Sunday 31 March 2024

FOOD HUNTER @ TAIPING


Salam semua,

Di bulan ramadan ni disamping kita selaku umat islam sedang menjalani ibadah puasa serta berusaha melipatgandakan amalan-amalan mulia yang lain, aku ambil kesempatan ni sementelah tengah cuti pulak tu untuk update blog aku yang hampir nak bersawang dah ni. 

Sesiapa yang pernah berkunjung ke Taiping, Perak pasti akan berkunjung ke lake garden, dan makan yong tau fu di belakang balai bomba yang telah popular sejak sekian lama. Selain itu, untuk pekena cendol di bandar warisan ini tentunya Ansari Famous dan Cendol Bismilah menjadi pilihan. Sebenarnya banyak lagi tempat-tempat makan yang menarik untuk korang terokai apabila sampai di taiping. Selain tempat-tempat yang aku nyatakan di atas, ada satu tempat yang perlu korang cuba apabila sampai di taiping nanti. Port makan tu adalah di the Harmony Kitchen and Villa Taiping. 

pemandangan ni aku amik dari dalam, tempat makan

Waktu operasinya setiap hari dan mula beroperasi pada 12.30 tengah hari hingga 10.30 malam. Lokasinya terletak di atas bukit berhampiran Muzium Taiping, Mahkamah Syariah. Korang boleh cuba di sini dengan menikmati menu-menu yang menarik. Tambahan pula, rasanya juga tidak mengecewakan.

Ni nasi goreng (aku pun dah lupa namanya. Tapi antara signature menu)

Tempatnya agak ekslusif dan sesuai untuk korang yang tak suka kepada riuh rendah warung atau juga sesuai bagi organisasi untuk meraikan majlis, diorang boleh uruskan dari segi penyediaan tempat dan makanan. Tempatnya pun selesa. Dari segi harga pula boleh tahan!

Kitorang pernah buat program santai kat sini, dengan menu seperti di dalam video kat bawah



Selain itu, kalau korang nak breakfast mengimbau kenangan zaman 60-an, tentunya korang boleh cuba di Kroncong. Ianya terletak berhampiran kem tentera taiping. Menu dan dekorasi kedai juga mengikut tema zaman 50 & 60an. Menunya juga sedap dan menarik belaka. Rugi kalau korang tak cuba. Dibuka pada waktu pagi dan berakhir pada tengahari.

Kitorang order; ubi kayu, bihun sup ayam, nasi lemak sama kopi.




Sekian saja perkongsian untuk kali ini. Kalau datang taiping, jangan lupa terokai port-port makan kat sini yang tentunya menyajikan hidangan menarik dan terbaik.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment