Sunday, 27 May 2012

Hari Peladang,Penternak & Nelayan 2012

Assalamualaikum dan semoga diharapkan agar anda pembaca setia blog ini sentiasa sihat dan bahagia selalu hendaknya. Entri kali ini menyentuh sedikit mengenai satu perayaan yang meraikan kelompok petani,peladang,penternak dan juga nelayan tanah air setiap tahun.

Barangkali sambutan perayaan hari ini tidaklah se-gah sepertimana perayaan untuk meraikan Sambutan Hari Guru mungkin dan tidak begitu signifikan kepada semua orang sepertimana Hari Pekerja, namun ianya cukup diraikan dan memberi makna kepada golongan petani,penternak dan nelayan. Hari dimana pengiktirafan kepada jasa mereka dalam membangunkan tanpa jemu dalam keterlibatan sektor pertanian sejak dahulu hingga kini. Hasil jerih payah mereka untuk mengeluarkan hasil makanan terutamanya padi dan makanan lain seperti sayuran,daging,ikan dan sebagainya untuk memastikan kecukupan makanan rakyat Malaysia sentiasa terjamin walaupun kekangan terhadap sektor pertanian kini semakin mencabar dan juga melibatkan kerajaan terpaksa meng'import' barangan keperluan dari negara luar.

Negeri Perlis telah memilih tarikh 24/05/12 hingga 27/05/12 sebagai sambutan perayaan Hari Peladang,Penternak dan Nelayan ini diperingkat negeri. Namun, sambutan ini akan diteruskan hingga ke peringkat kebangsaan dan sambutan Malaysia Agriculture,Horticulture and Aquaculture (MAHA) yang akan berlangsung setiap 2 tahun di tapak MAEPS Serdang, Selangor. Banyak produk pertanian yang akan dipamerkan dan turut dijual di sana yang membabitkan penglibatan seluruh negara oleh para peladang dan mereka yang terlibat dalam sektor pertanian. Kemeriahan ini juga pastinya akan turut dikunjungi oleh orang kenamaan dan yang datangnya dari pelbagai lapisan masyarakat.

Hasil pengalaman dan pemerhatian mengenai hari seumpama ini biasanya produk yang dibawa akan laris terjual. Contohnya, jualan jagung madu akan laris jualannya apabila produk berkenaan di bawa ke sana. Namun, agak pelik apabila produk berkenaan dijual dipasaran tempatan dan tidak memasuki sebarang ekspo seumpama ini. Sedangkan produk yang sama juga cuma berbeza lokasi dan keadaan. satunya jagung dijual di kampung dan satu lagi jagung yang di bawa dari kampung dan dijual di ekspo seumpama ini. Kadang-kadang harganya lebih mahal dari jualan biasa. Namun, permintaan melalui ekspo dan sebagainya lebih menggalakkan daripada jualan di tepi jalan atau dikampung-kampung mahupun di pasar malam. Mungkinkah juga orang mengejar brand? maksud saya, orang akan rasa lebih bangga apabila dapat beli jagung misalnya dari MAHA berbanding jagung dikampung mahupun dipasar malam walaupun harganya lebih mahal dari jualan biasa. Mungkin juga.

Apapun, saya berharap agar sambutan seumpama ini lebih memberi makna lagi dengan pengisian-pengisian yang menarik dan juga dapat dijadikan tumpuan kerajaan dalam membangunkan sektor ini dengan lebih mampan dan juga bukan sahaja membangunkan masyarakat tani, tetapi juga para pegawai yang terlibat dalam sektor pertanian ini yang jasa mereka juga tidak boleh dinafikan terutama dalam membangunkan,membimbing dan melatih para peladang dengan sewajarnya melalui ganjaran setimpal. Apa yang penting, mereka ini sedang mendidik manusia untuk menjadi manusia yang berpengetahuan dan terlatih dalam amalan harian mereka. Guru kepada orang dewasa yang terlibat dalam sektor pertanian khususnya.

