Sunday, 24 June 2012

Hobi kumpul duit syiling RM 0.50

Assalamualaikum w.b.t buat semua pembaca yang dirahmati Allah sekalian, insya Allah. Pada entry kali ini, saya ingin berkongsi bersama anda mengenai satu hobi baru saya, mungkin kalau boleh saya sebut 'hobi', ngeee...

Hobi baru saya yang saya mula minat untuk dekatinya ialah mengumpul duit syiling 50 sen. Hobi ni timbul bila kini duit syiling berkenaan mula berperingkat-peringkat ditukar kepada bentuk dan saiz baru! Jadi, saya dapati saiz duit syiling baru ni dilihat kurang menarik dan kecil saiznya. Mulalah, saya mengumpul duit syiling lama sedikit demi sedikit. Semua syiling 50sen yang saya kumpul dimasukkan dalam tabung saya dan belum pun sempat saya mengiranya tentang berapakah jumlah ke semuanya. Alhamdulillah, kini, tabung berkenaan hampir penuh dan insya allah, jika dah penuh saya akan mula mengiranya sebelum memasukkan ke dalam akaun saya. Niat asalnya, saya nak masukkan ia dalam akaun ASB saya untuk simpanan.

Mungkin saya akan teruskan hobi ini hinggalah sampai satu masa yang saya mula merasa bosan dan bertemu hobi baru mungkin. Buat anda pembaca yang singgah ke sini, duit syiling ni merupakan satu aset yang bagus untuk dikumpul dan kita tak sedar yang 10sen,20sen,50sen itu banyak sehinggalah kita saksikan ia dalam tabung kita yang dah mula penuh. Masa tu, bila kita start mengira semula, baru yang kita tau bahawa banyaknya simpanan hari demi hari. Dari itu, moh le kite mengumpul duit syiling! ;p

p/s : benarlah kata pepatah, "sikit-sikit, lama-lama jadi bukit"

Friday, 22 June 2012

Sukan Dwi Tahunan : Latihan Ping Pong

Kurang lebih 2 minggu saja lagi untuk kontingen LPP Perlis berangkat ke UKM, Bangi bagi mengikuti temasya sukan dwi tahunan yang diadakan setiap 2 tahun/kali. Pelbagai acara sukan yang dipertandingkan. Dasarnya, selain dari tumpuan sukan, ianya lebih kepada mengeratkan tali silatulrahim  sesama warga kerja seluruh negara.

Saya juga menyertai salah satu acara sukan yang dpertandingkan. penyertaan dalam acara sukan ping pong bersama-sama kawan-kawan lain yang sememangnya 'pakar' dalam sukan ini. Pertama kali bermain agak kekok dan susah jugak nak control bola ping pong nih. Tapi hampir setiap hari berlatih, lama-kelamaan, teknik yang betul dan pengasahan kemahiran sedang digilap. hehe.. semua ni pun hasil bantuan dan tunjuk ajar kawan-kawan lain jugak. Thanks ya!

Sebelum nih beli bed ping pong yang biasa saja. Padahal xtau pun rupanya bed ping pong pon ada banyak jenis jugak. Jadi semalam, ambik keputusan pegi dengan member ke kedai sukan then pilihkan yang taklah terlalu mahal, tapi baik sikit dari sebelum nih punya. Jenama THIBAR. hehe.. so, okla kot. Harapnya, kontingen kami boleh menanglah.. insya allah. Tapi kan, sebenarnya permainan ping pong nih bagus jugak. Boleh keluarkan peluh dan menjadikan kita aktif. Sebelum nih saya agak kurang bersukan dan kurang mengeluarkan peluh. Dengan adanya aktiviti setiap petang macam nih, alhamdulillah ianya membantu untuk menyihatkan badan jugak. Taklah asyik menambahkan lemak-lemak dibadan saja dengan tanpa bersukan. hehe.. Doakan kejayaan saya yea! lepas sukan nih pun, diharapkan saya akan meneruskan bermain pada waktu petang untuk menyihatkan badan,insya allah. Pada rakan-rakan pembaca blog ni, pilihlah satu aktiviti sukan sebagai salah satu cara untuk menyihatkan badan anda! ;p

"Jangan ditanya apa organisasi beri pada kita, sebaliknya tanya apa yang kita sumbang pada organisasi" - Mematikan suara keadilan?

