Monday, 30 April 2012

Aktiviti Di Kampung

Assalamualaikum dan selamat pagi semua dan Selamat Hari Pekerja!

Pagi ini saya cuma nak menaip beberapa baris ayat sahaja yang berkaitan aktiviti di kampung sempena cuti sejak hari sabtu yang lalu hingga ke hari ini. ;)

Cuti sememangnya menyenangkan dan nyaman apabila berada di kampung dan menghabiskan masa bersama keluarga. Cuti kali ini saya pulang ke kampung bagi menjenggah ibu tercinta yang berada di kampung halaman. Kata orang, selalu2 lah balik kampung dan luangkan masa bersama ibu atau bapa anda selagi mereka masih hidup di muka bumi ini. Kalau mereka dah tiada nanti baru nk menyesal, dah xberguna. Jangan pulak masa tuh baru nak sibuk tuk tebuskan kesalahan lalu dengan pulang untuk mak mentua saja. :)

Kebanyakkan masa yangdihabiskan ialah dengan menolong kerja-kerja ke kebun yang dah lama saya tak ke sana dan juga menyiapkan reban ayam hutan,,, ;) kebetulan anak ayam hutan yang ditangkap di hutan kini dah besar dah sikit, so kenalah buatkan reban tuk dia.. skarang reban dah pun siap, selamat masuk ke rumah yang baru!

Alamak, esok dah nak masuk keja la pulak..hurmm,, sekejap sj cuti nih,,uhuhu..
*Okay, hari jumaat malam akan ke kelantan, mengikuti trip ke negeri serambi mekah,,jom!

Monday, 23 April 2012

Pemansuhan PTPTN : Pandangan Saya

Sejak isu pemansuhan PTPTN diutarakan, ramai pihak yang tampil memberi respons. Ada yang bersetuju dan tak kurang juga yang menyatakan tidak bersetuju dengan tindakan tersebut. Sehinggakan bagi menunjukkan rasa tidak puas hati segelintir golongan yang menentang PTPTN ini, ada yang sanggup untuk berkhemah di Dataran Merdeka bagi menunjukkan kepada kerajaan bahawa sememangnya mereka tidak berpuas hati dan masing-masing bercakap soal hak mereka.

Saya meneliti dari dada-dada akhbar, blog, penjelasan pembangkang dan bagaimana parti politik pembangkang mahu menghapuskan PTPTN dan sumber-sumbernya. Saya juga dengan teliti mendengar penjelasan dari parti kerajaan dan badan-badan bertanggungjawab yang mahu mempertahankan PTPTN.

Jika menurut ketua pembangkang, pemansuhan PTPTN akan meredakan bebanan yang terpaksa ditanggung oleh anak muda / belia sebelum mereka bekerja ada asas dan alasan yang kukuh. Selain itu juga, dengan menampilkan bagaimana sumber hasil dari petronas untuk digunakan bagi menyediakan kemudahan pendidikan tinggi secara percuma juga dilihat suatu perkara yang boleh diterima pakai. Saya cukup sedar, selaku pelajar sememangnya bebanan hutang sebelum bekerja amat memeritkan terutama bagi golongan miskin dan sederhana. Izinkan saya juga bersama-sama dengan para penyuara yang membangkitkan soal pemansuhan PTPTN ini untuk turut sama berkongsi pandangan bersama anda yang sedia membaca entri ini dan adalah dialu-alukan untuk memberi komen dan pandangan peribadi anda. Suka saya nasihatkan kepada saudara/i, supaya pandangan yang diberikan itu tidaklah berbaur politik dan emosi yang melampau. Apapun, saya hargai komen-komen anda nanti.

Disini saya akan beri pandangan peribadi saya berhubung soal ini.
1. PEMANSUHAN PTPTN, SOKONG ATAU TIDAK?

