Tuesday, 8 November 2011

November 2011

Seperti tahun-tahun lalu, 2011 akan melabuhkan tirainya tidak lama lagi. Memandangkan kini sudah hampir ke penghujung tahun iaitu kita kini berada dalam bulan November, bermakna kurang lebih 1 bulan dari sekarang kita akan melangkah masuk ke tahun baru. Biasanya, pada bulan November ini, bagi syarikat-syarikat korporat mereka sibuk dengan proses penyediaan laporan tahunan dan juga termasuk semakan prestasi dan penilaian bagi menentukan berapakah jumlah bonus kepada pekerja patut diberikan pada tahun berkenaan atau sebaliknya. semakkan semula prestasi syarikat dan melihatkan akan sejauhmana pencapaian yang diperolehi.

Begitulah juga kita yang menjalankan tanggungjawab bekerja di dalam organisasi, pengukuran itu seharusnya dilaksanakan bagi menjamin bahawa menjelang disember, maka segala pengukuran telah selesai dan menantikan akan pengumuman yang mengejutkan. Bulan November merupakan bulan untuk kita bermuhasabah akan prestasi kerja kita. Apakah yang telah kita capai selama hampir 1 tahun ini. Berapa peratuskah pencapaian yang telah dicapai mengenai KPI yang telah digariskan. Bagaimana kualiti kerja kita selama tempoh 1 tahun ini? Apakah ianya meningkat lebih baik dari tahun lepas atau sebaliknya. Begitulah persoalan-persoalan yang boleh ditanya pada diri masing-masing supaya kita sentiasa sedar akan prestasi masing-masing sebelum ianya diukur oleh bos kita sendiri.

Seharusnya, jika kita merasakan perlunya penambahbaikan kepada prestasi tugas kita supaya kita sentiasa berusaha memperbaiki prestasi ini ke arah yang lebih sempurna. Dari konteks inovatif dan penghasilan idea kreatif pula, idea-idea kreatif dan inovatif ini terbentuk apabila kita sering bertanyakan akan sesuatu mengenai 'mengapa' dan 'kenapa'. Hasilnya, apabila soalan diajukan, maka satu jawapan akan dikeluarkan maka seterusnya, ianya akan menjana satu idea yang sangat menarik untuk diterokai dan juga dikupas. Demikianlah teknik yang dilakukan oleh para inovator di dunia.

Jika kita sedar sepanjang tempoh 1 tahun ini, bidang-bidang kelemahan kita sepanjang tempoh bertugas, maka ini adalah masa untuk kita mencari ramuan untuk memperbaikinya untuk tempoh 1 tahun akan datang. Itu sebaiknya dan dituntut. Tetapi malangnya, majoriti diantara kita sedar akan perkara ini tetapi mengabaikannya dan maish mengulangi kesilapan lama dan membiarkan kesalahan berkenaan berulang tanpa ada rasa untuk kita mengambil langkah membetulkannya ke arah positif. Saya cukup yakin dan percaya, jika kita mampu mengubah pendekatan kita, sikap kita, budaya kita dan amalan kita, kita akan unggul dihadapan dan menjadikan kita sebagai seorang yang mempunyai nilai dan kelasnya yang tersendiri. Tetapi jika kita asyik menunding jari menyalahkan orang lain dan juga mengambil sikap untuk tidak mahu berubah dengan menunjukkan tanda 'protes' kepada majikan kita kerana tidak berpuas hati dengan markah dan penilaian yang diberi, itu merupakan satu petanda yang merugikan diri kita sendiri.

Saya menyeru kepada anda, marilah bersama kita menghayati semangat korban yang baru sahaja kita merayakannya dengan penuh tawadduk dan penuh insaf akan erti korban yang menuntut kita supaya bersedia untuk berkorban ke arah kecemerlangan dan kemenangan yang membawa makna yang lebih luas pengertiannya dan mulia disisi Allah s.w.t. Insya Allah.

No comments:

Post a Comment