Jika anda membaca frasa popular di atas, pasti anda akan mengiyakannya setelah diperdendangkan sejak sekian lama. Itulah kata keramat yang dilafazkan oleh ketua-ketua jabatan/organisasi untuk meniupkan semangat kepada para pekerjanya supaya lebih gigih memberi komitmen dan perhatian untuk memajukan sesebuah organisasi atau syarikat.

Pada beberapa tahun yang lalu, saya juga sememangnya bersetuju dengan frasa berkenaan. Saya menganggap bahawa kata-kata hikmat ini yang dimulakan oleh bekas presiden Amerika ini sangat baik untuk dicontohi kerana ia mampu menghindarkan para pekerja asyik merungut dan mempersoalkan tentang perkara-perkara yang sering dituntut pekerja sedangkan kewajipan selaku pekerja kepada majikannya tidak pula ditekankan. Itu dulu.






Lama kelamaan, setelah beberapa tahun terlibat dalam sektor pekerjaan ini, saya mula terfikir akan sejauhmana ungkapan ini diterjemahkan dalam alam realiti pekerjaan hari ini. Saya mungkin bukan seorang profesor yang banyak kajiannya yang dapat mengemukakan fakta dan data secara saintifik dan konkrit. Mahupun bukan juga seorang pemimpin mana-mana pertubuhan yang kata-katanya didengari ataupun juga bukanlah seorang yang berpengaruh untuk memastikan kata-kata dan pandangan saya mengenai perkara ini yang pada saya sekadar frasa untuk sedap didengar sahaja.  Bahkan ianya hanyalah kata-kata yang mampu untuk disebut dan diungkapkan dalam keadaan ilmiah tetapi belum sesuai untuk diterjemahkan dalam alam realiti.  Saya beri pandangan ini berdasarkan pemerhatian saya cuma hasil daripada apa yang dilihat dan pengalaman rakan-rakan lain yang telah melaluinya.

Apa yang didapati, setiap kali pekerja membangkitkan perkara-perkara yang berkaitan dengan kelemahan dan tuntutan kepada majikan, maka golongan pekerja akan dilabel sebagai sering menekan dan membuat tuntutan yang melampau kepada majikan. Walaupun, tuntutan itu berkaitan dengan kebajikan dan hak para pekerja. Tidak dinafikan bahawa kadang-kadang, tuntutan pekerja juga ada yang tidak relevan tetapi bukannya semua. Saya ingin mengaitkan dengan frasa di atas, bahawa majikan,organisasi sering menyebut mengenai frasa di atas dalam ucapan-ucapan dalam sesuatu majlis yang menghimpunkan warga pekerja sesebuah organisasi. Mengajak supaya para pekerja bekerja dalam satu pasukan dan bersama-sama membangunkan organisasi. Persoalannya, apakah pula tugas dan peranan majikan? Kita sering didoktrin bahawa tidak boleh bertanya apakah yang diberi organisasi kepada kita, tetapi perlu menanyakan diri sendiri tentang apakah pula sumbangan kita kepada irganisasi. Bukankah frasa ini sedang mengasuh dan mengajar kita bahawa tindakan organisasi sentiasa tidak boleh dipersoal walaupun punyai kelemahan dan kekurangan? Kita diajar supaya tidak boleh membangkitkan perkara yang menyentuh soal organisasi. Kita dilatih supaya tidak boleh persoal atau bertanya tentang sumbangan oleh organisasi, sebalik kitalah perlu berkorban kepada organisasi.

Buat yang telah lama berkhidmat, apakah kamu pulang lambat, bersengkang mata 3-4pagi, kamu perlu sediakan masa untuk datang ke pejabat pada hari-hari cuti untuk melaksanakan tugas, kamu masih tidak menyumbang? Dimana 'bos' kamu pada waktu itu? Apakah dengan permohonan cuti kamu yang telah lama kamu plan untuk bercuti bersama keluarga setelah lama xmeluangkan masa bersama mereka tetapi dibatalkan last minute dan kamu diminta untuk bekerja pada wkatu itu tanpa kompromi dan menyatakan "sila utamakan kepentingan organisasi dari family", maka kamu masih belum menyumbang apa-apa pada organisasi kamu?