Saya menyokong untuk dihapuskan jika saya memikirkan untuk diri saya yang kini juga sebagai peminjam PTPTN, sokong 100%. sekurang-kurangnya hutang saya selama ini akan dihapuskan dan tak perlu lagi saya membayarnya. Tetapi jika kita unjurkan ia pada masa panjang dan ke depan, kita akan dapati bahawa sekiranya PTPTN dihapuskan, persoalan saya kepada semua, apakah anda yakin bahawa semua adik-adik yang kini dibangku sekolah akan masuk ke universiti awam semuanya? Apakah pendidikan swasta juga akan diberi percuma? Jika kita yakin bahawa generasi akan datang akan masuk ke IPTA semuanya, saya kira tidak sangat bermasalah kerana hal ini akan ditanggung sepenuhnya kerajaan ketika itu kerana pendidikan tinggi percuma. Tetapi jika ada diantara mereka itu gagal mendapatkan keputusan cemerlang, maka tempat untuk melanjutkan pelajaran tinggi adalah di swasta. Swasta tidak memperdulikan pendidikan percuma. Semua itu berorientasikan keuntungan dan memerlukan wang untuk belajar. Jika anak-anak kampung yang pendapatan keluarga hanya bertani, pemandu teksi,bas,lori dan buruh, apakah golongan ini akan punyai cukup wang untuk membuat bayaran yuran dan sebagainya di sektor swasta? Itu baru seorang anak yang melanjutkan pelajaran ke universiti. Jika 3-4 orang?

2. APAKAH SYOR PATUT DILAKUKAN KERAJAAN?

Syor yang dilakukan bukanlah pemansuhan PTPTN. Saya suka jika pihak kerajaan memansuhkan sebarang 'interest' terhadap baki pinjaman PTPTN yang ada kini. Hal ini dilihat boleh memberi bebanan kepada pelajar. Saya juga mengesyorkan kepada kerajaan supaya memberi kemudahan kepada pelajar yang berjaya mencatatkan keputusan cemerlang sehingga tamat pengajian maka pinjaman berkenaan dialihkan kepada biasiswa. Sementara bagi peminjam yang tidak mencatatkan keputusan cemerlang pula, bayaran separuh dikenakan kepada peminjam sementara sebahagian lagi adalah hasil inisiatif kerajaan untuk menanggungnya selaku kerajaan yang bertanggungjawab. Sekurang-kurangnya, saya berpendapat bahawa bebanan kepada anak muda dapat dikurangkan. Selain itu, kutipan bayaran balik hutang tidak dikenakan seleas 6 bulan tamat pengajian sepertimana yang dilakukan sekarang, tetapi setelah pelajar mendapat pekerjaan. Bagaimana mungkin pelajar akan mampu bayar jika masih belum memperoleh pekerjaan.

RUMUSAN DAN KESIMPULAN

Saya dapati bahawa kepada golongan mahasiswa yang mengikuti demonstrasi penghapusan PTPTN kini tidak sewajarnya berbuat demikian. Saya dapati juga, mengapa perlu ditentang? sedangkan PTPTN tidak pernah memaksa mana-mana individu untuk meminjam dengannya. Ianya terbuka kepada sesiapa yang berminat untuk meminjam. Jadi setelah anda membuat pinjaman, dan menandatangani perjanjian yang anda sendiri membaca dan menelitinya akan syarat dan terma, jadi mengapa kini anda perlu bangkit seolah-olah anda sedang dizalimi dan dianayai? Bukankah jika anda sedar akan implikasinya, maka dari awal-awal lagi anda sudah tidak terima akan PTPTN ini? Ataukah anda sebenarnya berminat untuk menjadi seorang ahli politik berbanding mahasiswa tulen?
Saya lebih senang jika perkara-perkara yang disebutkan dikaji dan dilaksanakan berbanding penghapusan. Ya, mungkin penghapusan ini dipersetujui tetapi jika mahu dilaksanakan apakah kerajaan juga bersedia untuk menampung perbelanjaan kepada pendidikan sektor swasta juga dan ini juga sebagai keadilan dan hak rakyat malaysia bukan?

Sunday, 22 April 2012

Kenapa mesti letak gambar anak?

Salams kerahmatan buat anda pembaca yang sudi meluang masa untuk membaca entry di sini setiap kali saya menulisnya di sini.

Kali ini saya mencuba untuk menulis berhubung trend sekarang terutama para rakan-rakan dan boleh dikatakan majoriti jugak yang suka meletakkan gambar anak mereka yang abru lahir di profile pic masing-masing di FB. Ya, saya jugak cuba untuk memahami perasaan untuk berkongsi rasa kegembiraan mendapat orang baru dalam hidup yang mahu dikongsikan bersama rakan-rakan anda di fb, tetapi apabila setiap perlakuan anak anda mahu diceritakan dan ditulis disana, membuatkan saya merasa mual dan naik menyampah pulak. Seolah-olah mahu menunjukkan bahawa mereka saja yang mempunyai anak dan mengapa pula mahu meng'update' semua perkara berkenaan baby itu?