Buat semua masyarakat tani, Selamat menyambut Hari Peladang,Penternak dan Nelayan 2012!


Thursday, 17 May 2012

Peluang dan Situasi & Bara

Saya seakan terfikir panjang dan merenung tajam kepada 2 buah ungkapan oleh 2 orang rakan ketika masing-masing melontarkannya. 1."Antara peluang dan situasi, kadang-kadang ada peluang tapi situasi boleh merosakkan peluang. Dan ada ketikanya, seseorang perlu mengambil peluang pada satu-satu situasi". 2. "Jangan jadi seperti bunga api yang membakar dengan begitu cepat. Memang cantik bila mengeluarkan percikan bunga api diudara yang bewarna-warni, tapi kecantikan itu tak bertahan lama. Bila habis saja kemilauan percikan itu, maka terus terpadam dan tidak meninggalkan sebarang cahaya dan bara. Sebaliknya jadilah bara, tahan lama walaupun tak cantik, tapi banyak gunanya-boleh nyalakan api semula".

Begitulah 2 buah ungkapan yang dilontarkan di meja kedai kopi 2 malam yang lepas dan membuatkan saya terfikir panjang dan memuhasabah diri ini kepada kehidupan di dunia ini yang penuh dengan cabaran dan ujian yang semakin tidak pasti. Pertamanya, soal peluang dan situasi. Saya sering memandang dan berfikiran untuk memastikan supaya kata-kata atau ungkapan itu menjadi panduan untuk kehidupan saya selaku anak muda. Peluang biasanya datang kepada kita hanya sekali, dan jika kita tidak memanfaatkannya dengan sebaiknya maka peluang itu akan berlalu. Namun, apabila ada peluang, kemungkinan situasi semasa ketika itu tidak mengizinkan. Maka pastinya peluang akan dirosakkan dan terus berlalu dek kerana situasi yang menekan. Banyak contoh yang boleh diambil, antaranya, bagi sesuatu perniagaan yang berpotensi untuk diceburi tetapi situasi persekitaran sesebuah negara yang kacau bilau membuatkan situasi telah merosakkan peluang yang ada. begitu jugalah dalam banyak contoh yang lain.

Bagi persoalan kedua, mengenai bunga api dan bara. Ianya agak dekat juga dengan kehidupan manusia dan tidak terkecuali seperti saya. Saya melihatnya akan sifat bunga api yang menyala dan memercikkan bunga api yang bewarna warni yang sangat cantik di udara, tapi tempohnya tidak lama dan bersifat sementara. begitulah halnya jika dibandingkan dengan kerja kita. Saya tidak berhasrat bagi memberi sebarang contoh disini, atas sebab-sebab yang saya kira agak kurang wajar untuk dilakukan sebaliknya aya penuh yakin dan percaya bahawa anda di luar sana boleh mengunakan akal fikiran sendiri bagi menafsirkan sifat bunga api dan bara ini sebagai pedoman masing-masing.

Selain itu, saya juga mengalu-alukan pandangan dan komen anda melalui sudut pandang anda sendiri berhubung 2 ungkapan berkenaan supaya ianya dapat dilihat dari dimensi yang pelbagai dan sebagai percambahan fikiran dan ilmiah.

Sunday, 13 May 2012

Selamat Hari Ibu buat Mak... maaf terlambat

Setiap kalinya tiba hari ibu pastinya ia akan menyentuh jiwa saya. Walaupun ianya tidaklah digahkan segah hari-hari perayaan atau sambutan yang lain, namun ia tetap memberi makna yang sangat mendalam buat saya.

Buat mak, tahun nih sangat sibuk dengan persiapan dan persediaan untuk menghadapi peperiksaan akhir semester. kebetulan pula, tarikh hari ibu jatuh pada hari peperiksaan. Alangkah seronoknya jika dapat bersama mak kala itu kan,. Walaupun ucapan ini agak terlambat, tapi dengan penuh yakin bahawa ucapan ini bukannya hanya tertumpu pada hari-hari tertentu sahaja, bahkan boleh diucapkan pada bila-bila masa cuma diraikan pada satu hari yang dikhaskan.

