Thursday, 29 March 2012

Nasib Daun Karipulai...

Sebelum saya meneruskan kandungan entri ini, mungkin pada anda membaca tajuk entri saya ada yang tidak tahu apa itu karipulai.. Sebenarnya itu istilah yang diguna di tempat saya mengenai sejenis daun yang dimasukkan dalam gulai/kari bagi menambahkan aroma kari berkenaan. Mungkin ada yang lebih tahu jika disebut daun kari. Bagi frasa yang lebih tepat lagi di tempat saya ialah dengan ejaan "karapole"

Saya ingin mengajak pembaca sekalian mengenai sebuah kisah pendek ini supaya saudara/i dapat merenung seketika dan melihat akan sejauh mana perkara ini dalam kehidupan harian kita. 

Kita sentiasa sedia maklum bahawa jika ingin menghasilkan masakan kari yang sedap memerlukan ramuan dan rencah serta rempah yang cukup bagi melazatkan ketika makan nanti. Bagi tujuan itu, bau atau aroma masakan perlu diwujudkan terlebih dahulu bagi membangkit rasa lapar dan mengizinkan otak kita untuk segera mengarahkan dan menggerakkan tubuh untuk merasa masakan yang dimasak. Saudara/i, terutama bagi wanita khususnya, jika ingin memasak gulai/kari kepala ikan misalnya kita akan mencukupkan kelengkapan memasak. Cuba bayangkan apa akan jadi pada kari kepala ikan kita jika semua telah cukup cuma daun karipulai itu saja yang tidak ada?  Kita akan berusaha sedaya upaya untuk mencari segenap pelosok kampung dan kejiranan kita kalau-kalau ada yang menanam pokok berkenaan kerana ingin mengambil daun berkenaan untuk menlengkapkan kesempurnaan masakan kari kepala ikan tadi. Jika tidak ada, apakah gulai/kari itu sedap untuk dimakan? apakah namanya masih kari? ya mungkin kari tapi kari yang hilang aromanya dan sekaligus hilang selera penggemarnya bukan? Padahal, daun karipulai tadi kita hanya perlukan sedikit saja dalam masakan. Padahal daun karipulai tadi bukannya boleh dimakan pon sepertimana kita memakan isi ikan dan kepala ikan atau menghirupnya seperti kuah gulai kn? Padahal, daun karipulai tuh kecil sahaja saiznya berbanding kepala ikan yang menjadi subjek utama bukan? tetapi persoalannya, mengapa perlunya daun karipulai yang kecil ini?apa perlunya daun karipulai yang tidak boleh dimakan atau dihirup daunnya? Sepatutnya, kalau namanya kari kepala ikan, bukankah kepala ikan tuh sudah memadai tanpa daun karipulai?

Berpandukan kepada persoalan-persoalan tadi, jelas menunjukkan bahawa bertapa pentingnya daun karipulai dalam penghasilan sesuatu masakan kari. Walaupun kecil, namun ianya juga menyumbang kepada kesedapan dan kelazatan kari berkenaan sedangkan ianya tidak boleh dimakan seperti isi ikan mahupun dihirup daunnya seperti kuah gulai/kari. Tetapi, persoalan besar di sini ialah MENGAPA PENTINGNYA DAUN KARIPULAI TADI KETIKA PERINGKAT PENYEDIAAN MASAKAN, TETAPI PADA WAKTU MAKAN, ORANG MEMBUANG ATAU MELETAKNYA KE TEPI PINGGAN SEOALAH MENYISIHKAN ATAU JASANYA TIDAK LAGI DIKENANG? Di sini juga jelas menunjukkan bertapa pentingnya 'teamwork' dalam sesebuah organisasi dan sebagainya. Dalam organisasi, semua ahli/kakitangan adalah penting dan semua mereka adalah penyumbang kepada kejayaan sesebuah organisasi. Justeru, semua pihak perlu dihargai atas peranan masing-masing dan tidak harus ada pihak yang dipinggirkan atau disisihkan! Malang jika sesebuah organisasi cuba untuk melakukan kepada kakitangannya seperti nasib daun karipulai ini. Sebagai contoh, bagi sesebuah organisasi perniagaan, ada didalamnya pengurus perniagaan, CEO, eksekutif hinggalah kepada tukang sapu sampah! Apakah jika bos syarikat ini hanya akan memberi perhatian kepada eksekutifnya sahaja tetapi meminggirkan tukang sapu sampah ini kerana kononnya tukang sapu sampah ini tidak merancang untuk kejayaan syarikat? Jika begitu, maka analogi nasib daun karipulai berulang lagi. CEO mungkin tak sedar bahawa walaupun peranannya selaku tukang sapu sampah saja, tapi cuba bayangkan apa yang akan berlaku jika tukang sapu sampah ini tidak ada dalam tempoh 1minggu? bagaimana keadaan kebersihan syarikat?..