Saya boleh juga menerima dan berkongsi kegembiraan mereka apabila buat pertama kalinya meletakkan gambar baby yang mahu ditunjukkan kepada semua. Tapi tak perlu rasanya sampai semua perkara sampaikan baby demam, mahu ke klinik, shopping dan sebagainya nak dimasukkan dalam tu. Profile pic sendiri pun, boleh ditukarkan kepada gambar baby. Bukankah bagus mereka-mereka ini membuka saja akaun FB untuk anak kecil itu dan update semua perkara berhubung baby kat situ kalau benar sangat pun mahu memberitahu dunia yang anak anda mahu berak,mahu minum susu, pegi clinic,balik kampung, pakai baju merah dan sebagainya.

Saya yakin juga buat pembaca yang mungkin tak bersetuju dengan pandangan ini akan mengatakan bahawa itu adalah FB mereka dan biarlah mereka menulis apa saja. Benar. Tapi ini juga pandangan saya yang melihat keletah yang memualkan dan menunjukkan bahawa mereka itu sudah tidak punya apa-apa mahu ditulis sehinggakan mengubah untuk menulis segalanya berkenaan anak mereka. ;) Ada juga yang saya perhatikan, siap meletakkan ayat dialog dengan anak mereka. Apakah ini laman sosial? Kebanyakkan daripada pemerhatian saya mendapati, kebanyakkan mereka-mereka yang meletak gambar-gambar baby dan cerita-cerita pasal anak mereka adalah dalam kelompok yang abru menjadi ibu dan ayah (anak sulung). Tetapi bila dah masuk 2 dan 3, penulisan di wall FB dah mula bertukar. Tiada lagi update sepanjang hari ataus etiap hari berhubung baby. Mungkin kerana dah mula merasa muak dan jelak agaknya. ;) Justeru, pandangan saya, marilah kita mengekalkan identiti sebenar dalam FB dan bercerita berkenaan apa yang difikirkan sesuai tentang apa saja termasuk anak, tetapi biarlah ianya sekadar besederhana dan tidak berlebih-lebihan.


Saturday, 21 April 2012

Shooting, shooting!!

Assalamualaikum buat semua, semoga anda berada dalam rahmat Illahi hendaknya.. Saya ingin menulis sikit saja untuk malam nih, iaitu berkenaan dengan beraksi di depan kamera. hihi..

Sebelum nih, bila tengok artis-artis yang berlakon dalam tv dan sebagainya nampak macam mudah, tapi bila sendiri yang lakukan masya allah punyahlah payah. Shooting nih pun bukannya nak masuk dalam mana-mana lakonan drama, tapi just untuk siapkan assignment yang memerlukan rakaman dibuat mengenai presentation. Tu pun punyalah seksa. sampaikan nak bercakap pun kadang-kadang tak terkeluar dari mulut. fuhh,, memang bukand arah pelakon agaknya. hihi. Apapon, semua itu dah pun selesai tengahari tadi bersama rakan-rakan dalam kumpulan. Start buat rakaman sejak pukul 10 pagi dan selesai jam 12 tengahari. Awalnya ingatkan sekejap saja, tapi mengambil masa jugak rupanye,, padahal nak buat rakaman hanya untuk 20 minit saja..urmm,, Alhamdulillah selesai semua dan dah pun submit. sekarang mahu fokus pada yang lain pula. ;p

Thursday, 12 April 2012

Saat Sibuk & Kritikal

Assalamualaikum wbt buat anda di luar sana yang sudi menjenggah ke blog ini dan membaca entri ini. Mudah-mudahan anda sentiasa berada dalam kandungan rahmatNYA, insya Allah.

Dikesempatan waktu yang seketika cuma., saya ingin berkongsi bersama anda mengenai waktu-waktu genting dan kritikal kini yang terpaksa dilalui oleh saya sebagai seorang pelajar dan juga pekerja. Masa semakin suntuk. Waktu untuk menghantar assignment-assignment yang berlonggok sudah semakin hampir ke tarikh penamatnya. Dalam waktu yang sama tambahan assignment juga membuatkan keadaan bertambah kelam-kabut. Tambahan pula, tugas harian juga semakin mencabar. Banyak perkara-perkara penting perlu dilaksanakan dalam masa terdekat membuatkan saya tak menang tangan untuk melaksanakannya.