Menyentuh mengenai sambutan hari guru, teringat dan tersentuh saya mengenai rakan di twitter saya yang menulis di sana mengenai terkenangkan akan arwah ibunya pada setiap kali orang lain menyambut hari ibu. tatkala orang lain meluahkan rasa terhadap ibu maisng-masing melalui twitter,Fb, sms, telefon dan bersama insan tersayang -IBU, namun kawan saya ini tidak dapat meraikannya memandangkan ibunya telah pergi dulu mengadap illahi. Tulisan dan tangisan dan kesedihannya pasti saya juga dapat merasai apabila saya juga telah kehilangan orang yang saya kasihi iaitu Ayah saya yang telah lama meninggalkan kami.. Pasti perasaan sama juga saya dan dia dikongsi.

Saya mengharapkan supaya, ibu saya yang lebih mesra saya panggilnya dengan panggilan mak,, supaya sihat sentiasa, ceria dan sentiasa berada dalam redha Illahi. Semoga cita-cita mak dan kita semua untuk menunaikan ibadah haji sekeluarga akan tercapai melalui keizinan Allah yang mengatur dan bijak menyusun corak kehidupan hamba-hambanya ini, insya Allah...

Buat anda yang di luar sana, yang masih punyai ibu dan punyai waktu untuk menghargai dan mengasihi mereka, maka bersegeralah berbuat demikian sementara mereka masih ada...Sesungguhnya kasih ibu membawa ke syurga dan redha Ibu maka redha lah sekalianya buat kita, Insya Allah,.,

Abis dah tuk sem nih,,

Hurrayyyy!!!!!,,, gambaran keseronokan sebaik saja selesai jawab soalan last paper tadi. hihi.. Selama nih yang duk sakit kepala dan jadual waktu persendirian jadi tak menentu dah pun sampai ke akhirnya. Alhamdulillah. tapi, wait... bukan tamat selamanya,,, just untuk sem nih saja. Untuk sem baru akan datang tuh, kita akan cerita lain..

Walaupun, semester nih agak kelamkabut, beberapa perkara yang perlu diberi perhatian dan ditambah baik untuk sem akan datang dalam sesi pembelajaranku ini ialah perlu menguruskan masa dengan sebaik mungkin dengan memastikan bahawa segala tugasan yang diberikan dapat disiapkan awal dari tarikh akhir penghantaran tugasan. Tak nak jadi macam sem nih,, dengan tanggapan bahawa "tak apa,, masa masih panjang lagi" telah membuatkan saya kadang-kadang hampir terperangkap dengan desakan waktu yang akhirnya menyebabkan pengurusan diri dan masa jadi berterabur. Tugasan sepatutnya boleh disiapkan dengan susunan sempurna tapi dah jadi berterabur kerana mengejar masa atau tarikh akhir yang sememangnya telah hampir.

Azam untuk sem akan datang ni, semua tugasan yang dberikan perlu disiapkan secepat mungkin dan tidak bertangguh. Persiapan untuk hadapi peperiksaan perlu diperkemaskan secepat dan seawal mungkin. Biarkan pembacaan atau ulangkaji pelajaran dilakukan dengan berulang-ulang. Pengajaran bagi sem nih, apabila banyak subjek yang saya xsempat cover semua topic dan akhirnya menjadikan saya sem nih, bukan lagi mengulangkaji tapi sebaliknya berusaha untuk menghabiskan bacaan dan membuat spot pada topik2 yang dirasakan akan ditanya dalam peperiksaan nanti. Akibatnya, banyak soalan yang ditanya tidak dapat dijawab dengan sempurna oleh saya sendiri. Kenyataan itu memang diakui akan kelemahan saya sendiri.