Kemudian setelah kamu berkhidmat sekian lama jumlah tahun dan waktunya, maka tibalah masa untuk kamu berpencen dan meninggalkan organisasi kamu yang sudah sebati dengan kamu. Kamu dapati bahawa organisasi kamu seolah melakukan kamu seperti sampah dan tak dipedulikan kamu lagi. Jangan katakan yang lain, surat ucapan penghargaan atas khidmat bakti pun xda. Ini saya sedang menyatakan situasi untuk renungan bersama.

Berdasarkan kepada situasi berkenaan, mari kita bandingkan frasa di atas tadi, sedang kamu diasuh mengikut kata-kata di atas, dan kamu mungkin sudah biasa dengannya dan menjadi panduan kamu untuk terus berbakti, tapi bila tiba masanya kamu untuk bersara, maka organisasi tidak pedulikan kamu. Apakah selama ini kamu kurang berbakti/beri sumbangan pada organisasi? Dalam soal ini, bolehkah pula kita bertanya apakah pula sumbangan organisasi kepada pekerja yang banyak berjasa membangunkan organisasi? Dan jika persoalan ini pon kita tidak dibenarkan bersuara, apakah maknanya ungkapan ini? Berat sebelah? Ataukah organisasi sedang mahu mematikan suara keadilan kepada kedua-dua pihak maka dengan mudah memperkenalkan ungkapan ini supaya menutup pendemokrasian dalam kerja?

Saudara, pupuklah semangat untuk mengasihi pekerja dan asuhkan budaya hormati ketua dan didiklah jiwa untuk kasihi organisasi. Walk the talk! Jangan hanya pandai memaniskan ucapan dengan kamu petik kata-kata tokoh-tokoh dunia dan masukkan ia dalam ucapan kamu supaya kamu dilihat sangat hebat dan indahnya ucapan, tapi pelaksanaannya tidak seperti apa yang digambarkan.

Wednesday, 20 June 2012

Selamat Bersara En. Hamid,

Alhamdulillah, maha suci  Allah yang menciptakan langit dan bumi dan tuhan sekalian alam. Diharapkan anda wahai pembaca yang sudi meluangkan masa di blog ini sihat belaka hendaknya yea!

Disini saya ingin menulis berkaitan dengan salah seorang staff di pejabat saya - En. Abdul Hamid yang bakal bersara pada 01 Julai 2012 ini. Kurang lebih hanya seminggu saja lagi untuk beliau berada di pejabat sebelum melangkah masuk ke alam persaraan. Selama lebih 37 tahun berkhidmat di organisasi salah sebuah agensi kerajaan akhirnya beliau mengambil keputusan untuk bersara pilihan iaitu pada ketika umurnya 55 tahun.

Bagi meraikan staff yang banyak berjasa ini, saya dan rakan-rakan junior yang lain mahu meraikan beliau dalam satu majlis yang dirancang esok, khas untuk mengenang jasa beliau sepanjang di sini dan dalam perkhidmatan. Tak ada apa yang boleh kami, selaku junior2 nak raikan dan hargai melainkan kami tunjukkan rasa kasih sayang serta perhargaan kami ini pada keesokkan hari nya. Kami harap semoga En. Hamid akan lebih bahagia dan semoga menjalani kehidupan selaku orang yang telah bersara dengan sihat selalu hendaknya.