Bagi bidang tugas kerja pula, masa untuk pejabat ini menguruskan aktiviti mesyuarat agung tahunan telah hampir tiba dengan jadual cadangan adalah pada 26 April 2012. Sehubungan itu, banyaklah perkara-perkara yang perlu dilaksanakan dan diselesaikan bagi persiapan untuk menghadapi mesyuarat agung. Apatah lagi mesyuarat kali ini adalah merupakan tahun pemilihan. Sudah tentu para perwakilan dan calon-calon bertanding akan mempamerkan kebolehan dan kesungguhan masing-masing untuk memenangi hati perwakilan. Selain itu, dari aspek pembangunan projek-projek ekonomi pula, susunan strategi dan kritis terhadap bidang-bidang tumpuan yang boleh menjana pendapatan kepada pejabat ini perlu disusun sebaiknya dalam memastikan sasaran yang disasarkan akan tercapai sepertimana yang dihasratkan. Dalam pada itu, sudah tentu masalah-masalah dan halangan pasti wujud ketika mana sesuatu perkara baik hendak dilakukan. Perkara ini bolehlah saya simpulkan sebagai lumrah kehidupan yang mana akan ada halangan dan kritikan serta tentangan jika sesuatu perkara yang hendak dibangunkan itu bermanfaat. Walau bagaimanapun, saya akan menghadapinya dengan tenang dan sentiasa memohon kekuatan daripada Allah s.w.t dalam setiap doa saya agar kekuatan itu dipinjamkan kepada saya bagi meneruskan usaha murni ini dan mudah-mudahan ianya diberkati hendaknya.

Sepanjang tempoh setahun menggemudi bahtera pentadbiran ini, banyak perkara yang saya pelajari dan saya cukup yakin bahawa semua ini didatangkan dengan hikmah disebalik kejadian. Saya bermohon kehadrat Illahi agar janganlah diuji saya akan sesuatu yang saya sendiri tidak mampu menanggungnya. Semoga dengan harapan dan doa yang ikhlas dari anda dan juga usaha yang gigih berterusan untuk memartabatkan perjuangan ini dan apa yang penting, ianya disukai oleh Allah swt dan mengahrapkan rahmatNYA sentiasa ada bersama saya, insya Allah.

Tuesday, 10 April 2012

Antara Kebolehan vs Keperibadian

KEBOLEHAN dan KEPERIBADIAN.  Kedua-dua perkataan ini seakan memacu minda saya laju ke arah mencari dan cuba untuk mengupas melalui pandangan saya terhadap dua perkataan ini dalam konteks mencapai kejayaan dalam apa-apa bidang yang diceburi dan juga cuba sedikit untuk mengajak anda di luar sana yang membaca entri ini untuk melontarkan buah pandangan dan fikiran supaya mungkin tajuk ini diperbincangkan dari aspek ilmiah.

Bagi memulakan kupasan ini, saya mulakan ia dengan satu persoalan iaitu Di antara KEBOLEHAN dan KEPERIBADIAN, yang mana satukah yang boleh membawa kita ke puncak kejayaan? Dalam persoalan yang lain pula, apakah saudara/i bersetuju bahawa dengan hanya kebolehan sahaja tanpa keperibadian itu, seseorang itu akan berjaya? atau sebaliknya? Atau apakah kesannya jika salah satu ini dipilih?

Saya diberi maklum bahawa dengan mempunyai keperibadian yang tinggi, ianya mampu melonjakkan diri untuk berada di puncak kejayaan. Dalam satu sesi yang lain pula, saya difahamkan bahawa kebolehan adalah sesuatu yang penting yang perlu ada untuk memandu diri untuk berada di puncak kejayaan! PERSOALANNYA, YANG MANA  (KEPERIBADIAN ATAU KEBOLEHAN) INI BERSIFAT LONG-TERM DAN YANG MANA PULA BERSIFAT SHORT-TERM?

Saya mohon supaya anda dapat membantu untuk menghuraikannya dan melontar idea untuk persoalan-persoalan ini supaya saya mendapat input dan akan saya simpulkan pada entri akan datang setelah saya juga membuat sedikit kajian dan perbandingan senario semasa, insya Allah.

Monday, 9 April 2012

08 April : Birthday Saya

Alhamdulillah... setinggi kalimah dipanjatkan kesyukuran kehadrat Illahi atas nikmatnya dapat saya menikmati hidup ini hingga ke usia sekarang. Tarikh 08 April setiap tahun sangat bermakna buat saya. Lebih-lebih lagi ianya merupakan ulang tahun kelahiran saya. Syukur ini dipanjangkan kepada Allah kerana tiada nikmat yang tinggi melainkan nikmat islam buat saya. Alhamdulillah hingga kini saya masih seorang muslim. Mudah-mudahan nikmat ini kekallah hingga ke akhir hayat saya.

