Tuesday 31 January 2012

DUNIA MAHASISWA :Semester Baru Di UPM

Tanggal 28.01.12 merupakan tarikh yang mana saya sekali lagi melangkah masuk ke universiti untuk pertemuan kali 1/2012 dengan pensyarah-pensyarah untuk memulakan semester baru setelah lama bercuti. Alhamdulillah ianya berjalan lancar. Syukur juga dipanjatkan kepada tuhan semester alam yang mengurniakan limpah rahmatnya dan kasihnya kepada saya apabila keputusan sem lepas tidak menunjukkan keperluan untuk saya mengulang mana-mana subjek dan ditunjukkan juga bahawa saya telah lulus semua subjek. Syukur.

Bagi memulakan sem baru ini, adalah penting juga buat saya untuk terus memfokuskan tujuan dan muhasabah diri ini supaya tumpuan dapat diberi kepada tugas dan juga dalam menuntut ilmu. Sefaham saya, menuntut ilmu ini juga dikategorikan sebagai ibadat dan jihad!Saya sentiasa berdoa agar, saya istiqamah dalam perjuangan ini untuk menimba ilmu disampign tidak mengabaikan tanggungjawab sebagai pekerja.

Tidak dinafikan akan betapa beratnya tanggungjawab ini apabila perlu melaksanakan dua tugas dalam satu masa.Bertindak selaku pelajar dan dalam masa sama selaku pekerja.Pengalaman di semester lepas, telah cukup menguji diri ini terutama apabila jadual harian sangat kelam kabut. Masa tidur yang 'berkualiti' juga sangat terganggu. Tuntutan ini sangat mencabar apabila terpaksa bersengkang mata sehinga 3 atau 4 pagi bagi menyiapkan assignment ataupun mentelaah mata pelajaran bagi menghadapi peperiksaan. Namunpun begitu, bersyukurlah kepada tuhan kerana diri ini ditetapkan untuk terus mengharungi cabaran. Begitulah jua diharapkan untuk semester kali ini agar dikuatkan diri ini untuk terus bertahan dan berjaya untuk mengharunginya sehinggalah ke penamatnya, Insya Allah.

UPM merupakan salah sebuah universiti penyelidikan dan terbaru jika mengikut pengumuman daripada YB Menteri KPT, ianya telah diberi kuasa autonomi bersama-sama dengan UTM, UM, UKM dan USM jika tidak silap saya. Memasuki ke kampus UPM ini telah membuatkan hati ini tenang dan segar dek kerna pemandangan yang indah ditambah pula dengan suasana yang tertarik. Adalah sangat memotivasikan apabila memasuki kuliah pertama dengan Prof Dr. Azimi mengenai andragogi. Penerangan dan lecturenya sahaja membuatkan hati ini semakin kuat untuk menuntut ilmu. Disamping itu juga ianya turut memberi pendedahan kepada semua mengenai bagaimana sebenarnya pembelajaran itu berlaku terutama bagi peringkat dewasa. Benarlah sepertimana tuntutan agama yang menekankan terhadap kepentingan menuntut ilmu hingga ke liang lahad.

Dikesempatan itu juga, berpeluanglah juga bertemu dengan ramai kawan-kawan baru yang datangnya dari pelbagai pelosok negeri yang juga berkhidmat dengan pelbagai jabatan dan agensi. Peluang untuk beramah mesra dan juga bertegur sapa juga digunakan sebaiknya. Dalam perjuangan menuntut ilmu, kenalan yang ramai adalah baik kerana untuk saling memotivasikan diantara satu dengan yang lain disamping bertukar-tukar input dalam pembelajaran.

Semoga, perjuangan ini akan sampai ke akhirnya dengan jayanya insya allah. Mohon doa dan sokongan kawan-kawan dan anda di luar sana untuk yang terbaik buat saya. t.ksih.

No comments:

Post a Comment