Oleh itu, hargailah orang dan pasukan kita. Yakinlah bahawa setiap diantara mereka merupakan penyumbang kepada kejayaan sesebuah organisasi. Jangan jadikan mereka sepertimana nasib daun karipulai... Perlu ketika ingin menaikkan aroma dan selera, tetapi membuangnya ketika waktu makan! Renung-renungkan dan selamat beramal.. ;p 

Monday, 26 March 2012

Dr Masyarakat Atau Kaunselor?

Menyentuh soal doktor merupakan suatu kepakaran dalam bidang tertentu khususnya seperti perubatan, penyakit dan sebagainya. Namun, bagi haiwan, mereka yang mendalami bidang kesihatan haiwan pula juga menggunakan dr di awal nama mereka. Ini dipanggil sebagai nama gelaran buat seseorang yang pakar dalam bidang tertentu. Dalam soal yang lain, bagi mereka-mereka yang mempelajari disiplin ilmu hingga ke peringkat Phd juga akan menggunakan gelaran Dr di hadapan nama mereka.

Tapi bagi entri kali ini, tajuknya adalah dr masyarakat atau kaunselor? Ini merujuk pada gelaran bukan rasmi tapi bolehlah dikategorikan sebagai 'dr' atau 'kaunselor'. Ianya menyentuh mengenai kerja saya yang dijalankan kini. Tugas saya adalah perlu berhadapan dengan masyarakat khususnya masyarakat kampung yang menjalankan aktiviti pertanian. Biasalah, apabila bidang tugas yang berhubung dan berjumpa dengan masyarakat peladang ini ianya memerlukan satu tinjauan dan juga sedikit kajian sebelum berhadapan dengan golongan ini. Dengan menyatakan bahawa golongan ini adalah istimewa, kerana dikalangan mereka ini sangat bijak dan pandai terutama ketika berhujah dan juga anda akan menjumpai pelbagai masalah setiap hari dan jika anda mengambilnya sebagai sesuatu yang positif, maka ianya baik untuk kelangsungan hidup anda. Tugas yang melibatkan diri dengan masyarkat dan peladang boleh menjadikan seseorang itu matang dan dapat banyak perkara baru dalam hidup.

Cabaran dan keseronokan di sini adalah apabila anda mungkin akan dikunjungi oleh kelompok ini setiap hari dengan bermacam-macam isu dan perkara beserta pelbagai gelagat manusia. Dari situ, anda memerlukan kefahaman dan juga perlu menjadi seorang pendengar setia sebelum dikehendaki membantu masalah atau isu yang dikemukakan. Antara masalah yang ditimbulkan, adalah masalah berkaitan komuniti, usahawan, isu masyarakat setempat, isu rumahtangga dan sebagainya. Pemerhatian saya, pada mereka ini jika dapat berjumpa dengan kita dan meluahkan isi hati mereka merupakan suatu perkara yang baik dan sudah memadai. Jika kita mengutarakan kaedah penyelesaian pula, ianya bertambah-tambahlah menggembirakan hati mereka. Apabila sedikit kajian secara sendiri, saya dapati mereka ini sebenarnya memerlukan perhatian.