Saudara,
Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan bebanyak terima kasih buat kawan-kawan dan semua yang sudi mengucapkan "happy birthday" buat saya semalam dan hari ini. Kiriman ucapan dan mendoakan saya juga banyak diterima melalui pelbagai medium. Sama ada melalui FB, sms,telefon, kiriman kad ucapan, dan sebagainya. Terima kasih buat semua.

Sebenarnya, saya menyambutnya ketika saya berada di Kuala Lumpur semalam. Sambutan tepat pada pukul 0001 tarikh 08 april disambut dengan kawan saya yang juga kebetulan tarikh lahirnya adalah juga pada 08 April. Kami saling mengucapkan selamat menyambut ulang tahun kelahiran masing-masing dan sebagai tanda penghargaan dan meraikan, kami makan makanan jawa "Pecal Lele" di kg. pandan, Kuala Lumpur. Sapa pernah makan makanan ini? ;p

Sambutan Birthday saya kali ini tentunya bermakna apabila saya menerima sesuatu daripada si dia. .. Seutas jam tangan! yey,, i like..Terima kasih atas hadiah yang dikirimkan.

Namun, dalam keceriaan dan kegembiraan menyambut ulang tahun kelahiran, hati ini menjadi sebak dan sedih apabila menerima satu kiriman SMS daripada ibu tersayang,. Mak beritahu yang dia sebenarnya nak buatkan suprise tuk saya dengan menyiapkan kek hari jadi saya yang menjangkakan saya akan pulang ke kampung. Tapi, ketika  itu saya di kuala lumpur untuk urusan penting. Aduhh,, sangat sedih,, apa pun, buat mak.......... minggu nih, saya akan pulang jumpa mak - insan yang paling saya sayang di dunia ni.....akan saya jumpa mak dan nanti kita makan kek ye mak... Terima kasih buat mak yang melahirkan saya dan membesar serta mendidik saya sehingga sebagai mana sekarang nih mak... Ya Allah ya Tuhan ku, kau panjanglah usia ibu ku, dan sihatkanlah kesihatannya ya Allah.. dan sesungguhnya kasihku padanya amat dalam dan janganlah kau jadikan antara kami sedikit kedukaan. Sesungguhnya, kami adalah insan yang lemah, janganlah kau uji kami dengan ujian yang tidak mungkin tertanggung kepada kami ya Allah...Amin, ya rabbalalamin...

Thursday, 5 April 2012

Subhanallah,,

Terfikir saya sebaik saja mendengar ceramah agama di youtube yang disampaikan oleh Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man malam semalam. Antara yang disebut oleh alfadhil ustaz ialah beliau menyentuh soal kehidupan didunia dan alam akhirat dan kubur.

Memetik kata-kata Saidina Ali r.a yang mengibaratkan kehidupan manusia di muka bumi ini umpama seseorang yang sedang bermimpi. Kemudian, selepas mati maka umpama manusia itu baru terjaga dari tidur yang dibuai mimpi. Allahurobbi.. Ertinya, cuba kita bayangkan yang kita sedang bermimpi. Kita bermimpi menjadi seorang kaya misalnya, memandu BMW, duduk dalam rumah mewah, berpakaian lawa dan mahal atau bermacam-macam mimpi. Tetapi apabila kita tersedar dari tidur, apakah semua yang kita mimpi tadi masih ada atau sebenarnya tidak ada?? Kita pun, akan cakap, "owhh aku mimpi tadi.." tak pun, "alahh,, kenapalah mimpi,, kenapa xbetul-betul jer senang,,,hurmmm". itulah ungkapan-ungkapan yang mungkin diluahkan. 