Buat dunia pendidikan,, saya amat merindui kamu.. insya allah saya akan pastikan sesi pembelajaran ini akan tamat dengan jayanya. Amin. Mudah-mudahan anda yang turut membaca entry ini akan turut mendoakan yang terbaik buat saya! Bye,,, ;)

Monday, 7 May 2012

07.05.12 :Genap 20 Tahun Pemergian Abang Sulung Saya

Alangkah baiknya jika masa itu boleh diundurkan semula. Boleh jadi jika keizinan itu diberi, pasti akan saya gunakan sebaiknya untuk memastikan segala upaya untuk membolehkan sebarang penawar baik mengubati penyakit yang dihidapi oleh arwah abang tersayang suatu masa dahulu. Tapi, semua itu sudah berlalu. Beliau pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya. Allahurobbi..

Sedihnya perasaan itu buat seluruh keluarga sangat tidak terhingga, sehinggakan tidak tergambar dengan kata-kata, melainkan mengenangkan kami masih berpegang pada ajaran agama yang mengajar erti terima ketentuan dengan pasrah dan reda.

Mohd Isma Hafiz bin Ishak seorang abang sulung kepada kami 5 beradik yang telah kembali kerahmatullah pada 07 mei 1992 akibat penyakit denggi berdarah. Ketika itu umurnya baru berusia 10 tahun. Kehilangan ini membuat seluruh keluarga kami pilu mengiringi pemergiannya. Tak sangka begitu cepat abang meninggalkan kami. Belum sempat cita-cita dan angan-angan yang sama-sama diungkapkan bersama dicapai tapi abang telah pergi dulu menghadap Illahi. Tinggallah kami yang belum pasti bilakah pula untuk kami menyusuli jejak berkenaan ke alam yang kekal di sana.

Ketahuilah bahawa, walaupun telah 20 tahun berlalu, belum pernah sekali pun saya mahupun keluarga kami melupai abang dan pastinya kami sentiasa terkenangkan abang. Boleh jadi, inilah yang dipanggil kasih sayang..

Mudah-mudahan, rohnya ditempatkan dikalangan para solehin dan semoga dicucuri rahmat hendaknya. Amin,

*mood ketika ini, sangat merindui abang... memohon keizinan Allah s.w.t agar suatu ketika nanti agar dieprtemukan kita sekeluarga di sana di bawah lembayung dan rahmat Allah Maha Pencipta dan Pengasih lagi Maha Penyayang, amin.

Thursday, 3 May 2012

PANDANGAN MENGENAI BERSIH 3.0

28 April 2012 yang lalu, satu perhimpunan besar-besaran telah berlaku di ibu negara yang melibatkan puluhan ribu dan mengikut sesetengah orang pula menyatakan ratusan ribu peserta bersih yang menyertai perhimpunan raksaksa itu yang mahu menyatakan dan mahukan pilihanraya yang bersih,adil dan bebas.

Niat dan hasrat asal dilihat cantik dan sangat bersih lagi murni. Saya tidak berhajat untuk mengulas mengenai hasrat dan niat serta keadaan di perhimpunan berkenaan. Sudah pasti kini dan sebelumnya ramai orang telah menghantar komen dan ulasan serta menulis blog mengenai bersih. Ada yang menyokong dan tidak kurang juga yang menentangnya. Walau apapun, ianya bersandarkan kepada hujah masing-maisng yang melihat dan menilai dari sudut pandang masing-masing.

Apa yang ingin diperkatakan disini adalah mengenai apakah rasionalnya penganjuran bersih dan apakah pula kewajaran tindakan pihak kerajaan untuk bertindak balas dalam menangani soal ini?