Bagi saya, kadang bila sendirian, mula saya terfikir apakah sekarang ini, tempat ini dan diri saya seorang 'Dr' masayarakat atau 'kaunselor'? haha... sampai isu rumah tangga pun kadang-kadang di bawa ke pejabat untuk minta penyelesaian. haha..Apa pun, saya seronok dengan kerja saya dan saya mengganggapnya sebagai satu cabaran dan ianya sangat membantu saya untuk menimba pengalam untuk mendidik manusia menjadi manusia! Anda di luar sana juga, buat yang malas atau tak suka pada kerja anda, nasihat saya supaya jadikannya positif supaya anda boleh menyesuaikan diri dengan kerja anda kini! ;p

Tuesday, 20 March 2012

Surat Anak Mak Yang Dah Tak Nakal

cerita pendek sebelum tidur.
aku copy and paste from satu website..bacalaa law maw baca.. law tamaw, tiada paksaan..

Surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati...selain mampu mengingatkan jasa ibu kita di Malaysia , ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..

Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2(bg yg sudah memiliki cahaya mata) supaya anak2 kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat ini ,insyaAllah. .
************************************************************************************

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

Mak.....
Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu......
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran... ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter.....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi....
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni...
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak.....
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univesiti....
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,

Apa ertinya hidup ini, jika...

Assalamualikum dan salam kerahmatan buat anda di luar sana. Ingin sekali saya memanjatkan kesyukuran kehadrat Illahi kerana masih diberi ruang dan peluang untuk terus hidup dan menikmati nikmat Allah s.w.t sehingga ke hari ini. Alhamdulillah.

Di kesempatan waktu petang seumpama ini, tatkala sebelum masuknya waktu maghrib ini, saya ingin mengajak anda semua supaya merenung seketika mengenai perjalanan hidup kita di muka bumi Allah dari saat kita mula masuk ke alam dunia hinggalah ke hari ini. Pelbagai nikmat telah kita kecapi dan rasai yang dikurna Maha Pencipta buat kita. Tak ada satu sen pun dikenakan bayaran. Tetapi berapakah ramaikah dikalangan kita yang bersyukur? Allahurobbi..

Apa ertinya hidup ini, jika manusia itu hidup dalam tiada panduan agama. Apa ertinya hidup ini jika hanya mengejar dunia? sedangkan negeri akhirat adalah kekal selamanya. Apa ertinya hidup ini,jika kita terlalu mengejar pangkat dan harta di dunia yang sementara?sedangkan kerajaan allah lah yang maha gagah dan perkasa. Subhanallah. Saya menyentuh beberapa persoalan di atas apabila saya melihat sekarang ini seolah-olah kita hidup dalam keadaan yang melalaikan. Orang sibuk untuk bercakap keduniaan melampaui akhirat. Ini mengingatkan saya akan tazkirah guru lama saya suatu ketika dahulu apabila menyatakan bahawa hidup ini seumpama sebuah kapal. Kita berada dalam kapal itu. Secara lumrahnya kapal memerlukan air untuk berlayar. Dalam kapal itu sendiri juga memerlukan air untuk minum para kelasinya,mandi-manda dan sebagainya. Persoalannya, apakah air didalam kapal diperlukan terlalu banyak? Sudah tentu tidak. Jika banyak, maka pasti karam kapal berkenaan. Begitulah halnya dengan kita di dunia. Soal dunia perlu, tetapi jangan keterlaluan sehinggakan kita melupai bahawa kita sedang dalam perjalanan menuju ke satu destinasi yang pasti - Akhirat.

Ingin sekali saya berpesan kepada diri ini dan anda semua yang dikasihi.. janganlah sesekali melupai Allah. Bertaqwa lah kepadaNYA dengan sebenar-benar taqwa. Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan orang-orang yang mendapat pengampunan illahi dan berada dalam rahmatNYA insya Allah. Disamping itu juga,dalam pada dunia kini dalam serba canggih ini, marilah kita juga mengambil kesempatan untuk menggunakan peluang ini untuk menulis perkara-perkara yang berfaedah untuk perkongsian bersama. Saya sangat bersyukur kerana diberi nikmat ISLAM, dan saya sentiasa berdoa agar mati saya juga dalam ISLAM. Amin..