Bagi kami, selaku junior jika mahu dibandingkan dengan pengalaman yang ditimba oleh En. Hamid, tak terbanding rasanya jauh lagi jika nak diambil dari sudut melaksanakan tugas dan tanggungjawab harian. Dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat En Hamid atas bakti dan curahan tenaga dan idea disepanjang tugas beliau di sini dan pohon kemaafan jika terdapat salah dan silap disepanjang beliau menjalankan tugas bersama saya. Buat En. Hamid, selamat bersara dan selamat maju jaya! Kami berdoa En. Hamid sentiasa sihat sentiasa,

*satu lagi permata yang sukar dicari ganti seperti beliau buat masa kini dan sukar sekali untuk mengukir semangat bekerja bersungguh-sungguh seperti yang ditunjukkan beliau.,

Monday, 18 June 2012

Dialog Nasional Pendidikan Negara

Menyentuh soal pendidikan atau dunia pendidikan ini, saya begitu terarah untuk mendekati dunia ini dan juga untuk turut menjadi sebahagian kepada penyumbang bagi merancakkan atau memajukan sektor pendidikan negara bersama-sama dengan yang lain-lain termasuk para akedemia, ilmuan dan sebagainya.





Selaras dengan tindakan kerajaan dengan membuka atau memberi platform buat rakyat Malaysia untuk menyumbang pandangan/idea untuk kebaikan generasi akan datang, maka dianjurkan satu kajian semula ke atas pendidikan negara. Dahulunya, jika kerajaan ingin menggubal sesuatu dasar berkaitan pendidikan, tidak perlu mendapatkan pandangan ramai. Cukup hanya mereka yang tertentu sahaja. Walau bagaimanapun, masa telah merubah segalanya. Kini pendekatan dengan melibatkan orang awam sebagai sebahagian daripada medium atau kaedah untuk melaksanakan sesuatu dasar diambil bagi memastikan idea-idea atau perkara yang bakal dilaksanakan kelak adalah sesuai dan mantap dengan mengikuti denyut nadi rakyat. Oleh itu, sebagai langkah bagi menerima maklumbalas awam, maka dianjurnya sesi dialog nasional pendidikan negara. Apa yang saya ingin sentuh disini adalah saya juga merupakan salahseorang peserta yang terlibat sama dalam sesi ini yang dianjurkan di USM, Pulau Pinang pada 17 Jun 2012 yang lalu.




Walaupun dianjurkan di Pulau Pinang, saya dapat melihat bagaimana rasa tanggungjawab ke atas masa depan 'permata negara' - PELAJAR sangat dititikberatkan oleh kebanyakkan rakyat malaysia yang datangnya dari pelbagai lapisan usia, bangsa, agama dan lokasi. Kedatangan mereka bukannya mendapat sebarang bayaran, bahkan perlu membelanjakan wang sendiri untuk datang iaitu termasuk membiayai kos pengangkutan,tol dan sebagainya. Tapi, atas rasa tanggungjawab itu mungkin mereka sanggup datang beratus kilometer agaknya untuk ke sesi ini. Syabas saya ucapkan kepada mereka!

Saya mulakan dengan beberapa respons yang diterima daripada para peserta yang hadir bagi sesi di Pulau Pinang. Rata-rata termasuk saya yang turut mengambil bahagian dengan tegas menyuarakan mengenai kualiti guru, fasiliti dan juga mengenai aspirasi yang diharapkan oleh rakyat malaysia untuk melahirkan permata negara pada masa depan.

Kualiti Guru sebagai penyampai ilmu
  Kementerian seharusnya sedar bahawa pelajar/murid sekolah nerupakan permata negara yang akan mewarisi negara ini pada masa depan. Justeru, bekalan mengenai ilmu akademik dan nilai moral hendaklah seimbang diantara keduanya. 
Selaras dengan itu, untuk melahirkan permata, maka tentu sekali guru-guru yang bertindak sebagai pendidik dan penyampai ilmu juga perlu dilihat semula dari segi kualitinya. Apakah dengan tindakan kerajaan mengambil graduan ijazah menjadi guru melalui KPLI dan GSTT merupakan satu langkah tepat? Sedangkan, apakah kerajaan sedar bahawa graduan-graduan ini pada asalnya tidak pun mempunyai cita-cita sebagai guru? dan hanya apabila mereka-mereka ini  tidak boleh bersaing di pasaran terbuka dan diterima oleh pasaran kerja, maka jalan mudah dan menjamin masa depan adalah dengan memohon untuk menjadi guru dibawah kementerian pelajaran. Cuba kita tanya diri masing-masing, apakah kualiti yang kita harapkan untuk mendidik dan melatih anak bangsa? Berapa ramai diantara guru-guru hari ini yang punyai jiwa pendidik dan berapa ramai pula yang menjadi guru semata-mata untuk MAKAN GAJI?

