Wednesday, 12 October 2016

Majlis konvokesyen aku

Assalamualaikum wbt,

Dan akhirnya, alhamdulillah aku ber'konvokesyen' pada 25 Oktober 2016 nanti dalam bulan ni setelah menamatkan pengajian akhir tahun lepas. Syukur, akhirnya setelah penat lelah memerah keringat, tenaga, masa dan wang berbaloi.

Pada tarikh keramat itu nanti aku akan dianugerahkan ijazah sarjana muda. Walaupun sebenarnya ramai rakan-rakan yang sebaya dengan aku dah lama dh genggam ijazah diorang tapi aku tetap bersyukur walaupun lewat tapi ada jugak ijazah akhirnya. Aku tabik dengan rakan-rakan aku yang mana diorang lepas je abis buat degree, terus apply untuk program master. Dan sekarang ni diorg tengah dalam alam pengajian untuk proses mendapatkan master. Aku tabik jugak pada kawan-kawan sekolah aku dulu yang diorg kini dah ada master dan ada dikalangan kami sekarang dalam usaha mendapatkan phD di luar negara. Korang memang cintakan ilmu dan sanggup berkorban masa, tenaga dan segalanya untuk mengejar cita-cita masing-masing. Tahniah korang.

Setiap diantara kita sebenarnya ada cita-cita dan hala tuju masing-masing sejak dari kecil lagi. Bahkan sudah ditentukan sejak azali lagi apa yang akan terjadi pada masa depan. Memburu ilmu, menjadikan budaya orang berilmu sebagai sebahagian daripada kehidupan adalah amalan terpuji. Banyak negara-negara maju adalah diasaskan daripada masyarakat dan rakyatnya yang berilmu. Aku nak pesan dekat diri aku dan korang semua, kita kena rajin menimba ilmu dan jadikan budaya membaca sebagai amalan. Bangsa membaca, bangsa berjaya.

Apapun, insya Allah....aku nk konvo!