Sunday, 18 March 2012

Ketika ber'Facebook' , kalau boleh elakkan

Ramai yang mempunyai akaun FB. Fenomena FB nih telah melanda dunia termasuk malaysia sejak beberapa tahun yang lalu. Bagi Malaysia,(negara lain xtau) fenomenanya sangat hangat dan dahsyat. Macam-macam cerita boleh berlaku kerna FB. Ada yang bertemu jodoh alaf bafu nih pun kerana FB lah, jumpa kenalan lama pun di FB jugak,ada bab kes-kes cerai-berai pun sebab FB, share maklumat pun di FB, promote barangan,produk,syarikat,jualan langsung dan bermacam-macam lagi juga diguna oleh orang melalui saluran FB termasuklah ahli-ahli politik,artis dan sebagainya bagi mencapai matlamat masing-masing.

Tapi, bagi aku tak kisahlah apa tujuan sekalipun, bagi pengguna Akaun di FB pastikan anda menjaga tata penulisan serta sensitiviti orang lain ketika mencurahkan isi hati atau apa yang terlintas di fikiran anda di sana. Di sini, banyak yang boleh dilakukan demi kebaikan. Apa yang aku nak sentuh di sini berhubung satu perkara yang jika boleh dielakkan kerana bakal mengundang rasa mual,loya serta meluatnya para pembaca di FB anda.

1. Elakkan daripada Terlalu sangat nak update pasal anak korang (bg yg dah berkawin+beranak)

contohnya, dulu masa belum berkahwin dan beranak pinak,xpulak sibuk nak update sebegini kerap pasal korang punya rumahtangga. Tapi sejak2 beranak nih, amboiii...kejap2 jer update pasal anak sorok remote tv lah, gelagat anak di rumahlah, ambik foto anak tengah tidur then wat ayat sedih yg kononya kesian kat baby sebab mummy busy xdapat ng perhatian mcm mummy org lain..uwekkksss,, tlg lar,, mo muntah oke,,Tambah teruk lagi, siap tulis kat wall yg anak korang nak adik???adehhh,.,,etc..

Moral, - Bukan xboley korang nk tulis pasal anak korang, tapi jgn berlebihan sangatlah sehinggakan menampakkan pada khalayak yang seolah-olah korang jer yg ada anak and sampai semua nk cerita...too much ok,

2. Elakkan daripada mencurahkan kasih sayang yg berlebihan pada kekasih anda di FB

Ok, ramai rakan-rakan Fb jugak punyai kekasih hati masing-masing. Buat semua, tak perlu nk tunjukkan korang dan pasangan seolah-olah pasangan paling romantik atau apa di FB. Cukup untuk tau korang dan couple masing-masing. Tak payah nk tulis ayat yang meleleh2 kat FB yang kononnya bercinta bagai nak rak or caring habis.. Cukup thru telefon or sms or apa saja yang just melibatkan korang dan xmelibatkan orang lain. Kerana anda juga perlu tau yang orang lain xambik pusing pun tentang korang punya percintaan. Nih ada sesetengah tuh yang tulis makkkaiii bersastera bagai...haha...kalau ada yang baca dan pernah lakukan, harap pasni berubah. Cukuplah, yang tau hanya pasangan masing-masing. Sebab yang bercinta korang bukannya semua pemabca FB kan,kan..

Banyak lagi perkara yang perlu dielakkan, tapi rasanya cukup dulu untuk kali ini dan semoga menjadi panduan dan jika anda rasakan yang ditulis ini tak betul dan sebagainya, terpulang pada diri masing-masing,,;p

Saturday, 17 March 2012

Macam Tu Pulak,,,Oke,

Order kena pakai code. Tak main lar main tulis,tulis nama menu yg nak makan. Contohnya nak mee rebus, skrg nih dah xtulis "Mee Rebus". Skrg da pakai kod bagi mee rebus yang tertera dalam buku menu tuh. Begitulah keadaannya bila aku berkunjung ke sebuah cafe tadi untuk order makan +minuman.