Sepatutnya, kemasukkan untuk menjadi guru seharusnya dilihat dan dikaji semula.

Sikap Guru itu sendiri
 Kita telah sedia maklum bahawa semasa temuduga untuk kemasukan menjadi guru, antara soalan yang popular ditanya oleh panel temuduga adalah "sekiranya kamu ditempatkan di pedalaman, sabah atau sarawak apakah kamu bersedia untuk ke sana?" Jawapan yang sangat popular pula kita pasti dengar adalah "sudah tentu! tugas dan peranan guru sememangnya menuntut supaya guru bersedia berkhidmat dimana juga, kerana tugas itu mulia"

Persoalannya, apakah ianya benar datang dari hati? Mengapakah setelah ditempatkan di sesuatu tempat, maka timbul persoalan yang guru mohon pindah dan sebagainya? mana janji kamu sewaktu masa pertama kali ditemuduga dulu? Jangan kamu letakkan alasan sebagai berkahwin, perlu menjaga keluarga dan sebagainya untuk kamu berpindah! Tambah menyedihkan lagi apabila masalah ini adalah berkaitan diri kamu, tetapi kamu telah jadikan ia sebagai masalah kerajaan dan kementerian! Kononnya, jika guru mendapati masalah prestasi menurun, maka disalahkan kerajaan dan kementerian yang tidak melayan permohonan perpindahan mereka. Boleh pulak ditanyakan kepada kementerian bahawa jika hati guru sudah tidak ada di situ, maka bagaimana untuk menyampaikan khidmat terbaik untuk anak bangsa? bukankah anak didik yangmenjadi mangsa?

Inilah persoalan yang kadang-kadang selalu bermain di fikiran. Dimana pula janji-janji kamu sebelum ini, yang kononnya boleh berjauhan dengan keluarga, suami,isteri dan sebagainya? hari ini saja, Timbalan Perdana Menteri dengan terbuka mengakui di Parlimen bahawa kementerian/kerajaan gagal menangani isu kekurangan guru! alasannya kerana permohonan pertukaran masih belum boleh diatasi sepenuhnya. Jika saya diberi kesempatan untuk menangani masalah ini, pasti saya akan utarakan mengenai option kepada para guru. Jika terlalu banyak sangat alasan sehinggakan menjejaskan tumpuan mereka melaksanakan tugas dan tanggungjawab, maka guru-guru bermasalah ini perlu diberi peluang untuk memilih jalan keluar dari profesion perguruan dan memilih kerjaya lain selain guru. Keadaan ini lebih sempurna daripada kementerian sakit kepala melayan karenah yang tak pernah habis-habis berkaitan warga didik ini.




Majlis Tindakan Pendidikan Negara

Antara cadangan peserta dialog ialah menyarankan kepada kerajaan supaya soal pendidikan sepatutnya tidak dipolitikkan oleh mana-mana pihak sekalipun. Cadangan supaya satu majlis ditubuhkan khusus untuk pendidikan sahaja sepertimana yang dilakukan ke atas ekonomi negara dengan menubuhkan Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) sebelum ini. Penubuhan ini wajar dilaksanakan segera bagi menyelesaikan permasalahan dan pelaksanaan dasar oleh kerajaan berkaitan pendidikan negara.



Akhir sekali, harapan seluruh peserta dialog yang dihadiri panelnya Tan Sri Alimuddin Md Dom, Mantan Ketua Pengarah Jabatan Pelajaran Malaysia dan Prof. Sivamurugan Pandian, Timbalan Dekan dari USM adalah semua perkara yang dibangkitkan diambil perhatian oleh kerajaan dan kementerian khususnya dan bukannya hanya membuat secara 'selective" sahaja dan selebihnya dibuang dalam tong sampah! disamping itu juga, pandangan, kritikan dan idea yang dilontarkan dalam majlis ini patut diberi penekanan dan tidak hanya menjadikan majlis ini sekadar platform yang sekadar "wayang" sahaja untuk menunjukkan kementerian sangat prihatin kepada pandangan awam sebaliknya sekadar untuk mengambil hati rakyat semata-mata.

Demi memastikan anak didik atau permata negara ini dipelihara dan dicorakkan sebaiknya, maka menajdi harapand an tanggungjawab semua rakyat malaysia untuk sama-sama berganding bahu bagi membantu kerajaan untuk sama-sama menjayakan misi nasional ini, insya Allah.

Tuesday, 12 June 2012

Lambaian Kaabah, rinduku pada baitullah..

Bismillahirahmanirrahhim.. assalamualaikum w.b.t buat anda yang sudi membaca entry ini adanya. Doa saya buat anda semoga sentiasa berada dalam rahmat Illahi dan bersama dengan kasih sayang yang dipinjamkan olehNYA untuk dikongsi dengan orang-orang yang dikasihi. Bersyukurlah kepada tuhan yang menciptakan langit dan bumi (ALLAH), mudah-mudahan dengan memperbanyakkan kesyukuran itu, Allah akan tambahkan nikmatNYA kepada kita semua insya Allah.

Saya ingin berkongsi rasa bersama anda sekalian dimana satu daripada rukun islam ialah mengerjakan ibadah haji pada yang mampu. Ucapan pertama yang ingin dinyatakan di sini adalah Alhamdulillah... akhirnya impian untuk mengerjakan ibadah haji buat diri saya telah memasuki fasa awal dimana saya telah pun berjaya mendaftar sebagai calon jemaah haji Malaysia yang insya Allah jika mengikut perancangannya, dan jika diberikan keizinan waktu dan sihat tubuh badan, saya akan mengerjakan ibadah haji pada tahun 2050 masihi. Allahurobbi. Walaupun jangka masa itu agak lama, tapi doa saya yang tidak pernah luput adalah supaya saya dapat mengerjakan ibadah ini dan dapat sendiri melihat kebesaran Allah di tanah suci kelak. Jika diawalkan, subhanallah tentulah saya lebih bersyukur dan tidak sesekali untuk melepaskan peluang berkenaan.

Sejak kecil, lambaian kaabah ini menjadi bualan dan juga sebuatan oleh kedua ibubapa saya supaya sentiasa berazam dalam diri akan suatu hari nanti untuk menjejakkan kaki ke tanah suci bagi mengerjakan ibadah haji. Tiupan semangat dan keadaan ini juga telah mendorong saya untuk juga mahu mendaftar sebagai salah seorang calon jemaah haji. Wahai pembaca sekalian, tidak semua yang sihat tubuh badan dan cukup kewangannya boleh pergi mengerjakan haji. Cuba kita tengok disekeliling kita bahawa betapa ramai orang punyai kestabilan kewangan dan sihat tubuh badan tapi belum tergerak untuk mengerjakan haji. Justeru itu, marilah kita beramai-ramai memasanga niat dan azam untuk suatu hari nanti diberi keizinan oleh Allah s.w.t untuk mengerjakan ibadah haji.





Saya juga ingin menyeru dan mengajak diri saya dan anda wahai pembaca yang dikasihi, supaya kita lebih untuk mengutamakan perintaah Allah, ajaran agama melampaui segalanya. Adalah sedih dan malang sekali apabila ada perintah yang dikeluarkan supaya jemaah haji yang telah layak untuk mengerjakan ibadah yang bertahun lamanya dinanti, tapi cuba diminta supaya tidak pergi demi kepentingan politik dan parti. Apakah parti dan politik melampaui agama? Allahurobbi.. Marilah kita bermuhasabah diri kita dengan sebenar-benarnya, mudah-mudahan Allah lorongkan kita ke jalan yang diredhai Illahi, Insya Allah.

*rinduku pada baitullah...

Friday, 8 June 2012

Pelikla,,

Assalamualaikum dan diharapkan kepada pembaca yang sudi membaca di blog ini akan sentiasa dirahmati illahi hendaknya.

Kali ini saya ingin menulis entri yang pendek saja iaitu mengenai rasa pelik saya bila melihat ada sesetengah kita yang sibuk nak update pasal anak dia. Ya mungkin saya tidak begitu ambil kisah sangat jika yang peng'update' itu adalah dikalangan kaum hawa, tapi bila ianya melibatkan kaum adam, saya mula rasa pelik dan bila terlalu banyak sangat di 'update' pasal anak, mulalah saya naik menyampah!