Sekadar pandangan saya;

Pada saya, tindakan asal bersih adalah mahu menyatakan rasa tidak puas hati mereka mengenai sistem pilihanraya yang berlaku dalam negara ini yang pada pandangan mereka bahawa apa yang berlaku sekarang ini adalah masih tidak menepati apa yang mereka mahukan dan inginkan. Jadi, tindakan-tindakan untuk menyatakan rasa ketidakpuasan hati ini sepatutnya dilakukan melalui saluran yang betul dan tidak berlangsung dijalan-jalan. Tetapi jika itulah pilihan yang ada, sedia berlapang dada dan lakukanlah dengan aman dan sempurna. Tunjukkan ketinggian tamadun sesebuah negara bangsa yang anda sendiri sedang perjuangkan yang kononnya menentang kekejaman dan kezaliman serta penindasan yang difikirkan sebelum ini bukan?


Kerajaan Dalam Menangani Kelompok Peserta yang memprotes

pendapat saya, dalam soal kerajaan mahu menangani perkara seumpama ini pada masa depan, seharusnya ditangani secara berhemah dan penuh hikmah. Dari pemerhatian mendapati banyak tersebar mengenai kekejaman dan tindakan-tindakan pihak berkuasa melakukan tindakan terhadap peserta perhimpunan. Adalah wajar sebenarnya ianya dilakukan dengan melancarkan satu kaedah menangani melalui kaedah secara senyap dan berdisiplin. Antaranya, sepatutnya pihak polis terutamanya tidak perlu untuk meyekat jalan2 dan memasang barbwire untuk menyekat kemaraan peserta. Pihak kerajaan seharusnya membiarkan peserta yang mahu berhimpun secara aman berhimpun. Polis boleh menjalankan tugas rutin dan seolah-olah tidak ada apa yang perlu diberi tumpuan di sana. Dari pemerhatian dalam kebanyakan siri perhimpunan, peserta perhimpunan mahukan diri mereka diberi perhatian dan perlu mencari sesuatu untuk diprovokasi. Mereka sangat perlukan adegan2 yang boleh menunjukkan kepada dunia dan rakyat seolah2 mereka sedang dikasari dan memerlukan simpati rakyat dan masyarakat dunia. Justeru keperluan untuk mengajak dan mendorong polis untuk bertindak adalah saat-saat yang ditunggu2. Cuba bayangkan, jika polis tidak melakukan sekatan dan menyekat jalan raya dan memasang barbwire serta water canon dan tear gas? Melainkan hanya membiarkan yang berada di tempat berkenaan hanya peserta perhimpunan semata-mata? Pasti aktiviti memprovokasi tidak timbul dan peserta2 perhimpunan ini akan bersurai dengan sendirinya apabila tidak ada pihak yang sepatutnya mereka seret ke dalam babak2 perhimpunan itu,.

Seterusnya, peranan media juga adalah perlu diberi penekanan. Bagi media elektronik dan cetak, seharusnya tidak perlu meletakkan tajuk sebarang perhimpunan seperti bersih ini sebagai topik utama dan diberi fokus yang teramat sangat. Jika pihak media terus menerus menayangkan dan memutarkan berita mengenainya saban hari, maka ianya secara tidak langsung telah 'mempromosi'kan aktiviti ini kepada umum dan mendorong orang ramai untuk menyertainya. Sudah menjadi lumrah manusia bahawa tiap-tiap perkara yang tidak dibenarkan, maka itulah yang selalunya mahu dilakukan. Sama juga dengan perkara ini, jika saban hari menayangkan bahawa bersih ini akan diadakan,akan diadakan, haram dan sebagainya, maka orang ramai akan tertarik untuk menyertainya dan fikir mereka "jom kita pegi, nak tengok berapa ramai orang kat sana".. jika 100 ribu berfikiran begini, akibat daripada promosi media, bukankah ia akan menambah dan menyulitkan lagi keadaan?
Cuba kita ambil contoh, dulu pasukan bawah 23 tahun malaysia tidak siapa yang kenal bahkan sebilangan besar rakyat malaysia seakan hampir terlupa akan pasukan malaysia sebaliknya memberi tumpuan kepada liga perdana inggeris. Tetapi apa yang berlaku apabila media berterusan menayangkan berita2 mengenai pasukan bawah 23 tahun malaysia dan telah menjuarai piala suzuki AFF dulu? fenomenanya jauh melonjak dan begitu hebat sekali apabila berduyun2 orang seolah2 merekalah penyokong setia pasukan malaysia dengan membeli baju jersey harimau malaya! Itulah impaknya daripada media.Begitulah halnya dengan perhimpunan seumpama ini. Tak perlu beri liputan yang terlampau meluas. Cuba bayangkan lagi, jika petugas media tidak berada di tempat berkenaan dan tidak membuat liputan, aksi dan tindakan peserta mungkin hambar. Tetapi apabila media ada termasuk media asing, maka mereka sangat gemar mencetus kekecohan dan mahukan aksi kejarmengejar antara mereka dengan polis berlaku supaya dirakam media dan disiarkan!

