali ini aku cuba iaitu Nasi Kandar Imigresen dekat dengan Chulia Street. Lokasi warung nasi kandar ni juga berdekatan dengan Masjid Kapitan Kling tau. Warung ini dibuka sejak 9 pagi hinggalah ke pukul 7 malam. Kebetulan kitorang sampai dalam jam 6.45 petang. Memang dah lewat dah, diorang pun tengah mengemas barang untuk tutup kedai. Ada la tak sampai 10 orang customer macam aku jugak yang beratur untuk nikmati nasi kandar di sini.

Sebenarnya, beberapa bulan lalu aku dan family pernah cuba nak singgah kat sini waktu tengah hari, tapi macam biasalah, punya penuh orang beratur dan penuh tempat parking jadi penyudahnya kami tak jadi singgah ke sini. Tetapi kali ni, kami datang lagi untuk mencuba dan alhamdulillah rezeki kami dapat mencubanya di sini. 

Nasi separuh dan seketul ayam goreng untuk anak aku

Seketul ayam goreng dan telur rebus aku punya menu


Agak menarik dan sedap makan kat sini. Berhampiran dengan warung ni ada satu lagi kedai Nasi Kandar iaitu Nasi Kandar Beratur. Tapi kedai ni mula dibuka bermula jam 10 malam. Tak dapatlah kami mencubanya di sana. Maybe lain kali. Apa yang menarik ketika makan di nasi kandar yang aku pasti tak ramai dikalangan kita menghayati atau menikmati 'persembahan percuma secara langsung' ketika mamak tu sedang menghidangkan makanan atau menceduk menu pilihan kita ke dalam pinggan. Ini merupakan satu seni persembahan yang menarik jika kita menghayatinya.

Bergambar dulu, itu aktiviti wajib 

Disini aku sisipkan video pendek ketika mamak nasi kandar sedang menyediakan menu pilihan kepada pelanggan. (Tapi oleh kerana kami sampai lewat, menunya juga hanya sedikit tinggal tak seberapa. Cuba bayangkan kalau menunya masih berlambak, lagi menariklah persembahan 'teater percuma' yang dapat kita saksikan)

Persembahan 'teater percuma' dapat disaksikan pengunjung

Masjid Kapitan Kling

Selesai kami nikmati nasi kandar, kami seterusnya singgah ke Masjid Kapitan Kling untuk selesaikan solat maghrib. Keindahan rekabentuknya dan ketenangan ketika melihat dan berada dalam masjid ini dapat dirasai. Di dalam perkarangan masjid ada satu papan tanda menyatakan tentang sejarah masjid ini yang telah dibina sejak berabad lamanya. 

Pintu masuk Masjid Kapitan Kling

Sebaik sahaja selesai, kami mula bergerak pulang. Sejujurnya, Pulau Pinang merupakan antara tempat yang aku suka berkunjung yang tidak pernah merasa jemu. Pulau Pinang bukan sahaja suasananya, bahkan sangat popular dengan syurga makanan di sini serta tempat-tempat menarik yang boleh dikunjungi.

Jumpa lagi di entry akan datang ya! bye.

No comments:

Post a Comment