Saya mungkin bersetuju dengan pandangan yang mengatakan bahawa mungkin si ayah ingin berkongsi kegembiraan dengan semua. Tapi kalau setiap perbuatan atau apa saja mengenai anak anda nak di tuliskan, dan siap dialog dengan anak pulak???????cakar muka lah, menangis lah,nak g shopping lah, dah mula sombong ngan ayah dia lah, haish...jangan excited lebih sangat, bersederhanalah dalam banyak keadaan.. mungkin juga ada yang berpandangan bahawa itu adalah blog dia, maka biarlah dia nak update pasal apa sekali pun. Ya, saya juga bersetuju dengan itu, tapi apakah juga dengan itu kita juga tidak punya hak untuk melontarkan pandangan dan kritikan kita?

Apakah anda bersetuju jika hampir semua perkara, tingkahlaku anak diceritakan di sini atau cukuplah sekadarnya?


Wednesday, 6 June 2012

Selamat Menyambut Ulang Tahun Kelahiran Mak

Subhanallah! esok merupakan hari ulang tahun buat mak saya yang sangat-sangat saya kasihi di dunia dan akhirat. Alangkah gembiranya hati ini kalau dapat sambut ulang tahun kelahiran di sisi mak,, Boleh jadi, mak akan lebih rasa dihargai bila anak-anak mak menyambut hari lahir mak disamping mak kan? Sayangnya mak, kami jauh diperantauan dan kebetulan hari esok,7 jun jatuh pada hari kerja dan bukannya hari cuti.

Tambahan pulak, tuntutan tugas yang sangat menghimpit buatkan anak mak ni rasa sangat sedih bila tak dapat menyambut dan meraikan mak pada hari esok. Apapun, kejutan tetap akan berlaku untuk hari esok! hihi,, semoga mak akan lebih gembira dan ceria sebaik saja kejutan itu tiba untuk hari esok yea.

Mak,, walaupun jauh dan tahun ni xdapat menyambut dan meraikan mak sempena ulang tahun kelahiran mak, tapi mungkin mak perlu tau yang anak mak ni sangat sayang pada mak. Doa pada mak, semoga mak sentiasa sihat,panjang umur dan Allah sentiasa merahmati mak dan mengasihi mak berpanjangan. Semoga umur mak sentiasa diberkati Allah dan harapnya mak sentiasa ceria dan bahagia...

Sebenarnya, xada perkataan dan tulisan yang mampu ditulis dan diungkapkan disini untuk menggambarkan kasihsayang anakmu ini padamu,,hanya Allah saja yang tahu macamna kasih dan sayangnya daku padamu,mak. Semoga Allah panjangkan usia mak dengan penuh keberkatan dan dilimpahkan kurniaan yang membahagiakan dunia dan akhirat. Insya Allah., buat mak yang banyak berjasa pada kami, Selamat Hari Ulang Tahun Kelahiran Mak,,







Tuesday, 5 June 2012

Dah banyak berubah,dah jauh beza,,

Assalamualaikum w.b.t buat anda wahai pembaca yang setia menyinggah dan membaca di blog ini. Semoga diharapkan anda sentiasa berada dalam limpah dan rahmat serta kasih illahi hendaknya. Agak lama juga saya tidak update entry di ruangan blog sy ini. Boleh jadi saya bukanlah penulis tegar untuk meng'update' blog ini seperti bloger2 yang lain yang boleh dikatakan dalam 1 hari tuh, 4-5 entry baru di update.

Tinggalkan seketika mengenai intipati awal kalam bicara di atas. Saya ingin berkongsi bersama anda mengenai satu perkara yang tidak berapa penting mungkin tetapi ianya begitu signifikan buat diri saya. Pada 31Mei 2012 yang lalu, saya bersama seorang teman ke Terengganu dan singgah bermalam di Kota Bharu. Suasana dan keadaan di Kelantan sudah jauh berbeza daripada 6 tahun yang lalu. 6 tahun yang lalu dimana, saya dan rakan-rakan berada di Kelantan untuk menuntut ilmu. Jauh berbeza dan jauh berubah.

Sebagai contoh, kami check in di tengah-tengah Kota Bharu, saya dapati dahulunya roundabout di tengah-tengah bandar kota bharu digunakan untuk masuk ke jalan-jalan pilihan, tapi kini ianya telah jadi jalan sehala. Di KB MALL misalnya, masih lagi saya teringat bahawa traffic light yang berada berdekatan disitu, begitu jauh jaraknya dengan seberang jalan, tapi kini, dengan adanya satu flyover di atasnya melihatkan traffic light itu sudah semakin mengecil diantara jarak ke seberang jalan. Mungkin anda di luar sana sudah menganggap biasa bagi yang kerap ke kelantan atau baru sahaja pulang dari sana, tapi bagi saya ianya sangat nostalgik apabila kali terakhir menjejakkan kaki ke kelantan adalah pada tahun 2007 iaitu semasa majlis konvokesyen! Ketika  mula-mula menjejakkan kaki di kelantan tahun 2003, seakan mahu saja cabut lari dan tak mahu duduk kelantan kerana suasana yang tak menyenangkan hati bila melihat keadaan yang sangat naif dan boleh dikatakan 'tiada apa' langsung.

Stesen Bas Jalan Hamzah - Dulunya terletak di belakang KB Mall. Disitulah tempat kami anak perantauan akan berkumpul untuk menaiki bas ekspress untuk pulang ke kampung halaman bila tiap kali cuti semester dan cuti perayaan. Tapi kini, tapak stesen bas berkenaan telah pun tiada dan dilihat tersergam indah bangunan hotel Tune AirAsia. Difahamkan stesen berkenaan telahpun berpindah ke tapak baru.

Politeknik Kota Bharu, Kok Lanas  - Dulunya ketika saya mula menjejakkan kaki, bangunannya yang buruk dan sangat tidak menyelesakan. Namun, ditahun terakhir sempat juga saya merasa guna bangunan baru. Tapi kali ini bila kami singgah untuk lihat tempat dimana kami pernah menuntut ilmu suatu ketika dahulu, ianya telah jauh berbeza. Pagar,bangunan dan kemudahan juga telah berubah sama sekali. Saya masih ingat lagi bila hendak mengeluarkan wang simpanan, kami perlu ke pekan ketereh atau machang, kerana di sana mempunyai bank. Tapi kini, pelajar-pelajar disana, boleh saja mengeluarkan wang masing-masing di Politeknik berkenaan saja kerana kemudahan ATM telah disediakan. Amboii,,untungnya la hai,,









UiTM Machang - Tempat yang juga signifikan pada saya sepanjang di kelantan. Tempat dimana kawan saya belajar di sini. Kini, dihadapan universiti ini juga sudah jauh berbeza. Jalan yang menghubungkan dengan universiti ini juga kini sudah jauh sibuk berbanding zaman saya dahulu. Perubahan masa dan keadaan agaknya.

Ermm satu lagi, sebelum terlupa, simpang jalan utama ke politeknik dulunya hanya simpang tiga dan usang. Tapi kini, dipekan kok lanas, simpang berkenaan dah jadi simpang 4! makkaaiii..canggih-canggih.. kedai-kedai makan masa saya dan kawan-kawan melepak waktu malam tengok AF dulu pun dah xda lagi, banyak digantikan dengan gerai baru. Ada pasar raya lagi. Kami cari jugak kedai roti canai kuah sardin yang jadi pot kami melepak waktu lewat malam sekityar jam 12 or 2-3pagi musim menyiapkan assignment pun dah xda lagi,,semuanya berlandskap baru! fuhh,, dahsyat2..

Oklah para pembaca yang sudi membaca hingga habis entry ini sekalian, terima kasih diucapkan.

Nota: Tuntutlah ilmu sebanyaknya. Kerana menuntut ilmu juga adalah jihad ke jalan Allah. Menuntut ilmu juga amalan mulia dan terpuji. Beza antara orang tidak berilmu dengan yang berilmu. Allahurobbi.