Cafe nya nih agak esklusif gakla dan selesa. Order macam aku cakap tadi lah, just masukkan code number jer. So, hasil daripada keinginan ku dan juga setelah semak menu yang diberi, jadi aku telah pilih code L22(kuey teow sup) satu, serta untuk minuman J2(orange juice). Bila, pelayan yang datang amik order tadi kembali semula ke meja, maka dia pun bawa lah kertas yang ditulis kod tadi ke kaunter untuk di 'key-in' dalam sistemnya supaya bahagian kitchen dapat sediakan menu sepertimana yang dikehendaki oleh pelanggan. Itulah bertapa canggihnya teknologi sekarang neyh. Main key-in je dalam komputer, xpayah terjerit2 macam time2 dulu atau di warung-warung. tapi, personally, pada aku aktiviti jerit-jerit dan bunyi periuk belanga yang bising tuh penambah kepada kemeriahan untuk makan-makan santai waktu petang dan malam.,taklah terlalu protokol dan sunyi sangat kan.hihi

Ok, back to my cerita nih, setelah hampir 5 minit menunggu, maka J2 aku pun sampai. Walaupun pada aku, jangkamasa yang diberikan oleh pihak cafe pada customer nya tidak memuaskan, tapi oklah pada aku yang tak terlalu cerewet soal tu. Selang 5 minit kemudian, maka saat yang ditunggu2 telah tiba. L22 (kuey teow sup) yang di order akhirnya di bawa oleh pekerja cafe berkenaan dan dengan selamber nya dia bg aku ntah apa kod pun aku xpasti, tapi bahasa mudahnya ialah NASI GORENG KAMPUNG! Oke,.. Aku pada mulanya agak kagum dan bangga jugaklah sebab order pakai kod dan siap key-in pulak pakai sistem+komputer...tapi last2 camni jadiknya..aduiii..

Maka, ku panggillah pekerja cafe berkenaan dan tanya pada dia adakah aku tersalah tulis kod number menu tuh? yela takut gak sebab selalunya kalau tulis kod nih payah nak salah kan.. Kemudian, dia pun check semula kat kaunter, then bgtau yang bahagian kaunter silap key-in kod number. Alamak, pakai sistem pun silap eh?..ermm oke,, So., aku cakap ngan pihak cafe tuh supaya kuey teow sup tuh mintak dibungkuskan jela sebab dah xda mood mo makan situ, sbb lama sangat tunggu. Dengan confident nya dijawab - Ok, tunggu jap bang eh..

After 10 minit kemudian,,setelah muka ku pun da naik tak berapa nak senyum sebab terlalu lama tunggu, pekerja cafe tuh datang dan bgtau yang "abang, kuey teow yang abang pesan tuh, xda lah malam nih. Kalau kuey teow goreng boley x?" ,,Bak kata pepatah, jangan banyak komunikasi kalau time2 camni.. terus aku cakap cancel jer dan buat payment minuman jer. Keluar pada cafe yang ku anggap berprestij tadi terus ke warung then aku order "abg, kuey teow sup 1 bungkus",, dijawab semula oleh abg warung tepi jalan nih.."siap!".. haha (bahasa standard kan org beniaga).. 5minit jugak ah tunggu selepas perkataan siap yag abg slumber nih cakap td..hihi,, tp kejap jer, da siap kuey teow aku, da baru selesai aku sapu td..

Terfikir aku, yg xguna nak pakai sistem canggih manggih kalau last2 warung yang xpayah guna sistem key-in bagai,, boley bagi service cepat dan terbaik!

Dunia Blog : Keunikan & Followers

Satu fenomena buat diri aku bila lihat rakan2 blogger yg lain yang punyai ramai followers masing-masing. Sangat kagum. Tak terjangkau dek fikiran untuk aku nak dapat ramai followers yg macam tuh. Jangan katakan puluhan ribu,ribu atau ratus,, puluh pun xpasti,,ehe,, Terfikir jugak mungkin sesuatu yang unik dalam blog anda sehingga membuatkan ramai yang ingin mengikutinya dan menjadi pembaca setia bg setiap kali entry yang dimasukkan.

Apa pun, aku sangat kagum dan salute lah dengan korang yang punyai ramai followers. Hasil daripada pemerhatian yang dilakukan,(eceh2,,haha) mendapati ada yang baru seminggu wat blog,,tp followers da hampir 100 org,. perghh,, Ada blogger yang ada followers sampai puluhan ribu tuh pulak,apa kes?... mmg mcam pisang panas lahh,,Disamping tu jugak, setiap blog yang dihasilkan mempunyai tarikan dan keunikkan yang tersendiri. Sama ada dari segi persembahan dan juga design bagi tiap2 blog. Tak ketinggalan juga dari segi gaya penulisan dan penceritaan bagi pengisian entri2 yang dimuatkan dalam blog masing-masing.

