Friday 16 December 2011

Diuji lagi

Mengenangkan kembali perkara-perkara yang sedang berlaku sejak kebelakangan ini, menginsagkan saya. Semua ini saya anggap sebagai proses mematangkan diri untuk menempuh kehidupan yang saya sendiri tidak tahu bilakah masa untuk saya menemui Pencipta saya yang telah ditetapkan olehNYA untuk saya menemui Dia.

Namunpun begitu, melihatkan perkembangan ini setiap perkara yang berlaku yang di luar kawalan saya selaku insan lemah, adalah cukup menguji saya selaku hambaNYA. Sedarlah saya akan kerdilnya diri ini jika dibandingkan dengan ujian yang sekecil cuma bagi menguji diri ini. Bermula dengan beberapa rentetan peristiwa yang tak perlu dinyatakan di sini, sehinggalah minggu lepas, ujian itu datang bertimpa-timpa. Saya sentiasa berfikiran positif bahawa semua yang berlaku ini mempunyai hikmahnya yang tersendiri yang saya sendiri tidak ketahui.

Ujian yang terpaksa dilalui untuk minggu lepas adalah kejadian pecah masuk pejabat yang menyebabkan beberapa peralatan hilang termasuk hard disk milik peribadi. Ya Allah... sesungguhnya ku bermohon padaMu bahawa aku insan yang lemah dan tak mampu untuk aku menghadapi semua ini. Ku bermohon agar janganlah diri ini diuji lagi dengan ujian-ujianMu. Sesungguhnya, aku tidak mampu menghadapinya.

Walaupun, hati dan diri ini sedang diuji.. syukur tidak terhingga buat tuhan yang maha pencipta dan lagi mengasihi. Hati ini sedikit terubat apabila keputusan peperiksaan final sem pengajian saya di universiti telah keluar. Dan hasil keputusan berkenaan memuaskan hati saya. Alhamdulillah. Berbekalkan itu jua, ianya mengingatkan saya agar tidak leka untuk menghadapinya untuk masa mendatang. Saya sentiasa percaya bahawa Allah sentiasa ada bersama saya.

2 comments:

  1. Buat insan yang dicintai Allah...

    "Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran "(2:186)

    Serahkan segalnya kpd DIA, InsyaAllah baik kesudahannya....
    Sungguh...Allah tidak akan menguji umatnya melebihi kemampuan umatnya sendiri...


    Hakikatnya ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaNYA...

    Bersyukurlah..itu tanda Dia menyayangi awak...
    Moga kebaikan juga yang mengiringi awak nanti...

    Amin..:)

    ReplyDelete