Demikianlah halnya dengan kehidupan didunia. Sebenarnya, seolah-olah kita sedang bermimpi dan kemudiannya kita semua akan menuju alam akhirat yang pastinya kekal dan tiba! Bagi mereka yang telah pergi dulu dari kita, sebaik saja didalam kubur, maka terjagalah si mati dan sedarlah dia bahawa dia telah kembali kerahmatullah. Tahulah dia bahawa alam kubur itu benar,mati itu benar dan pertanyaan di alam kubur itu juga benar. Di dunia ini, jika kita menikmati kenikmatan sekarang ini adalah bersifat sementara dan tidak kekal. Contohnya kereta,harta, anak-anak,isteri,keluarga dan sebagainya. Tetapi apabila kita mati, semua itu akan pergi dan hilang. Tidak satupun yang akan bersama-sama kita di alam kubur nanti walau sayang macam mana sekali pun. Cuma amalan, sedekah jariah dan doa dari anak yang soleh,,,,Samalh perumpamaan seperti mimpi. Apabila tersedar semua itu hilang dan tak mungkin akan tersambung kembali mimpi tersebut walaupun kita sambung tidur semula. demikianlah halnya dengan kehidupan di dunia. Apabila mati, tak mungkin akan hidup semula dan kembali ke muka bumi dan alam dunia seperti dulu.. Subhanallah..

Justeru, dikesempatan ini, saya ingin mengajak kawan-kawan yang sudi baca entri ini agar marilah kita memperbanyakkan amalan kita untuk bekal diakhirat nanti..;( kerana kita tak pasti bilakah kita akan terjaga dari mimpi ini.. Subhanallah.. Semoga allah letakkan kita dalam golongan orang-orang yang dikasihiNYA , Insya Allah..  

Sunday, 1 April 2012

Kawan Lama

Assalamualaikum dan semoga anda sekalian berada dalam kerahmatan Allah s.w.t. Entri kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai kawan lama iaitu kawan-kawan masa sekolah rendah dulu.

Bertahun lamanya kami bersekolah di sekolah yang sama ketika di sekolah rendah, akhirnya ada dikalangan kami yang telah berpindah sekolah, rumah dan sebagainya. Ada di antara kawan-kawan saya tu yang telah berpindah ke negeri-negeri lain dan menetap di tempat lain. Tapi ada juga yang masih berada di kampung dan tidak ke mana-mana. Untuk itu, kami boleh berhubung dan bertegur sapa. Buat kawan-kawan yang telah berhijrah, agak sukar buat kami untuk berinteraksi dan berhubung. Tambahan pula, waktu tu masih lagi kanak-kanak dan kecanggihan teknologi pun masih berkurangan. Sehinggalah munculnya Friendster! ada juga diantara kawan-kawan tu yang boleh berhubung semula melalui Friendster. 

Kemudiannya, munculnya FB ini ramai juga yang telah bertemu kembali. Bertemu pun hanya sekadar dalam talian maya saja lah. Tapi, melalui tu jugak, boleh lah jugak kami saling mengetahui status dan apa yang dilakukan bagi pihak masing-masing.

Buat kawan yang memang langsung xjumpa, memanglah terus lost contact. Apapun, pada hari sabtu yang lepas, salah seorang kawan saya menjemput kami untuk hadir ke majlis kenduri kawennya. Semeangnya nostalgia apabila hadir ke kenduri kawen kawan masa sekolah rendah. Hihi... Banyak kenangan dan peristiwa yang boleh diimbau bila ke sana, tambah-tambah lagi kawan-kawan yang seangkatan pn ada sama. Buat nazirah, selamat pengantin baru.

Masa sibuk menunggu kawan-kawan lain datang, kami sempat bersembang dan bertanya khabar mengenai kawan-kawan yang memang terus hilang. Ahmad Syahir- merupakan kawan sekolah rendah saya yang berpindah sejak dari tahun 4. Akhirnya, dimaklumkan oleh salah sorang kawan kami yang dia kini di Kuala Kangsar. Akhirnya, pada malam ahad yang lalu, saya di 'add' oleh ahmad syahir di FB. Pada mulanya sebaik saja approved, saya di sapa melalui chatting, " knai aku lagi x?" .. aku jawab, xcam tapi nama macam member skolah rendah aku dulu. Dia dengan terus sebut itulah dia.. haha.. Keciknya dunia. 17 tahun xjumpa, ilang dan tiba-tiba boleh jumpa dalam FB. haha.. sekali saling bertukar-tukar no fon, then dia telefon just nak cakap " salam,, ape kabor?,,,, 17 tahun xcakap n telefon, hari ni baru dapat cakap ngn ko..lame gile"..

Apapun, saya gembira kerana dapat bertemu semula kawan lama walaupun di ruangan FB. Berharap, pada kawan2 lama boleh berjumpa dalam satu majlis untuk nk imbas semula kenangan lama waktu sama-sama di bangku sekolah dulu...rinduuu..