Chaiyokk dan tahniah buat anda sang blogger yang pyai ramai pengikut!

Thursday, 15 March 2012

Trivial Pursuit: Cepat sekali masa berlalu,,

Trivial Pursuit: Cepat sekali masa berlalu,,: Terfikir saya akan bertapa cepat sekali masa itu berlalu. Bila melihatkan kad-kad jemputan kawin yang dibuat panggilan melalui FB, penghanta...

Monday, 12 March 2012

Cepat sekali masa berlalu,,

Terfikir saya akan bertapa cepat sekali masa itu berlalu. Bila melihatkan kad-kad jemputan kawin yang dibuat panggilan melalui FB, penghantaran di rumah dan sebagainya, membuatkan akdang-kadang saya merasakan bahawa inilah dia kehidupan putaran alam.

Tambah membuatkan saya lebih teruja apabila merasakan ianya sesuatu yang berada dalam mimpi ataupun sedang saya melihat sebuah filem yang panjang. Cuba bayangkan, saya masih lagi teringat akan memori sewaktu di zaman sekolah sama ada sekolah rendah, menengah, di IPT dan kenangan-kenangan semasa menunggu keputusan SPM, semester break dan sebagainya bersama-sama kawan-kawan saya terutama di kampung, tetapi kini mereka-mereka itu telah pun bertemu pasangan masing-masing dan kelihatan bahagian sekali. Sesungguhnya saya gembira melihat keadaan itu. Namun, itulah yang saya katakan tadi, bagaikan tak percaya pulak kawa-kawanku ini kini telah bergelar seorang suami dan mempunyai tanggungjawab yang besar selain mempunyai bahtera masing-masing untuk dilayarkan.

Itu soal yang baru berkahwin dan membuat jemputan. Jika dilihat lagi, kawan-kawan sekolah rendah saya, ramai diantara mereka yang telah meletakkan gamabr-gambar anak masing-masing di wall FB. Seolah-olah mereka kini jauh lebih dari sebelumnya. Bukan sahaja sebagai suami, tetapi kini sebagai seorang ayah/bapa kepada seorang kanak-kanak. Allahurobbi,..Cepatnya masa berlalu... Dulunya mereka-mereka ini adalah kawan yang duduk melepak sekali, tapi kini telah punyai keluarga dan perlukan perancangan yang baik untuk memeta halatuju keluarga masing-masing. Itulah yang membuatkan saya kadang-kadang seakan tak percaya pulak sepantas ini masa berlalu. Sesekali macam sedang menonton filem pulak,,;p

Bagi hujung bulan ini - 31 mac 2012, seorang lagi kawan lama saya (nazirah Ngah) akan mendirikan rumah tangga. Tahniah Nazirah,,semoga bahagia dan berkekalan hendaknya. Begitulah cepatnya masa berlalu. Tau-tau saja sudah menjangkau usia ke 27 tahun. Insaflah saya akan firman Allah dalam surah Al-Asr(ayat 1- 3)"Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar".

Masa akan meninggalkan kita sekiranya kita leka dan alpa. Justeru itu, saya menyeru diri saya dan anda supaya marilah kita memperbanyakkan amal kita untuk bekalan kita bagi bertemu Allah S.w.t di destinasi kekal kita - Akhirat- ,, Insya Allah.

Saturday, 10 March 2012

Baru berjinak-jinak dengan GOLF

Sukan golf merupakan sukan yang dilihat untuk golongan elit. Menyentuh soal perbelanjaan bagi terlibat secara serius dalam sukan nih pun ianya memerlukan komitmen modal yang besar bagi peminat-peminat yang mahu menyertai secara aktif untuk sukan jenis ini. Apa tidaknya, latihan untuk melantik tenaga pengajar saja pun sangat tinggi. Dengar-dengar daripada rakan-rakan yang telah menyertai golf nih, untuk bayaran kepada jurulatih pun sekurang-kurangnya paling rendah RM 400-500/bulan. Itu belum soal peralatan yang diperlukan lagi. Contohnya seperti golf set, glove,T, bola golf, kasut, n etc. Belum lagi untuk bayaran green fees, buggy bagi setiap kali turun ke padang, bayaran untuk 100 biji bola bagi latihan di driving range dsbnya.