Selain itu dan terakhir, tindakan menyekat jalan raya oleh polis seharusnya diubah dengan mencuba dengan kaedah tidak menyekat jalan raya dan biarkan trafik berjalan seperti biasa. Keadaan sekatan jalan raya oleh pihak polis menyebabkan pengguna jalan raya akan bertindak dan marah kepada polis dan kerajaan. Seolah-olah tindakan sekatan ini telah menganggu lalu lintas. Marah itu beralih kepada pihak polis daripad sepatutnya mereka marah pada peserta perhimpunan yang membanjiri jalan2 utama. Cuba diubah, tiada sekatan, saya percaya pengguna jalan raya akan mempersalahkan penganjur dan peserta perhimpunan kerana tindakan turun ke jalan2 utama telah menganggu aliran trafik dan dilihat menyusahkan orang awam yang lain. Masalahnya sekarang apabila tindakan sekatan dilakukan pihak berkuasa, kemarahan itu telah berpindah kepada pihak berkuasa dan kerajaan kononnya telah menyebabkan gangguan lalu lintas!

Kesimpulannya, akta perhimpunan aman telah diluluskan. Maka mana-mana penganjur boleh berhimpun dengan syarat memastikan perhimpunan berkenaan berlangsung dengan aman. Sementara itu pula, pihak kerajaan seharusnya bertindak dengan lebih proaktif dan hikmah ketika berdepan dengan tuntutan sebahagian rakyat dan mencuba kepada kaedah-kaedah yang membolehkan perundingan 2 hala berlangsung. Ego dan sikap mahu tunjukkan siapa lebih hebat masing menebal dalam jiwa setiap politician. Seharusnya jika apa yang mereka laungkan untuk masing2 membela kebajikan rakyat, sepatutnya kesediaan mereka untuk melihat sesuatu isu itu dalam konteks ilmiah dan membina dan bukannya memasukkan semuanya dalam kantong politik sempit mereka!


BEN ASHAARI: Bloglist bulan MEI 2012 dibuka kembali !

BEN ASHAARI: Bloglist bulan MEI 2012 dibuka kembali !

join,,
http://akmalishak.blogspot.com

keperluan untuk berada dalam bloglist ben ashaari adalah bagi berhubung dan mempromosikan lagi blog saya buat yang masih belum menjengah ke blog ini dan hasratnya adalah bagi memperoleh sebanyak komen tentang sesuatu entri yang dimasukkan bagi penambahbaikan penulisan serta input2 berkaitan sesuatu topik yang dibincangkan.

pandangan mengenai blog ben ashaari:

Pandangan ikhlas saya mengenai blog ini,saya dapati blog ini taklah  ada apa2 yang menarik dari segi penulisan dan juga design nya. tapi saya masih tak faham mengapa begitu banyak followers di blog ini. Mungkin penulis punya aura tersendiri itu satu kelebihan. Pada saya, selamat maju jaya!