Benarlah pandangan ramai bahawa permainan ini hanya sesuai untuk golongan berada dan yang mempunyai kedudukan saja. Namun, tidak mustahil dan bukanlah dilarang buat golongan sederhana seperti kebanyakkan kita. Mengambil contoh diri saya yang baru berjinak-jinak untuk turun mengenali golf ini, merasakan bahawa akan bertapa uniknya permainan ini. Dulunya, saya juga berpendapat bahawa golf ini diterjemahkan sebagai Golongan Orang Lemah Fikiran, Golongan Orang Lupa Family, Golongan Orang Lupa Fardhu dan sebagainya. Tetapi, bila perlahan-lahan saya bersama rakan-rakan lain cuba untuk mengenali golf ini, rupanya permainan ini membentuk seseorang untuk membina keyakinan diri melalui dalaman. Ianya juga melatih individu untuk beretika dan disiplin selain jujur dan waras dalam pertimbangan!

Sebenarnya, terlibatnya saya dalam Golf ini adalah hasil daripada bos saya yang sememangnya sangat dihormati dan disegani dalam arena Golf ini dikalangan pemain-pemain lain termasuklah dikenali di istana Perlis akan kebolehan bos saya untuk bermain dan melatih orang untuk pandai bermain golf sebelum ini. Bertitik tolak dari situ, beliau telah mengarahkan supaya kakitangannya untuk turun bermain golf dan kesediaannya untuk menunjuk ajar dengan percuma! Oleh itu, saya bersama rakan-rakan lain pada mulanya terpaksa, tetapi kini semakin suka terhadap golf. Masih banyak lagi yang perlu dipelajari terutama dari segi pukulan, pengiraan mata,teknik betul untuk bermain selain pemahaman undang-undang pemainan dan juga istilah-istilah dalam permainan.

Sebaik berpeluang untuk bermain di padang golf, saya dapat perhatikan kebanyakkan orang di sini adalah orang yang berjawatan tinggi dari pelbagai jabatan dan sektor. Di sinilah pertemuan mereka dan dapat berkenal-kenalan antara satu sama lain. Mereka di padang sangat beretika dan menghormati di antara satu dengan yang lain. Rupa-rupanya, dari segi memukul bola golf dan tindakan-tindakan semasa permainan berlangsung semuanya dilihat,dinilai dan diperhatikan oleh semua orang terhadap kita. Bagi yang telah lama terlibat dalam arena ini, golf sebenarnya boleh mencerminkan perwatakan seseorang!

Disamping itu juga, ianya juga menyihatkan badan. Permainan yang memerlukan kita berjalan dan mengeluarkan peluh mampu menyihatkan badan. Cuba bayangkan apakah kita mahu berjalan jauh tanpa tujuan? pastinya tidak. tetapi dengan bermian golf, anda perlu berjalan untuk mencari bola golf yang telah dipukul dan dengan cara ini ianya membakar kalori dan mampu memberi keishatan yang baik buat diri.

Berbalik kepada saya yang baru sahaja terlibat. Beruntunglah kami kerana kesudian bos untuk menurunkan ilmu golf kepada kami. Selain itu, perasaan malu hampir dikikis sepenuhnya kerana ramai kawan-kawan yang turun itu juga masing-maisng baru mengenali golf. Bayangkan jika semua telah punnyai kemahiran dan telah pandai dan hanya tinggal saya saja yang baru bertatih, mungkin juga saya akan terus tidak turun dan menyertainya. Belajar beramai-ramai ini baik untuk kami kerana ramai yang sedia membantu termasuk bagi pihak kelab di sini sendiri. Terima kasih semua. Buat masa ini, set pon saya pinjam yang bos punya. hikhik.. (kalau bos bg terus lagik bagus..)haha..

Menyesalnya saya suatu ketika dulu sewaktu di sektor swasta, saya juga pernah diarah oleh bos untuk turun bermain golf dan beliau juga sedia menunjuk ajar kepada saya. Katanya permainan golf ini wajib untuk level saya ketika itu. Masih saya ingat lagi, setiap hari selasa jam 4.30 petang perlu ada di padang golf. Tetapi waktu itu, saya sering mencari alasan dan mengelak. Kini, baru saya sedar bahawa jika saya turun dahulu tidaklah terkial-kial seperti sekarang. Namun, peluang kedua ini tidak akan dilepaskan. Bagi saya, tidak semestinya belajar itu untuk terlibat menjadi jaguh walaupun itulah semestinya. Tetapi buat saya, cukup untuk mengambil tahu dan mempunyai basic kepada perkara ini supaya tidaklah janggal bila berhadapan dengan piahk lain nanti ketika bercakap soal golf ni.

Buat anda di luar sana, cuba-cubalah untuk mengenali golf ini, kerana apabila anda sudah mulai mengenalinya, pasti akan menyukainya kerana sukan ini sangat unik dan hebat.

Saturday, 3 March 2012

Ujian ini mendewasakan saya,,

Sebaik saja menerima sepucuk surat dari pejabat peguam pada hari kedua minggu ini, saya terkedu seketika. Tetapi perasaan ini beransur hilang apabila tindakan itu telahpun saya jangkakan sebelum ini. Disamping itu juga ada beberapa sebab yang membuatkan saya semakin kuat untuk menempuhinya tanpa perasaan lemah dan gentar. Berikut adalah antara sebabnya;

Kemudiannya saya memanggil seorang rakan kerja saya yang telahpun berkhidmat 36 tahun lamanya. Saya bertanya apakah beliau pernah menerima surat seperti ini disepanjang perkhidmatannya? jawabnya, inilah kali pertama beliau menemui perkara seumpama ini. Sebaik saja saya mendengar jawapan itu, saya mula membandingkan tempoh perkhidmatan saya yang mencecah 5 tahun lebih (swasta+kerajaan). Pada saya, inilah satu rahmat, a[abila orang lain perlu mengambil masa lebih 30 tahun untuk mendapat pengalaman ini, sedang saya hanya perlukan masa 5 tahun utnuk menperolehinya. Syukur alhamdulillah.

2. Apabila menerima ujian ini, saya sentiasa ingat bahawa saya sentiasa berpegang kepada ajaran agama saya yang syumul dan agung. Setiap permasalahan dan dugaan yang menimpa saya, biasannya saya akan pulangkan kepada ajaran agama. Dengan berserah kepada Allah, hati ini menjadi tenang dan sentiasa yakin bahawa ketentuan Allah adalah segalanya. Saya penuh percaya bahawa perancangan Allah itu adalah yang terbaik melampaui perancangan manusia. Berbekalkan semangat dan panduan itu, semakin mengukuhkan diri saya untuk tempuhinya. Mujurlah Allah kurniakan saya akan nikmat ISLAM..untuk saya jadikan pedoman dan panduan hidup..Alhamdulillah syukur,,

3. Seterusnya, saya yakin apa yang telah dilakukan adalah mengikut prosedur dan sehingga kini tidak satupun yang dilihat bercanggah dengan peraturan dan diluar bidang kuasa yang sepatutnya untuk dilaksanakan. Jadi mengapa perlu saya bimbang?

4. Mujurlah saya masih mempunyai ibu tersayang untuk saya mengadu dan membantu menguatkan diri ini bagi menempuhi rintangan dalam kehidupan. love u mom!

5. Selain itu juga, buat dia yang sentiasa menyokong dan memberi dorongan.. terima kasih diucapkan.

6. Saya yakin bahawa,.sekiranya kita tidak salah, mengapa perlu kita takut?.. teruskan perjuangan,, kerana perjuangan ini adalah perjuangan air mata & suci Insya Allah..

Buat yang diluar sana, janganlah sesekali untuk mengainayai orang,, kerana kesannya sangat buruk dan dibenci oleh agama. berbuat baiklah sesama manusia. Yang penting, sentiasa bersikap positif dan mudah-mudahan kita sentiasa dilindungi olehNYA dan berada dalam rahmatnya sentiasa.